ARKEMA: Substantele chimice si elementele pentru fatade - promovate prioritar |
Sustenabilitate & CSR Publicat de Cosmin Dincu 21 Dec 2012 07:04 |
In cadrul raportului de sustenabilitate aferent anului 2011, publicat recent de oficialii Arkema, se arata faptul ca masurile de dezvoltare durabila aplicate in ultimul timp au inscris corporatia pe pozitia a treia in clasamentul mondial al liderilor din industria chimica. "Decizia de a renunta la afacerile cu produse din vinil, in favoarea Klesch Group, s-a dovedit a fi corecta, deoarece ne-am putut focaliza atentia in exclusivitate spre fabricarea de materiale (semi)finite pentru alte aplicatii si segmente de piata, ce aduc o valoare adaugata mare, ceea ce a insemnat faptul ca ambele divizii (de produse performante - poliamida si polimeri pe baza de fluor, respectiv de substante chimice pentru tamplarie si constructii) se vor dezvolta in mod corespunzator. In orice caz, noua companie Kem One – coordonata de Klesch – are capacitatea de a efectua vanzari medii anuale in valoare de un miliard de euro si de a redeveni la randul sau, cu ajutorul celor 2.600 de angajati si 22 de centre industriale, operationale in 10 tari distincte, una dintre cele mai importante firme de profil, in conditiile unei balante optime intre venituri si cheltuieli. Suntem orientati spre viitor si detinem o pozitie privilegiata pe pietele de energie din surse alternative, in domeniul produselor ce duc la sporirea eficientei energetice, in sectorul materialelor de inalta performanta si al celui bazat pe resurse bio, respectiv in industria sistemelor speciale de protectie si finisare. Din momentul in care am decis aplicarea strategiei de restructurare, axandu-ne pe sustenabilitate, profitabilitatea a devenit similara celei a principalilor competitori, iar actiunile valoreaza acum cu 150% mai mult decat in momentul in care ne-am confruntat cu impactul maxim al recesiunii. Aceasta performanta excelenta nu ar fi fost posibila fara angajamentul si talentul fiecarui angajat care, practic, contureaza prezentul si viitorul companiei. Tinta stabilita pentru urmatorii cinci ani este simpla: practic, ne propunem sa devenim un producator important pe plan mondial de substante chimice speciale. Odata indeplinit, obiectivul respectiv ne va asigura in cel mult zece ani premisele favorabile transformarii Arkema intr-unul dintre cele mai mari holdinguri din industria chimica globala", precizeaza in cuvantul sau introductiv Thierry Le Hénaff, presedinte si director general al Arkema.
Corporatia nu a renuntat sa se adreseze pietei de tamplarie si fatade cortina
Cateva date specifice ilustreaza succesul "reinventarii" corporatiei franceze ce a preluat complet de la grupul Total afacerile cu substante de tip rasina pentru vopsele, adezivi si cerneluri. Avand 13.200 de angajati, o cifra de afaceri de 5,9 miliarde euro (dupa eliminarea pierderilor aferente fostului departament de sisteme pe baza de vinil, ce incadra si activitatea fabricilor de profile pentru ferestre Alphacan), 9 centre de cercetare-dezvoltare unde lucreaza 1.200 de specialisti, 84 de centre industriale etc., Arkema este fie lider mondial pentru anumite produse, fie ocupa – in cel mai rau caz – pozitia a treia in top (la alte grupe sortimentale), totul fiind posibil doar prin aplicarea principiilor sustenabilitatii. Restructurarea pietelor-tinta si indeplinirea noilor exigente ale clientilor institutionali fac de asemenea parte din planul de dezvoltare durabila, structura actualizata a incasarilor demonstrand succesul globalizarii afacerilor. Dintr-o companie europeana, Arkema a devenit rapid o corporatie mondiala, generand circa 41% din vanari in Europa, 33% in America de Nord si 26% in Asia si restul lumii. Prin intermediul celor sase grupe majore de produse performante, Arkema nu a renuntat sa se adreseze pietei de tamplarie si fatade cortina, promovand materiale avansate de protectie a suprafetelor, vitraje acrilice pe baza de polimer metacrilat – PMMA, substante tiochimice, gaz pe baza de fluorocarbon, poliamida speciala si substante Kynar din poliviniliden fluorura – PVDF, reprezentand un material termoplastic semicristalin fluorurat, obtinut prin polimerizarea fluorurii de viniliden si folosit, de exemplu, pentru protectia panourilor compozite din aluminiu destinate placarii fatadelor. Conform producatorilor de elemente compozite, stratul de protectie Kynar este superior altor substante similare promovate de competitori si confera o durabilitate sporita, motiv pentru care, in ultimele 12 luni, rata de crestere a afacerilor diviziei Kynar s-a situat la un nivel