AHK: Germania ramane cel mai important partener comercial al Romaniei |
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de Elena Icleanu 08 Apr 2022 06:21 |
Din 2006, Germania este cel mai important partener comercial al Romaniei, schimburile comerciale dintre cele doua tari depasind, in 2021, nivelul anterior crizei provocata de coronavirus. Importurile si exporturile s-au ridicat la 33 miliarde euro, in crestere cu 12,3% fata de anul 2020, potrivit datelor AHK Romania - Camera de Comert Romano-Germana. AHK Romania a fost infiintata in data de 5 septembrie 2002 ca parte a retelei Camerelor de Comert germane din intreaga lume, in baza unui acord intre Ministerul Federal al Economiei si Ministerul Economiei din Romania. Organizatia aniverseaza in 2022 doua decenii de activitate neintrerupta, perioada in care a adaugat permanent activitati noi in portofoliul de servicii, in functie de cerintele membrilor si de schimbarile din piata. In prezent, organizatia are peste 550 de membri, fiind cea mai mare camera de comert bilaterala din Romania. Potrivit datelor AHK, in tara noastra sunt active circa 7.500 de companii cu capital german, avand o cifra de afaceri totala de peste 32 miliarde euro si mai mult de 250.000 de angajati. Aproximativ 110 dintre acestea sunt active in domeniul constructiilor de cladiri si lucrari de infrastructura, dar numarul acestora este mult mai mare daca se iau in considerare domeniile conexe.
Interviu cu Sebastian Metz, Director general si membru in Consiliul Director, AHK Romania. Dupa absolvirea studiilor de economist in 2006, Sebastian Metz a acumulat o vasta experienta internationala, iar din 2012 conduce Camera de Comert si Industrie Romano-Germana.
- Cum caracterizati, pe scurt, relatiile economice dintre Romania si Germania?
- Relatiile economice romano-germane continua sa fie stabile si puternice. Din 2006, Germania este cel mai important partener comercial al Romaniei. Schimburile comerciale dintre Romania si Germania si-au revenit semnificativ anul trecut, depasind nivelul anterior crizei provocata de coronavirus. Importurile si exporturile s-au ridicat la 33 miliarde euro. Cu o crestere de 12,3% fata de 2020, volumul schimburilor comerciale a depasit chiar si nivelul de dinaintea crizei. Astfel, importurile germane din Romania au ajuns, in 2021, la 14,8 miliarde euro (+8,7%), in timp ce exporturile catre Romania au crescut la 18,3 miliarde euro (+15,4%). Germania ramane pe locul 1 in clasamentul partenerilor comerciali ai Romaniei, iar Romania pe locul 19 in topul partenerilor comerciali ai Germaniei, potrivit rezultatelor preliminare publicate de Institutul Federal de Statistica (Destatis).
Relatiile economice bilaterale se dezvolta, asadar, foarte dinamic. In ultimii 20 de ani s-au schimbat multe in Romania. Tara a evoluat de la un simplu amplasament de productie la un centru regional destinat cercetarii si inovarii, ceea ce se reflecta si in structura schimburilor comerciale. Daca in 2007 in exporturile Romaniei catre Germania jucau un rol important grupele de produse textile si imbracaminte, acestea pierd tot mai mult din importanta incepand cu 2017, fiind inlocuite de produse din domeniul opticii si tehnicii medicale.
Si, nu in ultimul rand, marile teme economice internationale au, de asemenea, impact asupra relatiilor economice dintre cele doua tari. Principalele teme care leaga si preocupa ambele economii sunt „rezilienta" si „tranzitie", teme care sunt interconectate: rezilienta lanturilor internationale de aprovizionare, rezilienta si durabilitatea aprovizionarii cu energie si tranzitia economiilor industrializate, de la un sistem economic predominant liniar la un sistem economic circular si, prin urmare, mai durabil. Numeroasele crize care afecteaza economiile intr-un ritm din ce in ce mai alert pun tot mai multa presiune asupra noastra, de a aborda aceste teme.
- Cate companii germane sunt active in Romania, in acest moment? Ce cifra de afaceri cumulata au acestea si cati angajati?
