Agenda Constructiilor
Vineri, 15 Noiembrie 2024
Home - Stiri - Actualitatea interna - Allianz Trade: Economia globala ar putea creste cu 2,8% pe an, in 2024 si 2025
Allianz Trade: Economia globala ar putea creste cu 2,8% pe an, in 2024 si 2025
Actualitatea interna Publicat de AG&F 03 Oct 2024 11:40
Allianz Trade publica raportul "Sector Atlas 2024", document ce analizeaza sectoarele economice majore, tendintele actuale, riscurile asociate si evolutiile economice care vor modela peisajul de afaceri in urmatorul an. Raportul este publicat intr-un moment cheie, in care redresarea economica globala se afla inca intr-o faza incipienta, in care companiile continua sa navigheze intr-un context marcat de volatilitate si incertitudine.
Conform raportului realizat de analistii Allianz Trade, economia globala a atins un minim in prima jumatate a anului 2024, perspectivele pentru finalul acestui an si pentru 2025 indicand o revenire modesta. Specialistii estimeaza ca produsul intern brut global va creste cu +2,8% atat in 2024, cat si in 2025. Aceasta crestere va fi inegala deoarece, economii dezvoltate precum SUA, vor inregistra o incetinire de +1,7%, in timp ce Zona Euro va ajunge la +1,4% pana in 2025. Pe de alta parte, China se va confrunta, in continuare, cu o incetinire treptata a cresterii economice, estimata la +4,3% in 2025, pe masura ce se adapteaza la noi realitati economice.
In ciuda unei serii de rezultate financiare mixte, care variaza semnificativ de la o regiune la alta, majoritatea companiilor globale au reusit sa depaseasca asteptarile in privinta profitabilitatii. De exemplu, veniturile globale au crescut cu +3,5% de la un an la altul, desi companiile europene au inregistrat o scadere de -0,7%. Cu toate acestea, 58% dintre companiile globale au raportat castiguri peste estimarile analistilor, oferind un semnal pozitiv in privinta redresarii economice in urmatorii ani. In SUA, 69% dintre companii au depasit asteptarile privind castigurile, desi provocarile economice au persistat, temerile legate de o scadere viitoare a profitabilitatii fiind cele care planeaza asupra unor sectoare cheie.
Analiza sectoriala a raportului identifica trei mari categorii de industrii care se confrunta cu provocari si oportunitati distincte. In prima categorie se afla sectoarele afectate de o cerere redusa, precum industria alimentara, chimica, retail, textile si echipamentele de uz casnic. Aceste sectoare se confrunta cu marje de profit sub presiune, in contextul unor provocari de ordin global, precum inflatia si costurile ridicate ale energiei. A doua categorie include industrii afectate de problemele din lanturile de aprovizionare si de incertitudini geopolitice, cum ar fi sectorul transporturilor, energia si echipamentele de transport, care, desi inregistreaza o cerere constanta, intampina dificultati operationale si geopolitice majore. In cea de-a treia categorie, raportul evidentiaza industriile cu perspective stabile sau in curs de imbunatatire, cum ar fi sectorul farmaceutic, cel auto si serviciile IT, care beneficiaza de progrese tehnologice semnificative si de o cerere crescuta generata de tendintele structurale, cum ar fi tranzitia catre masini electrice si schimbarile demografice.
Desi urmeaza tendintele globale, evolutia economiei locale, in special in segmentele afectate de scaderea cererii de export (inclusiv transporturile, textilele, produsele electrocasnice si de mobilier) are numeroase particularitati.
Sectorul energetic ramane afectat de incertitudinile geopolitice. Totusi, scaderile de venituri si profit ale marilor producatori tin mai degraba de scaderea consumului intern de energie, concomitent cu mentinerea plafonarilor de pret inca in vigoare, impuse de Stat. La nivel de structura, influentele sunt destul de eterogene pe lantul productie – distributie – comert cu amanuntul, producatorii ramanand de departe cei mai profitabili si cu lichiditatea cea mai buna – deloc suprinzator daca tinem cont de pozitia in piata.
