WYSER: Capabilitatile liderilor sunt testate acum in conditii fara precedent |
Piata Muncii & Resurse Umane Publicat de Stelian DINCA 19 Iul 2022 12:01 |
O analiza a companiei Wyser, parte a Gi Group Holding, reprezentant de top in domeniul recrutarii, arata cum contextul imprevizbil, setat de evenimente precum pandemia sau conflictele geopolitice, pun la incercare capacitatile liderilor, respectiv sansele de supravietuire ale unei companii, creand si oportunitati, deopotriva. In aceasta conjunctura, companiile aleg sa actioneze in situatii fara precedent, initiativele acestora dovedindu-se benefice atat culturilor organizationale cat si mediului social.
Un barometru al Edelman Trust din 2021 releva ca majoritatea companiilor manifesta initiativa si se orienteaza acum, cu precadere, catre rezolvarea unei serii de probleme complexe si suparatoare, echipele avand asteptari foarte mari din partea liderilor mediului de business.
“Capabilitatile liderilor sunt testate in conditii fara precedent, iar companiile care rezista in scenariul instabilitatii si mai ales in cel al ambiguitatii, isi bazeaza actiunile pe strategii curajoase, atente si orientate catre factorul uman. Un asemenea exemplu din portofoliul nostru de clienti este dat de o organizatie globala care, in iuresul specific pandemiei/post-pandemiei, a luat decizia de a implementa un program intern de Learning & Development, utilizand resurse interne si externe, program care avea ca scop doua directii: coaching pentru lideri si self-leadership, program disponibil pentru toti angajatii. Prima directie, respectiv coaching pentru lideri are ca scop redefinirea abordarii acestora prin incurajarea metodei de facilitare (nu doar coordonare) si adoptarea abordarii sistemice ca instrument de management al complexitatii, in timp ce self-leadership-ul, program disponibil pentru toti angajatii este o practica si un ghid care ajuta la definirea si intelegerea conceptului identitar-colectiv pentru fiecare angajat: cine este, ce face, de ce face.
Astfel, se creeaza o conexiune autentica a angajatilor cu mediul muncii, se dezvolta comportamente care intaresc coeziunea intre oameni si intre departamente si creste focusul pe contributie si sens. Concluzia generala data de efectele acestei initiative este ca elemente precum motivatia si angajamentul sunt stimulate pozitiv, mai cu seama de mediul de munca si de cum se simt angajatii in acest mediu, si mai putin de rezultatele meritorii ale muncii lor, acestea din urma devenind o consecinta fireasca intr-un astfel de cadru. In contextul actual atat de volatil al pietei muncii, un asemenea exemplu ne arata cat de important este ca o companie sa comunice grija si intentia catre angajatii sai, confruntand realitatea cu asertivitate.” a declarat Lacramioara Hristache, Business Manager Wyser.
66% dintre respondentii studiului Edelman considera ca liderii ar trebui sa preia initiativa in directia schimbarii. De asemenea, 65% dintre participantii la studiu cred ca top managementul ar trebui sa fie raspunzator inclusiv in fata publicului larg, si nu doar in fata consiliului de administratie sau al actionarilor.
In situatiile caracterizate de instabilitate la nivel global, rezultatele studiului dezvaluie, de asemenea, ca angajatorul se bucura de un prim grad de incredere, devansand mass media. Astfel, Wyser sugereaza o noua baza de obiective pe care companiile o pot folosi pentru ca echipele lor sa treaca cu bine aceste incercari.
In continuare, ar fi recomandat ca liderii sa conduca utilizand puterea exemplului, reprezentat mai degraba ca o evolutie, ca un proces de crestere, si nu doar ca un ideal de urmat. In acest sens, liderii actioneza ca niste facilitatori, simplificand procesele angajatilor, asemenea unor procese de coaching si mentorat. La fel de importante sunt actiunile liderilor si capacitatea acestora de a se raporta cu empatie la de nevoile angajatilor, clientilor, a partenerilor de afaceri, promovand in acelasi timp un model de conduita din punct de vedere social.
Mai mult, liderii trebuie sa conduca prin parteneriate, atat la nivel extern, cat si intern. In organizatii, oamenii nu adopta decizii singular, ci in colaborare cu echipa, abilitatile de facilitare la nivel colectiv fiind esentiale pentru un lider. Aceste abilitati sunt cu atat mai valoroase in contextul cresterii diversitatii perspectivelor, a talentelor si culturilor din piata muncii.
|