- Circa 7.500 de companii cu capital german sunt active in Romania, avand o cifra de afaceri de peste 32 miliarde euro si mai mult de 250.000 de angajati. Ceea ce trebuie sa avem in vedere legat de aceste cifre este asa-numitul efect multiplicator. In ultimii 30 de ani, companiile germane nu numai ca au produs si au angajat personal aici, in Romania, dar s-au integrat cu succes in mediul de afaceri local si national. Aceste companii intretin relatii de afaceri cu companii romanesti si colaboreaza cu acestea, implementand know-how valoros si ducand, astfel, la modernizarea tehnologica si, in cele din urma, la o contributie pozitiva semnificativa in crearea de plusvaloare in Romania. In ultimii ani a crescut calitatea investitiilor germane in Romania. In aproape toate domeniile, companiile germane au realizat investitii importante in activitati de cercetare & dezvoltare de inalta calitate. In Timisoara, Cluj, Sibiu, Brasov, Iasi, Bucuresti, dar si in alte locatii, exista centre de dezvoltare ale companiilor germane, unde se dezvolta proiecte tehnologice importante, de multe ori in colaborare cu universitatile locale, care abordeaza provocarile actuale ale transformarilor digitale.
In ceea ce priveste sectorul de constructii, conform datelor noastre sunt peste 110 companii germane active in constructia de cladiri si de drumuri si poduri. Dar numarul firmelor care isi desfasoara activitatea in domenii conexe, dar strict legate de sectorul constructiilor, este mult mai mare. Majoritatea companiilor germane din Romania activeaza in domeniul productiei, in special in domeniul auto, dar si in comertul cu ridicata si cu amanuntul.
- Care considerati ca sunt cele mai mari realizari ale AHK Romania, repere in activitatea de 20 de ani a Camerei de Comert?
- AHK Romania a fost infiintata in data de 5 septembrie 2002 ca parte a retelei Camerelor de Comert germane din intreaga lume, in baza unui acord intre Ministerul Federal al Economiei si Ministerul Economiei din Romania. Astfel, Camera de Comert si Industrie Romano-Germana este reprezentanta oficiala a economiei germane in Romania. Cu peste 550 de companii-membre, AHK Romania este cea mai mare Camera de comert bilaterala din Romania. Oferim companiilor o platforma de networking, schimb de informatii, dar si servicii de consultanta. Astfel, sustinem activ companiile germane la intrarea lor pe piata romaneasca si suntem, totodata, partener al firmelor romanesti interesate de piata germana. De-a lungul celor 20 de ani de activitate neintrerupta am adaugat mereu activitati noi in portofoliul nostru de servicii, in functie de cerintele membrilor si a schimbarilor din piata. Ne implicam activ in implementarea sistemului dual de invatamant dupa model german, am infiintat platforma GreenTech econet romania, dar si o Curte Permanenta de Arbitraj. Am deschis un birou la Cluj, iar de la inceputul anului 2020 oferim consultanta si in ceea ce priveste Republica Moldova, cu scopul de a consolida relatiile trilaterale dintre companii din Romania, Republica Moldova si Germania.
- Ce initiative derulati, la nivel de asociatie, in acest moment, in sprijinul companiilor, in general, si al celor de constructii, in special?
- Oferim consultanta in toate aspectele legate de piata muncii, infrastructura si dezvoltarea economica a tarii, cautam si identificam amplasamente investitionale potrivite, imobile sau spatii de birouri adecvate pentru realizarea unei investitii in Romania. Sustinem, de asemenea, firmele romanesti care sunt interesate sa inceapa sau sa dezvolte o afacere in Germania. Pe langa activitatile de consultanta si evenimentele pe care le organizam, am infiintat mai multe grupuri de lucru, printre acestea si Grupul de lucru Constructii si achizitii publice. Prin platforma econet romania, oferim informatii companiilor din constructii si din domeniile conexe, le punem la dispozitie know-how si oferim, in cadrul evenimentelor de specialitate, match-making intre companii romanesti si germane.
- Am vazut ca ati pus anul aniversar 2022 sub semnul sustenabilitatii. Ce inseamna aceasta, mai exact, si ce obiective v-ati propus pentru anul in curs?
- Anul aniversar 2022 sta sub semnul sustenabilitatii, pentru ca este o tema extrem de actuala si acopera numeroase domenii. Sustenabilitate inseamna investitii in educatie, cercetare si dezvoltare, in calitatea vietii din orasele si regiunile in care traim, dar presupune si sisteme economice durabile care sa fie acceptate si sustinute de societate. Printr-o serie de evenimente, ne dorim sa initiem proiecte „verzi”, sa provocam la un dialog intre actorii politici, economici si societatea civila si sa producem idei noi, inovatoare pentru un viitor sustenabil. Companiile germane sunt pregatite sa isi puna la dispozitie tehnologiile de care dispun, Know-how-ul si Best Practice, pentru a aduce relatiile economice bilaterale la un nou nivel. Speram ca toate acestea sa fie posibile si in conditiile actuale, influentate de razboiul din Ucraina. Acum mai bine de 10 ani am initiat proiectul econet romania, platforma de GreenTech care reuneste toate activitatile pe care AHK Romania le deruleaza in zona tehnologiilor verzi. Suntem activi in domenii precum energii regenerabile, eficienta energetica, tratarea apelor uzate, managementul deseurilor, dezvoltarea sustenabila a oraselor, realizam analize de piata si oferim consultanta in aceste domenii, organizam evenimente de specialitate si delegatii de afaceri, cu scopul de a facilita networkingul si transferul de bune practici si tehnologii in comunitatea AHK.