”Dintre sectoarele cu perspective stabile sau in curs de imbunatatire pastram aceleasi nominalizari si la nivel local – farmaceutic si IT. Ambele sectoare depind insa semnificativ de factori externi – fie pe partea de lichiditate (prin incasarile de la Casa Nationala de Asigurari de Sanatate), respectiv prin disponibilitatea fondurilor/proiectelor aferente PNRR pentru a compensa scaderea cererii din sectorul privat pentru sectorul IT. In privinta sectorului agri-alimentar, stabilitatea este evidenta doar pentru a doua componenta - datorita unui consum intern destul de rezistent la presiunile inflationiste din ultimii doi ani.”, declara Mihiai Chipirliu CFA – Risk Director, Allianz Trade
In privinta segmentului de agricultura, anul 2023 a afectat negativ pentru majoritatea jucatorilor, in special la nivelul profitabilitatii cat si al ciclului de conversie al numerarului, existand mari intarzieri la platile catre furnizori. Desi sectorul - cu 3.5% din total insolvente la sase luni in 2024 - nu se afla intre principalele generatoare de insolvente (comertul, constructiile, industria, transporturile si HoReCa contribuind cu mult mai mult, cu ponderi de la 28% pana la 7% fiecare in total), seceta prelungita cel mai probabil va mentine presiunea asupra performantelor companiilor din domeniu.
Analistii considera ca, in lipsa unui plan concret de investitii, concomitent cu acordarea unor garantii/suport din partea statului pe partea de finantare si cu transferul la timp al subventiilor convenite, doar o masura administrativa din partea statului sau impunerea vreunui moratoriu nu pot rezolva problemele din domeniul agricol. Astfel, riscurile de credit pentru mai multe sectoare sunt in general subestimate intr-un an electoral cu multe masuri pro-ciclice - stimularea consumului si lipsa unor masuri de ajustare a cheltuielilor publice - alimentand deficitele de cont curent, respectiv fiscal.
In ceea ce priveste sectorul agrifood, acesta ramane stabil, fiind sustinut de cresterea populatiei si de nevoia continua de hrana, in ciuda vulnerabilitatilor generate de schimbarile climatice si crizele geopolitice. Astfel, piata globala agroalimentara a crescut semnificativ, de la 8,3 trilioane dolari in 2021 la o valoare estimata de 9,1 trilioane dolari pentru finalul anului 2024. Analistii Allianz Trade preconizeaza ca pana in 2029 piata agroalimentara va ajunge la aproximativ 12,5 trilioane dolari, cresterea fiind determinata de factori precum progresele tehnologice si schimbarile in preferintele consumatorilor. In 2023, marja de profitabilitate a firmelor producatoare de alimente a fost de aproximativ 11%, segmentul bauturilor continuand sa creasca atat in venituri (aproximativ 10%), cat si in castiguri. Pe de alta parte, la nivel industrial, sectoare precum sunt farma si software IT sunt considerate cel mai putin riscante, in timp ce constructiile, textilele si metalele sunt printre cele mai vulnerabile.
Industria energetica, in special segmentul energiei regenerabile, trece printr-o perioada de transformare profunda, in care tranzitia catre surse de energie verde este impulsionata de politici guvernamentale si de necesitatea reducerii dependentei de combustibili fosili. Desi afectat de tranzitia catre vehicule electrice (EV), sectorul auto beneficiaza de un context favorabil datorita diminuarii costurilor pentru baterii, precum si datorita sprijinului guvernamental pentru electrificare. Cu toate acestea, cererea globala pentru automobile traditionale este in scadere in principalele piete, cum ar fi China, Europa si SUA, ceea ce pune presiune atat asupra producatorilor auto, cat si asupra furnizorilor lor. La nivel global, Brazilia si Mexic au fost singurele piete mari care au inregistrat o crestere de doua cifre in prima jumatate a acestui an. Vanzarile globale de semiconductori au scazut cu 9% in 2023, dar pana la finalul anului 2024 se preconizeaza o revenire de peste 10%. 