impresionant pentru intervalul recesiunii (+7%), in timp ce la celelalte produse majorarea medie a fost de +3,5%. De asemenea, peliculele Kynar se folosesc si la fabricarea panourilor fotovoltaice, avand in acest sens viitorul asigurat, tot in lumina sustenabilitatii. "Orientarea explicita catre sustenabilitate este demonstrata cu acuratete de activitatea centrelor de cercetare-dezvoltare, rezultatele obtinute pozitionandu-ne pe o pozitie privilegiata in cadrul pietelor cu un potential sporit de expansiune pe termen scurt, mediu si lung, cum ar fi industria vopselelor fara solventi, a parcurilor fotovoltaice, a bateriilor reincarcabile etc. si, nu in ultimul rand, in sectorul materialelor avansate si eficiente energetic de protectie a fatadelor, ferestrelor si acoperisului unei cladiri. Aceste domenii sunt guvernate de doua tendinte majore si pluridisciplinare: folosirea de materiale mai usoare si sporirea ratei de intrebuintare a materiilor prime alternative (regenerabile). Viitorul apartine acestor segmente de piata, iar renuntarea la afacerile cu PVC, care de la o patrime din afacerile Arkema cu mai mult de cinci ani in urma ajunsesera la 14% pe 31 decembrie 2011, a degrevat echipa manageriala de efortul de a elabora o strategie diferita de afaceri fata de cea din prezent, in vederea eventualei securizari a succesului comercial al sistemelor de profile pe termen lung. Doar in acest fel a fost posibila depasirea pragului de un miliard de euro pentru indicele rentabilitatii EBITDA cu patru ani mai devreme decat s-a planificat initial.
Comunicarea - esentiala pentru a stimula dezvoltarea durabila
In consecinta, echipa de conducere a Arkema si-a revizuit in sens pozitiv tintele ce trebuie atinse in intervalul urmator. Dintre constructiile sustenabile la care anul trecut s-au utilizat arhicunoscutele elemente din PMMA Arkema (promovate sub marcile inregistrate Plexiglas in cele doua Americi si Altuglas pe toate celelalte continente), se disting acoperisurile vitrate si ochiurile mobile de fereastra ale cladirii Samitaur Art Tower, din Culver City – California (SUA). Dominand mediul imobiliar al intregii regiuni si atragand atentia a mii de pietoni, conducatori auto si calatori aflati in tranzit prin localitate, Samitaur Art Tower incorporeaza in peretele cortina atipic cinci elemente transparente, de mari dimensiuni, Plexiglas Hi-Def, constituind tot atatea ecrane in cadrul carora se deruleaza informatii si imagini ce reproduc opere de arta celebre (de Van Gogh, Picasso, Matisse si Rothko). "Nu in ultimul rand, echipa centrala de conducere si sectia de relatii cu investitorii se preocupa de tot ceea ce inseamna comunicare, dorind sa prezinte in mod realist, transparent si cu acuratete activitatea grupului in fata oricarei parti interesate. Fara comunicare, sustenabilitatea ramane un concept lipsit de orice substanta, astfel incat ne-am intensificat eforturile in acest sens. In afara de organizarea unor intruniri punctuale cu investitorii, analistii si membrii comunitatii financiare, am participat in 2011 la 12 conferinte specializate din industria chimica si am organizat 23 de evenimente tip road-show (caravana) in Europa si America de Nord. Interactionam cu partile interesate si prin intermediul unui newsletter dedicat acestora, pentru a tine la curent orice persoana ce are legatura cu activitatea Arkema, discutand despre noutati, performanta operationala, provocari si perspective, precum si despre produse inovatoare, respectiv despre aplicatiile acestora. Ca in fiecare an, am fost prezenti la principalul eveniment din Franta ce reuneste investitorii institutionali, denumit Actionaria. Clubul partilor interesate are deja 500 de membri, invitati periodic la turnee oficiale in diverse localitati sau tari, dupa un program dinainte stabilit, la conferinte specializate si «zile ale portilor deschise» atat in cadrul unitatilor Arkema, cat mai ales la muzee ale stiintei sau la centre inedite sustinute de corporatie (Palais de la découverte – Paris, atelierul de tapiserie Les Gobelins etc.). Linia telefonica «verde», operationala deocamdata numai in Franta, ofera posibilitatea oricarui investitor (fie si celor ce detin doar o singura actiune Arkema) de a accesa non-stop date actualizate despre cotatia titlurilor in timp real, calendarul oficial, diverse stiri si date financiare. De luni pana vineri, in intervalul orar 9:00-12:30 si 13:30-17:00, se asigura consultanta telefonica personalizata referitoare la posibilitatea de a investi in Arkema", subliniaza managerii grupului industrial. Pentru informatii suplimentare, www.arkema.com
|