- Care sunt cele mai mari probleme cu care se confrunta companiile germane in Romania si ce solutii propuneti la acestea?
- Pentru companiile germane din Romania, ca de altfel pentru orice societate, factorii investitionali cei mai importanti sunt predictibilitatea cadrului legal, disponibilitatea forta de munca si infrastructura. Cel mai mare deficit de care se plang companiile din Romania de ani de zile este infrastructura, mai ales cea rutiera si feroviara. In prezent, nefiind insa o problema doar in Romania, companiile germane sufera masiv din cauza evolutiei actuale a preturilor la energie. Dar si absorbtia fondurilor decurge greoi, mai ales in conditiile in care prin PNRR stau la dispozitie suficiente fonduri. Cu o finantare de aproape 30 miliarde euro, exista o marja de manevra enorma, de care trebuie profitat, impreuna cu sectorul public, dar si in cooperare cu comunitatea de afaceri. Consideram ca este esential si important ca reformele, declarate in mod frecvent la nivel politic si concretizate in PNRR, sa continue sa fie implementate. Avem nevoie de predictibilitate si de un stat de drept puternic pentru a ne asigura ca oportunitatile din 2022 si din anii urmatori sunt utilizate in mod eficient. In plus, constatam ca este nevoie de imbunatatiri considerabile in domeniul achizitiilor publice. Acest subiect reprezinta un blocaj semnificativ in dezvoltarea economica viitoare a Romaniei. Din acest motiv, am infiintat un grup de lucru pe aceasta tema, pentru a contribui la realizarea unui cadru legislativ optim, intr-un mod profesionist si constructiv.
Alt subiect important este forta de munca din Romania, care lipseste din ce in ce mai mult si, din pacate, deseori pleaca talentele. La toate acestea se adauga dificultatile in lanturile de aprovizionare, survenite in pandemiei de coronavirus si care continua acum pe fondul crizei din Ucraina. Criza semiconductorilor este o problema, mai ales pentru industria auto.
- Ce obiective aveti stabilite, la nivel de organizatie, in 2022 si in anii urmatori?
- Vom continua sa ne implicam in dezvoltarea invatamantului dual in Romania. A fost, este si ramane unul din punctele noastre centrale de interes, sa consolidam formarea profesionala duala in Romania si sa o modernizam cu ajutorul know-how-ului german, in parteneriat cu institutiile de invatamant din Romania. Romania a facut progrese in acest sens, numeroase firme germane, dar si romanesti si alte firme internationale participa la dezvoltarea acestui sistem.
Un alt obiectiv importante este sa contribuim, in continuare, la dezvoltarea relatiilor economice dintre Romania si Germania, pentru a creste competitivitatea tarii. Ne concentram asupra restructurarii sistemelor economice, noilor energii, sustenabilitatii, electrificarii industriei, Green Deal, digitalizarii, economiei circulare, fondurilor UE. Tehnologiile germane si experienta companiilor germane sunt importante pentru dezvoltarea afacerilor, a economiei romanesti, a competitivitatii si a relatiilor economice romano-germane in cooperare cu factorii de decizie politici si economici. Extinderea activitatilor de Advocacy este un alt obiectiv pe care il urmarim. Ne dorim sa dezvoltam noi grupuri de lucru pe langa cele existente si sa ne implicam in continuare in subiectele de actualitate la nivel politic, sa reprezentam interesele companiilor membre, creand astfel plusvaloare pentru membri. Prin aceste activitati putem influenta in mod activ conditiile cadru politico-economice.
Credem ca Romania poate juca un rol mult mai important in concertul tarilor europene, cu atat mai mult in contextul actual al discutiilor la nivel european privind aprovizionarea cu energie, dar si in domeniul productiei agricole. AHK Romania doreste sa isi aduca o contributie importanta pentru a face cunoscut potentialul economic al Romaniei la nivel european.
|