In ceea ce priveste productia globala de produse chimice, aceasta a crescut cu +2,3% in 2023, in timp ce veniturile globale au scazut cu aproximativ -14%, fiind afectate de preturile reduse. Si sectorul constructiilor a fost afectat de inflatie si de dobanzile ridicate, care au redus cererea de locuinte si au generat cresteri suplimentare de cost pentru constructori. 
Dupa un boom puternic post-pandemie, alimentat de cererea acumulata, vanzarile de electronice, electrocasnice si mobilier au scazut incepand din 2022. Criza puterii de cumparare si ritmul lent de reinnoire a echipamentelor, a dus la o prabusire a cererii insa, cu toate acestea, exista perspective de crestere pentru anumite categorii de produse, cum ar fi dispozitivele pentru casele inteligente, robotii si echipamentele pentru sanatate. Desi tehnologiile digitale si AI ar putea permite unor jucatori sa isi creasca veniturile prin imbunatatirea experientei clientilor, perspectivele de crestere sunt mai puternice pentru segmentul electronicelor, estimat sa creasca castigurile pe actiune cu peste +15% in urmatorii cinci ani.
Si sectorul global al serviciilor IT a crescut cu aproximativ +6% in 2023 si se estimeaza ca va creste cu aproape +10% pana la finalul anului 2024. Pentru acest sector este preconizata o crestere a cheltuielilor globale, acestea fiind impulsionate de SUA si Marea Britanie, unde analistii preconizeaza un cost de 130.000 dolari si, respectiv 80.000 dolari per angajat. In 2023, companiile de servicii IT au raportat o marja de profitabilitate de aproape 10%, perspectivele de crestere fiind, de asemenea, destul de puternice pentru acest sector, care este estimat sa isi creasca castigurile pe actiune cu +15% in urmatorii cinci ani.
De asemenea, se estimeaza ca piata globala a metalelor de baza va depasi 1,1 trilioane dolari pana in 2030, iar piata globala de minerit va ajunge la peste 740 miliarde dolari. Cresterea si expansiunea recenta in sectorul global al metalelor, inclusiv in companiile miniere, au fost alimentate de tranzitia energetica (de la energie regenerabila la mobilitate electrica) si de preturile ridicate ale metalelor. Cu toate acestea, sectorul se confrunta cu provocari, inclusiv tensiuni geopolitice, reglementari de mediu si necesitatea inovatiei tehnologice. 
Pe segmentul farma, companiile mari din SUA genereaza aproximativ 450 miliarde dolari pe an, de 1.3 ori mai mult decat veniturile companiilor din Europa si de 4.6 ori mai mult decat cele asiatice. Istoric, cresterea vanzarilor in sectorul farmaceutic a fost intotdeauna impulsionata de segmentele de oncologie si imunologie, doua domenii care au fost si in centrul cheltuielilor pentru cercetare si dezvoltare. Totusi, in 2024, unul dintre domeniile in care ratele de crestere a vanzarilor vor fi deosebit de ridicate este segmentul de tratamente pentru pierderea in greutate, care include tratamente pentru diabet si obezitate. Pe termen lung, principalul pilon al industriei este inovatia, deoarece, in prezent, exista inca sute de boli care nu pot fi complet prevenite sau vindecate, ceea ce inseamna ca exista un mare potential de explorare stiintifica si de crestere. Iar fuziunile si achizitiile (M&A) reprezinta o modalitate eficienta si frecvent utilizata pentru a genera sinergii mai mari si a stimula inovatia in aceasta industrie.
