Agenda Constructiilor
Luni, 06 Octombrie 2025
ABONARE REVISTE
Home - Stiri - Actualitatea interna - REI: Oportunitati de investitii de 2 mld. euro din fonduri nerambursabile, in toamna
REI: Oportunitati de investitii de 2 mld. euro din fonduri nerambursabile, in toamna
Actualitatea interna Publicat de Elena Icleanu 06 Oct 2025 09:02
Antreprenorii romani au la dispozitie peste doua miliarde euro finantari nerambursabile in aceasta toamna, atat sub forma de fonduri europene, cat si ajutoare de stat, ce vizeaza sprijin atat pentru sectorul agro-alimentar, productie sau digitalizare, cat si pentru transporturi, logistica, productie energie sau statii de incarcare.
Un numar de patru scheme de finantare, cu alocari totale ce depasesc un milard de euro, sunt disponibile pentru transportatorii din Romania in perioada urmatoare. Fondurile pot fi folosite pentru inlocuirea parcului auto, productie de energie, baterii pentru stocarea energiei sau statii de incarcare pentru propriile vehicule electrice dar si pentru public.
Potrivit unei analize REI Grup, sunt disponibile patru scheme de ajutor de stat destinate, pe de-o parte, sprijinirii investitiilor spre achizitia de vehicule cu emisii zero pentru transportul rutier sau de marfuri, maritim si pe cai navigabile, una ce vizeaza inlocuirea echipamentelor neperformante din punctul de vedere al consumului de energie si o alta ce propune promovarea infrastructurii pentru o mobilitate cu emisii zero – in sprijinul intreprinderilor si comunitatilor (e-MOVE RO) cat si dezvoltarea infrastructurii de reincarcare pe autostrazi, drumuri expres si drumuri nationale (e-Mobility RO), alocarea totala a celor patru programe fiind de peste 1 miliard euro.
"Antreprenorii cu activitate in sectorul logistic sau de transporturi au, toamna aceasta, patru programe de finantare ideale pentru stimularea investitiilor in acest sector, in special in privinta inlocuirii flotelor existente si a parcului auto invechit, cu modele electrice. Este una dintre cele mai importante alocari de pana acum pentru acest sector, iar interesul antreprenorilor este foarte ridicat, mai ales ca vizeaza o eficientizare a activitatii desfasurate, integrand achiztia de vehicule electrice cu instalarea de panouri fotovoltaice, baterii si statii proprii de reincarcare, ceea ce pe termen mediu si lung ar putea aduce economii considerabile fiecarui kilometru parcurs", a declarat Roxana Mircea, managing partner REI, grup de companii specializat in atragerea de finantari nerambursabile pentru companiile cu activitate pe plan local.
 
1. Schema - ajutor de stat - Sprijinirea investitiilor destinate achizitiei de vehicule cu emisii zero pentru transportul rutier si feroviar de marfuri, maritim si pe cai navigabile interioare de pasageri si marfuri
• Buget total: 299 milioane de euro / Bugetul mediu anual: 149,5 milioane de euro;
• Vehicule grele de marfa: 130 de milioane de euro;
• Vehicule pentru transportul feroviar de marfuri: 90 de milioane de euro;
• Vehicule pentru transportul maritim sau pe cai navigabile interioare, de pasageri si marfuri: 79 milioane de euro;
Eligibilitate: sunt eligibile proiectele care se incadreaza in una din urmatoarele submasuri:
• Submasura 1 - achizitia vehiculelor rutiere grele de marfa, respectiv cu o greutate bruta proiectata cu incarcatura minima de 3,5 tone, alimentate de o baterie electrica care poate fi incarcata si reincarcata numai prin conectarea la o sursa externa de energie electrica, pentru a se califica drept vehicule cu emisii zero;
• Submasura 2 -achizitia vehiculelor pentru transportul feroviar de marfuri, pentru a se califica drept vehicule cu emisii zero;
• Submasura 3 - achizitia vehiculelor pentru transportul maritim sau pe cai navigabile interioare, de pasageri si marfuri, pentru a se califica drept vehicule cu emisii zero.
"Costurile eligibile se calculeaza ca diferenta dintre costurile de investitii pentru achizitionarea vehiculului cu emisii zero si costurile de investitii aferente achizitionarii unui vehicul din aceeasi categorie care respecta standardele aplicabile ale Uniunii deja in vigoare si care ar fi fost achizitionat fara ajutor. Prin urmare, vehiculele pentru care se va solicita finantare trebuie sa fie noi, in timp ce costurile aferente investitiei vor trebui sa fie unele rezonabile, realiste (corect estimate) si sunt fundamentate prin doua oferte de pret. In plus, transportatorii trebuie sa aiba licenta de transport si sa caseze un vehicul de acelasi tonaj, iar un punctaj suplimentar va primi solicitantul care a circulat mai mult de 75% din kilometri pe teritoriul Romaniei. Vehiculul electric, va trebui, de asemenea, sa circule pe teritoriul Romaniei", a precizat Roxana Mircea.
 
