JLL: Combinatia intre tehnologie si traditional genereaza crestere in 2019 |
Oportunitati & Comunicate Publicat de Stelian DINCA 25 Oct 2018 15:27 |
Investitiile imobiliare din Romania s-au redus, in primele noua luni ale acestui an, cu 13% fata de perioada similara din 2017, pana la 520 de milioane de euro, insa estimarile indica un volum de 800-900 milioane de euro pana la 31 decembrie 2018, au aratat consultantii imobiliari, joi, intr-o conferinta de specialitate. Tranzactiile din Bucuresti au reprezentat 76% din volumul inregistrat la nivel national, in conditiile in care lichiditatea in orasele secundare continua sa se imbunatateasca.
"In Romania se inregistreaza doar 8% din tranzactiile la nivelul regiunii, aproape jumatate fata de Ungaria si de peste trei ori mai putin decat in Cehia. Aceasta in conditiile in care Ungaria are o economie mai mica decat a Romaniei, iar Cehia, una similara. Este vorba despre perceptia investitorilor asupra tarii, desi conditiile de finantare s-au imbunatatit simtitor in ultimele 18 luni, cu structuri si costuri mai apropiate de alte piete din Europa Centrala si de Est", a spus Andrei Vacaru, head of capital markets la JLL Romania.
Aceasta a precizat ca in 2018 volumul total al tranzactiilor a fost dominat de cele ale spatiilor de birouri (circa 56%) si retail (circa 30%), urmate de industrial si rezidential.
"La finele lunii septembrie, yieldurile (randamentele - n.r.) au fost de 8% pentru industrial, de 7,25% pentru birouri, de 7% pentru retail. Pentru urmatoarea perioada, ne asteptam ca yieldurile sa ramana stabile, cu exceptia celor pentru industrial care ar mai putea sa scada. Bucurestiul ofera o combinatie unica intre chirii stabile si potentialul de comprimare a yieldurilor pe fundalul lichiditatii foarte crescute in celelalte piete europene", a spus Andrei Vacaru.
Valoarea stocului modern de birouri este, la nivel national, de 2,64 milioane mp, dintre care 58% sunt cladiri de clasa A. Livrarile de spatii de birouri noi au ajuns la 111.000 mp in primele noua luni din 2018. Din cauza cresterii preturilor terenurilor, dar si a fortei de munca, JLL estimeaza ca nivelul chiriilor ar putea sa creasca fata de media actuala, de 16 euro/mp/luna. IT-ul continua sa ramana cel mai mare jucator pe piata locala spun specialistii, iar in 2019 va excela livrarea de spatii noi. Inchirierea birourilor in regim de coworking este estimata sa se dezvolte in anul 2019.
"Piata de spatii industriale&logistice este vedeta acestui an. Piata se maturizeaza, iar rata de neocupare de 5%, inregistrata la noua luni, este una sanatoasa. Aceasta piata s-a dublat in ultimii trei ani si cu 195 mp/mia de locuitori se apropie simtitor de media europeana, de 300 mp/mia de locuitori", au precizat specialistii.
Pe piata de retail se inregistreaza un stoc total de spatii moderne de aproximativ 3,1 milioane mp, rezultand o densitate de 151 mp/1.000 locuitori. Piata romaneasca de retail a intrat intr-o faza de maturitate, in conditiile in care activitatea de dezvoltare de centre comerciale planificate pentru 2018-2019 este reprezentata in special de extinderile schemelor existente. Conform consultantilor imobiliari, Romania continua sa fie una dintre principalele destinatii din Europa pentru retailerii internationali, cu un potential important de crestere si de imbunatatire a puterii de cumparare.
Bucurestiul, conform City Momentum Index - JLL Global, se afla, in anul 2018, pe locul 30 la nivel mondial. Clasificarea are la baza mixul dintre indicii socio-economici si indicii de real estate, fiind pentru prima data cuprins intr-un astfel de clasament.
La nivel global, tehnologia si digitalizarea au devenit omniprezente, astfel structura industriei de retail este intr-un proces continuu de transformare. Lumea virtuala nu a afectat comertul traditional, ci dimpotriva aceste concepte s-au completat reciproc.
Conform specialistilor, in Romania suntem inca in faza incipienta a revolutiei tehnologice la nivelul experientei de shopping, insa exista un interes in crestere atat din partea retailerilor, cat si din partea proprietarilor de centre comerciale de a combina tehnologia cu traditionalul, pentru un ambient la nivelul asteptarilor cumparatorilor. Ca tendinta, se remarca o crestere semnificativa a spatiului dedicat sectorului de Food & Beverages, de la 5% la 10-15% in Europa si de circa 8% in Romania.
|