Pentru retailerii de produse alimentare, pandemia a determinat o crestere a vanzarilor de produse alimentare in 2020 si in 2021. Razboiul din Ucraina si perioada ulterioara de inflatie foarte ridicata au fost, de asemenea, perioade dificile, cu scaderi in volum, dar cresteri in valoare a vanzarilor. Cu toate acestea, acum retailerii de produse alimentare au multe produse in proces de dezinflatie sau chiar cu preturi in scadere. Drept urmare, vanzarile de alimente in volum au atins un minim la finalul anului 2023 in SUA si in multe tari europene. Retailerii au fost, de asemenea, nevoiti sa-si adapteze logistica si strategia de e-commerce in raspuns la schimbarile in comportamentul consumatorilor post-Covid, cu vanzari online care continua sa creasca si/sau sa fie mai mari decat inainte de pandemie in multe piete. In acelasi timp, retailul non-alimentar a inregistrat o crestere a vanzarilor in special pentru produsele cu cicluri de viata indelungate. In acest context, majoritatea categoriilor de produse au experimentat o crestere lenta din 2023. Vanzarile digitale au progresat in SUA si Marea Britanie, dar au ramas stabile in Europa continentala. Ca in multe alte sectoare, retailerii au reusit sa compenseze o parte din scaderea volumului prin transferul preturilor mai mari catre consumatori. 
Companiile de telecomunicatii se confrunta cu rate ale dobanzii mai mari, unele dintre acestea fiind nevoite sa reduca cheltuielile de capital, ceea ce ar putea fi daunator perspectivelor pe termen lung. Intr-o criza majora a puterii de cumparare, multe firme din sector nu au crescut preturile in timp ce propriile costuri au crescut din cauza preturilor la energie si a majorarii salariilor. Cu toate acestea, companiile de telecomunicatii au raportat o marja a profitului de 31% in 2023. 
In ceea ce priveste segmentul de transport, cresterea cheltuielilor de capital a dus la un stoc in 2023 fara precedent. Cu toate acestea, stocurile au scazut semnificativ in 2024 pe masura ce productia s-a imbunatatit. In paralel, contextul economic slab a cauzat o incetinire a noilor comenzi si a facut dificila cresterea stocurilor. In plus, pe termen mediu si lung, nevoia presanta de decarbonizare a sectorului de transport va genera cresteri, in special in industriile de transport maritim si aviatie. Astfel, reglementarile internationale care vizeaza reducerea emisiilor de GES vor deveni din ce in ce mai stricte, afectand toate tipurile de mijloace de transport, sectorul aviatic si maritim fiind cel mai dificile de decarbonizat din cauza investitiilor substantiale necesare pentru renovarea flotelor si a ritmului lent de imbunatatire tehnologica. De asemenea, combustibilii alternativi vor trebui sa fie disponibili si competitivi din punct de vedere al costurilor fata de combustibilii conventionali.
Dupa trei ani de pierderi, industria aeriana a raportat un profit net de 27,4 miliarde dolari in 2023 – mai devreme decat se astepta. Acesta a fost deja cu +3,9% mai mare decat nivelul din 2019. Pentru 2024, industria anticipeaza un profit anual de 30,5 miliarde dolari. Totusi, profitabilitatea nu va fi aceeasi in toate regiunile, din cauza tensiunilor geopolitice. Si vanzarile de vase au atins maxime record in ultimii dou ani, fiind asteapta o crestere suplimentara, cu venituri de peste 50 miliarde dolari anual. Pentru transportul terestru, in tarile dezvoltate, in special in Europa, autobuzele si camioanele electrice sunt din ce in ce mai frecvent introduse. Prin urmare, adaptarea drumurilor pentru a oferi o retea extinsa de electricitate va ramane o prioritate si o provocare, chiar si pentru companiile feroviare, unde infrastructura pentru dezvoltarea retelelor feroviare si a sistemelor de semnalizare este necesara.
 
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
SISECAMhiltiTotalEnergiesRAWLPLUGALLBIMABONARE REVISTE
ROCKWOOL 196
Editia
OCTOMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 186 (Octombrie 2024)
 

Autentificare

Editia
SEPTEMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 185 (Septembrie 2024)
 
romania fara hospice
GHID de INSTALARE
SIGM
quadratum
noark
Acvatot 2019
CDS
Arduro
DRS
CONCEPT STRUCTURE
ness project
strabag nivel 1
Ubitech
EDIT-Structural
MAKITA
VEGO
viarom
konsent
SSAB
concelex
ERBASU CONSTRUCT
ELECTROGRUP
leviatan
theda mar
rigips
BogArt

Parteneri

top 500
HABITAT
FPSC_2019
top 500

pereti cortinatamplarie aluminiu Termopan Salamander
urmarirea comportarii in timp a constructiilor<