Agenda Constructiilor
Vineri, 22 Noiembrie 2024
Home - Stiri - Punct de vedere - Horatiu Cosma, USR: Statul se face ca plateste, iar constructorii se fac ca lucreaza?
Horatiu Cosma, USR: Statul se face ca plateste, iar constructorii se fac ca lucreaza? Imprimare Email
Punct de vedere Publicat de AG&F 17 Apr 2024 10:45
In momentul de fata, doar Compania de drumuri are facturi neplatite catre constructorii de autostrazi pentru lucrarile executate in valoare de peste 1 miliard de lei. O situatie defalcata a facturilor neachitate pe principalele autostrazi arata asa: Autostrada Moldovei A7: 600 de milioane de lei Autostrada A1 Sibiu-Pitesti: 250 de milioane de lei Autostrada A3 Transilvania: 110 de milioane de lei Autostrada de Centura Bucuresti A0: 60 de milioane de lei Drumul expres Craiova-Pitesti: 20 de milioane de lei La finalul anului trecut trageam un semnal de alarma. Am spus atunci ca Guvernul faulteaza industria constructiilor si risca sa arunce la gunoi miliardele de euro din fonduri europene, prin plata constructorilor cu taraita, eliminarea facilitatilor fiscale si prin sufocarea cu birocratia. Din pacate, am avut dreptate. Imaginile impresionante cu sute de utilaje si muncitori care sa mute muntii din loc pe santierele de autostrazi sunt mai degraba o raritate. In schimb, pe cea mai mare parte a celor aproape 1.000 km de drumuri rapide contractate cresc balarii, bate vantul si nu se vede luminita de la capatul drumurilor moderne atat de asteptate. Vedem lucrari cvasi-abandonate pe Autostrada A3 Transilvania sau pe drumul expres Craiova - Pitesti. Vedem santiere care avanseaza la relanti pe Autostrada Moldovei A7 sau pe Autostrada de centura Bucuresti A0. Multe alte proiecte ar trebui sa fie in plin santier, dar in schimb bate vantul pe ele: A1 Sibiu - Pitesti, A1 Lugoj - Deva, A8 Unirii Tg. Mures - Iasi, A13 Sibiu - Bacau, A4 Constanta Sud, drumul expres Craiova - Tg. Jiu si multe altele. Ce au in comun toate aceste santiere blocate? In principal, banii. Sau mai degraba lipsa lor. Guvernul a dat in ultimii ani petrecere pe banii romanilor, a crescut la cer pensiile speciale, a facut angajari la stat in nestire, a ratat reformarea sacului fara fund cu institutii publice si companii de stat. Iar nota de plata pentru aceasta debandada bugetara o plateste mediul privat, prin amanarea la plata a lucrarilor executate sau a produselor si serviciilor furnizate. Dar cat mai pot suporta companiile presiunea acestor masuri draconice? Rand pe rand, ele vor sucomba. Si, odata cu ele, si sansa Romaniei de a se moderniza prin transformarea miliardelor de euro de la Comisia Europeana in autostrazi, cai ferate, trenuri noi, scoli, spitale si prosperitate pentru toti romanii. Dupa 2030, bugetul Romaniei se va confrunta cu o provocare majora: iesirea la pensie a cetatenilor nascuti in jurul anului 1970. Coroborat cu reducerea consistenta a fondurilor europene pentru constructia de drumuri, este previzibil ca nu vom mai avea la dispozitie miliarde de euro pentru autostrazi. Deceniul 2020-2030 este ultimul tren pentru Romania in care isi poate construi autostrazile, drumurile expres si centurile ocolitoare. Nu putem sa il ratam. Guvernul trebuie sa recunoasca acest moment istoric si sa actioneze decisiv, prin asigurarea fondurilor necesare. Risipa din bani publici trebuie sa se opreasca. Viitorul modern si prosper al tarii depinde de asta.
***
Autor: Horatiu Cosma, fost secretar de stat la Ministerul Transporturilor.
Horatiu Cosma este consilier parlamentar la grupul parlamentar USR, responsabil de domeniul transporturilor. In anul 2021 a ocupat pozitia de secretar de stat la Ministerul Transporturilor in mandatul lui Catalin Drula, unde a gestionat infrastructura de transport rutier si a facut parte din echipa care a negociat cu Comisia Europeana Programul National de Redresare si Rezilienta PNRR in domeniul transporturilor. Anterior, in 2016, a ocupat pozitia de consilier de stat la Cancelaria Prim-ministrului in guvernul tehnocrat, unde a monitorizat progresul marilor proiecte de infrastructura in domeniul transporturilor.
 
 
 
ABONARE REVISTEALLBIMSISECAMTotalEnergieshiltiRAWLPLUG
ROCKWOOL 196
Editia
OCTOMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 186 (Octombrie 2024)
 

Autentificare

Editia
SEPTEMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 185 (Septembrie 2024)
 
romania fara hospice
GHID de INSTALARE
DRS
ELECTROGRUP
BogArt
CDS
rigips
viarom
SIGM
Ubitech
concelex
Arduro
theda mar
EDIT-Structural
noark
ERBASU CONSTRUCT
SSAB
ness project
quadratum
VEGO
leviatan
strabag nivel 1
Acvatot 2019
AED
MAKITA
CONCEPT STRUCTURE
konsent

Parteneri

top 500
HABITAT
FPSC_2019
top 500

pereti cortinatamplarie aluminiu Termopan Salamander
urmarirea comportarii in timp a constructiilor<