2. Schema - ajutor de stat - Inlocuirea utilajelor si echipamentelor neperformante din punctul de vedere al consumului de energie din sectorul transportului naval si aerian cu utilaje si echipamente cu emisii zero, precum si a vehiculelor ce asigura servicii anexe transportului feroviar si naval, pentru a se califica drept vehicule cu emisii zero
Buget total: 299 milioane de euro / Bugetul mediu anual: 149,5 milioane de euro;
• Buget submasura 1 - transport naval si aerian - 200 de milioane de euro;
• Buget submasura 2 - servicii anexe transportului terestru (A) sau pe apa (B) – 99 milioane de euro.
A) Servicii anexe transportului terestru = operatiuni de manevra feroviara;
B) Servicii anexe transportului pe apa = navigatie, pilotaj, activitati de remorcare si acostare.
Coduri CAEN eligibile:
Submasura 1: CAEN 5210, 5223, 5224, 5226;
Submasura 2: - Activitati anexe transportului terestru si pe apa: CAEN 5221 si 5222;
                        - Operatiuni de manevra feroviara: CAEN 5221;
                        - Navigatie, pilotaj, activitati de remorcare si acostare: CAEN 5222.
"Pe aceasta Schema nu este un procent standard de finantare, ne vom supune unei proceduri concurentiale, fiecare companie va solicita cat va considera ca procent din valoarea investitiei. Avand in vedere ca vom depune peste 50 de proiecte doar pe aceasta axa, vom putea estima corect sansele daca solicitam 80-90%", a precizat Roxana Mircea.
 
3. Schema - ajutor de stat - Promovarea infrastructurii pentru o mobilitate cu emisii zero in sprijinul intreprinderilor si comunitatilor (e-MOVE RO)
Buget total: 250 de milioane de euro;
• Submasura 1 - instalarea infrastructurii de reincarcare atat pentru vehiculele aflate in flota intreprinderilor, cat si accesibila publicului - alocare: 101 milioane de euro;
• Submasura 2 - instalarea infrastructurii de reincarcare atat pentru vehiculele aflate in flota intreprinderilor, cat si accesibila publicului, inclusiv productia la fata locului de energie electrica din surse regenerabile si sistemele de stocare a energiei electrice din surse regenerabile - alocare: 149 milioane de euro.
Investitii eligibile:
• Submasura 1 - construirea, instalarea, modernizarea sau extinderea infrastructurii de reincarcare, inclusiv costurile aferente lucrarilor pentru realizarea instalatiei de racordare, a instalatiei de utilizare;
• Submasura 2 - construirea, instalarea, modernizarea sau extinderea infrastructurii de reincarcare, precum si productia la fata locului de energie electrica din surse regenerabile, inclusiv instalarea unitatilor de stocare a energiei electrice din surse regenerabile.
 
4. Schema – ajutor de stat – Dezvoltarea infrastructurii de reincarcare pe autostrazi, drumuri expres si drumuri nationale (e-Mobility RO) 
• Buget total: 299 milioane de euro;
• Beneficiari: microintreprinderi, IMM si companii mari;
• Grant: max. 30 de milioane de euro.
Scopul programului de finantare vizeaza amplasarea statiilor pe intreg teritoriul tarii, in asa fel incat infrastructura de reincarcare sa deserveasca retelei de autostrazi, drumuri expres si drumuri nationale principale aflate in administrarea Companiei Nationale de Administrare a Infrastructurii Rutiere sau la o distantaa de cel mult 3 km pe sosea de cea mai apropiata iesire a unui drum ce face parte din reteaua transeuropeana de transport (TEN-T).
"Integrarea achizitiei de vehicule electrice cu productia de energie, baterii de stocare, statii de reincarcare reprezinta formula ideala pentru tranzitul la vehicule electrice. Chiar daca traversam o perioada mai delicata, recomandam antreprenorilor sa solicite fonduri, chiar si doar pentru un vehicul intrucat autonomia reala a ajuns la 500-550 km pe un declarat de 700 km. In plus, proiectele se vor implementa din a doua jumatate a anului 2026 si daca luam in calcul si procedurile de achizitie, perioada de livrare, le vom avea efectiv final de 2026 sau, mai sigur, 2027. (...) Cei care nu vor dori sa le achizitioneze in 2026 vor putea amana pentru 2027 sau vor putea depune proiecte in apelul 2 si le vor putea implementa cel mai tarziu pana la 30 iunie 2030, insa e foarte important sa securizeze finantarea. Proiectele se pot finaliza cel mai tarziu la 30 iunie 2030, asadar antreprenorii au o perioada lunga la dispozitie", a completat Roxana Mircea.
 
Peste 800 milioane euro fonduri europene pentru antreprenori in aceasta toamna
Antreprenorii au la dispozitie in aceasta toamna peste 800 de milioane de euro granturi pentru investitii in mai multe sectoare cheie ale economiei - vizate de oportunitatea de a realiza noi investitii fiind atat microintreprinderile, IMM, dar si intreprinderile mari, arata analiza REI.
 
