POLICOLOR investeste 20 de milioane de lei in eficientizarea productiei locale |
Izolatii & Finisaje Publicat de Elena Icleanu 06 Sep 2022 06:25 |
Vanzarile realizate de grupul Policolor-Orgachim in primele trei luni ale acestui an au ajuns la 19,2 milioane de euro, in crestere cu 9,4% comparativ cu nivelul de 17,5 milioane de euro realizat in aceeasi perioada din 2021, potrivit datelor publicate de fondul de investitii Reconstruction Capital (RC) 2, ce detine 40% din actiunile Policolor. Rezultatul a fost cu 5,7% peste nivelul bugetat de conducerea grupului pentru perioada analizata si s-a datorat cu precadere preturilor mai mari la care au fost comercializate produsele, in actualul context inflationist. Conducerea grupului Policolor mizeaza, in 2022, pe o cifra de afaceri de 90 milioane de euro, in crestere cu 13,5% fata de nivelul de 79,3 milioane de euro realizat in 2021.
In 2021, Policolor - Orgachim a demarat un proces de transformare organizationala accelerata, care se va incheia, potrivit estimarilor interne, la finalul anului 2022. Grupul opereaza schimbari la nivel de procese si management operational, divizii, cultura organizationala, inclusiv cresterea si eficientizarea capacitatilor de productie, digitalizarea companiei si regandirea strategiei de retail pe segmentul e-commerce, in linie cu cele mai recente evolutii si tendinte din piata.
Grupul Policolor deruleaza operatiuni de productie in Romania si Bulgaria. Pe langa cei doi mari producatori de vopsele (Policolor Romania si Orgachim AD Bulgaria), grupul mai include subsidiarele Orgachim Resins (unul dintre cei mai mari furnizori de rasini din sud-estul Europei) si Ruse Chemicals (producator de anhidride).
Interviu cu Irina Mandoiu, CEO la Policolor-Orgachim, manager cu o experienta profesionala de 15 ani in functii de top-management; este CEO la Policolor din septembrie 2020.
- Cum au evoluat vanzarile de lacuri si vopsele in 2021?
- La nivelul intregului grup anul 2021 a insemnat un efort mare de repliere ca urmare a cresterii costurilor de achizitie a materiilor prime (double digits) pe aproape toate segmentele de productie. Grupul Policolor-Orgachim isi deruleaza activitatea pe mai multe directii ce tin de productia si comercializarea lacurilor si vopselelor (arhitecturale, auto si industriale), rasinilor si produselor chimice de specialitate. Compania romaneasca, Policolor SA, si subsidiara sa din Bulgaria, pe care o detine in proportie de 100%, Orgachim AD, produce si comercializeaza vopseluri in special in Romania si Bulgaria. Grupul mai include insa si Orgachim Resins, producator de rasini, si Ruse Chemicals, producator de anhidride, cu o piata de desfacere mai ampla - Europa Centrala si Sud-Est, dar si Asia. Ultimele doua facilitati de productie opereaza in Bulgaria, la Ruse.
Cresterile preturilor la materii prime au generat astfel doua efecte la nivel de grup - unul negativ in relatie cu productia de lacuri si vopseluri, unde ne-au crescut costurile si unul pozitiv pentru productia de rasini si produse chimice specializate, carora le-a crescut pretul de vanzare. Existenta celor doua ramuri de activitate a demonstrat inca odata avantajul competitiv pe care il avem la nivelul grupului, odata cu rezultatele financiare aferente anului trecut, dar si prin capacitatea noastra de a absorbi unda de soc si de a nu transfera intreaga crestere de pret catre consumatorul final.
Un alt fenomen derivat din fluctuatiile pietei de materii prime, afectata in ultimii 2 ani de Covid-19, a fost lipsa anumitor produse de pe rafturile magazinelor care, coroborata cu introducerea in Romania a certificatului verde la intrarea in magazinele DIY, din ultimul trimestru al anului 2021, a condus la o scadere accentuata a vanzarilor de profil indeosebi spre finalul anului. La toate acestea s-a adaugat si influenta cadrului legislativ european al substantelor care intra in componenta vopselurilor, in continua modificare, care a condus la ruperi in lantul de aprovizionare si livrare.
2021 a insemnat insa si regandirea strategiei de retail, care nu era core businessul nostru, odata cu dislocarea vanzarilor directe din offline, prin reteaua proprie de magazine, si trecerea in zona digitala, odata cu dezvoltarea unor parteneriate esentiale, miscare ce si-a confirmat rapid atat potentialul de crestere, cat si directia corecta strategica.
- Care sunt cele mai noi produse incluse in portofoliu?
- Anul trecut am demarat repozitionarea si rebrandingul produselor Spor, astfel ca, incepand cu 2022, gama de lavabile este in rafturi cu noile vizualuri. Rebrandingul nu doar ca vine cu o noua grafica ce marcheaza raportarea mai buna la fiecare categorie de vopseluri, dar vine si cu optimizari ale retetelor actuale. Tot anul acesta am lansat o vopsea premium, Spor Latex mat, durabila si rezistenta la curatare, tencuiala Politenco Plus, destinata proiectelor rezidentiale si reabilitarilor termice, emailurile pe baza de apa comercializate sub brandul Casabella, o serie de culori noi in gama de grunduri anticorozive Protecta, precum si un nou sistem de colorare mai performant in ceea ce priveste fidelitatea culorilor si rezistenta lor in timp.
- Ce planuri de dezvoltare aveti stabilite pentru anii urmatori?
- In 2021 am finalizat un plan strategic de dezvoltare pentru urmatorii trei ani. Ne dorim sa investim in tehnologie de ultima generatie, pentru a ne aduce propriul aport in scaderea consumului si reducerea resurselor utilizate in procesul de productie. Totodata, dorim sa continuam procesul de imbunatatire a guvernantei grupului nostru prin adoptarea unor solutii de business digitale, cu parteneri consacrati si automatizarea proceselor operationale. Pentru toate aceste investitii am previzionat un buget de peste 20 de milioane de lei.
- Care sunt obiectivele pe care le urmariti la nivel de companie si in planul lansarilor de produse noi?
- INS indica anual cresterea volumului lucrarilor de constructii atat pe segmentul de intretinere si reparatii, cat si pe cel al constructiilor rezidentiale si nerezidentiale. Totul se bazeaza pe o lipsa inca acuta de spatii construite, locative si administrative, Romania fiind inca la coada clasamentului european. Ultimele statistici ne-au mai indicat si faptul ca, pe zona rezidentiala, avem cei mai multi proprietari la nivel UE, cu cele mai mici spatii utile, ca medie.
La nivel de companie vom continua procesele incepute anterior si ne vom concentra pe pastrarea echilibrului intre preturi echitabile si produse calitative, durabile, astfel incat sa ramanem competitivi, printre primele optiuni ale consumatorilor, in pofida cresterii preturilor la materii prime.
Vom pune accent pe digitalizare, inovatie si pe o comunicare centrata pe consumator, prin dezvoltarea de produse sustenabile, cu amprenta scazuta de carbon, prin introducerea de culori noi, dezvoltate cu consultantii nostri de design interior, dar si de produse, servicii si oferte cat mai atragatoare, potrivite cu nevoile clientilor nostri.
Contextul general al pietei materiilor prime nu se va schimba prea curand, de aceea facem eforturi ca aceste cresteri sa nu fie transferate in totalitate catre consumatori, a caror putere de cumparare deja este afectata.
|