1. Tranzitie Justa - peste 200 de milioane de euro pentru investitii in judetele Hunedoara, Gorj, Dolj, Prahova, Galati sau Mures
Oamenii de afaceri care detin microintreprinderi in orice judet, cu minimum 1 an fiscal de activitate, dispun de minim 30-50.000 de euro si doresc sa dezvolte o  activitate in judetele Hunedoara, Gorj, Dolj, Prahova, Galati sau Mures au la dispozitie peste 200 de milioane de euro alocate prin programul Tranzitie Justa in aceasta toamna.
Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene (MIPE) a deschis sesiunea de depunere a proiectelor pe 30 iulie, iar aceasta va fi deschisa pana pe 30 noiembrie, iar microintreprinderile pot accesa pana la 300.000 euro pentru a-si dezvolta afacerile in cele sase judete.
Din totalul celor peste 200 milioane euro alocati pe aceasta schema, cel mai mare sprijin este oferit judetului Gorj (peste 49 milioane euro), urmat de judetul Hunedoara - atat investitii in regiune, cat si dedicate afacerilor din Valea Jiului (peste 48 milioane euro) si de judetul Dolj (peste 36 milioane euro). Topul alocarilor este continuat de judetele Prahova (circa 28 milioane euro), Galati (peste 22 milioane euro) si Mures (22 milioane euro).
Pe langa programul Tranzitie Justa, destinat microintreprinderilor din judetele Hunedoara, Gorj, Dolj, Prahova, Galati sau Mures, antreprenorii au la dispozitie toamna aceasta numeroase programe de finantare destinate investitiilor cu sprijin nerambursabil, printre acestea numarandu-se scheme pentru cresterea eficientei energetice, investitii in inovatie si tehnologie, agricultura sau domeniul hotelier si nu numai.
Pensiunile, clinicile medicale, serviciile IT sau productia sunt printre cele mai populare proiecte.
 
2. Horizon Europe – 300 mil. EUR pentru investitii in inovatie si tehnologie
• Autoritate contractanta: Comisia Europeana;
• Beneficiari eligibili: IMM;
• Finantare: intre 10 si 30 de milioane de euro/ proiect;
• Alocare: 300 de milioane de euro (2025);
• Status: apel deschis, pana la 16 decembrie 2025.
 
3. DR 16 - Investitii in sectorul de legume si/sau cartofi
• Status apel: ghid final - iulie, depunere proiecte - noiembrie;
• Alocare: 151 milioane de euro;
• Finantare: maximum 2 milioane de euro/ proiect, 65% nerambursabil;
• Solicitanti eligibili: fermieri, cu exceptia persoanelor fizice etc.
 
4. DR 23 - Investitii in domeniul panificatiei, produse agricole, procesare
• Status apel: ghid final - iulie, depunere proiecte - noiembrie;
• Alocare: 150 de milioane de euro;
• Finantare: maximum 10 milioane de euro/ proiect, pana la 60% nerambursabil;
• Solicitanti eligibili: IMM, intreprinderi mari.
 
Peste 650 milioane euro pentru primarii - investitii in productia de energie si baterii
Unitatile Administrativ Teritoriale (UAT) au la dispozitie peste 500 de milioane de euro pentru productia de energie din surse regenerabile coroborat si cu baterii de stocare, program dedicat UAT care nu au mai accesat fonduri pentru a-si produce energie pentru propriul consum. Standardul de cost pentru 1 MW fotovoltaic este de 1 milion de euro, iar fotovoltaic plus stocare, 1,3 milioane de euro.
Mai mult, alti 150 de milioane de euro sunt disponibili pentru UAT care au accesat fonduri pentru parcuri fotovoltaice si acum au oportunitatea de a instala baterii de stocare pentru a-si acoperi si costurile cu iluminatul public. Standardul de cost maximal pentru un MWh este de 400.000 de euro.
"Este o oportunitate de neratat pentru primarii sa eficientizeze costurile, sa scada cu cel putin 60-70% costul cu energia electrica. Ghidurile au fost puse in consultare pe parcursul lunii septembrie, iar dupa 1 noiembrie ne asteptam ca Ministerul Energiei sa deschida sesiunea pe principiul «primul venit, primul servit». Invitam UAT sa pregatim din timp proiectele, studiile de fezabilitate si sa avem documentatia pregatita pentru a depune proiectele inca din prima zi", a conchis Roxana Mircea.
 
BIMhiltiALLBIMTotalEnergies
ROCKWOOL 196
Editia
SEPTEMBRIE 2025!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 193 (September 2025)
 

Autentificare

romania fara hospice
GHID de INSTALARE
Daikin
CDS
MCA
noark
AED
MAKITA
Arduro
strabag nivel 1
KADRA
EDIT-Structural
GEWISS
ERBASU CONSTRUCT
DRS
ELECTROGRUP
CONCEPT STRUCTURE
leviatan
concelex
Daikin
quadratum
Eco Garden Construct
TECNIC
BogArt
EURO BUILD
Ubitech
Acvatot 2019
SIGM
theda mar

Parteneri

HABITAT
FPSC_2019
 

Tamplarie aluminiu Termopan Salamander Pereti cortină Tâmplărie din aluminiu urmarirea comportarii in timp a constructiilor