AMENDA de 53 milioane euro pentru intelegeri anticoncurentiale sub egida UNSAR |
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de AG&F 04 Dec 2018 18:45 |
Consiliul Concurentei (CC) a sanctionat noua companii de asigurare si Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania (UNSAR) cu amenzi totale in valoare de 246.739.195,6 lei (aproximativ 53 milioane euro) pentru incalcarea reglementarilor nationale si europene din domeniul concurentei prin coordonarea comportamentelor pe piata in vederea majorarii tarifelor la asigurarile obligatorii de raspundere civila (RCA), informeaza un comunicat al institutiei abilitate in supravegherea pietelor concurentiale si in respectarea legislatiei in materie de concurenta.
In urma investigatiei, autoritatea de concurenta a constatat ca Allianz - Tiriac Asigurari SA, Asigurarea Romaneasca - Asirom Vienna Insurance Group SA, Societatea Asigurare-Reasigurare Astra Asigurari SA, Carpatica Asig SA, Euroins Romania Asigurare-Reasigurare SA, Generali Romania Asigurare Reasigurare SA, Groupama Asigurari SA, Omniasig Vienna Insurance Group SA si Uniqa Asigurari SA au participat la un schimb de informatii sensibile din punct de vedere comercial, referitoare la intentiile acestor societati de a majora tarifele RCA. Aceasta practica concertata, facilitata de UNSAR, a condus la restrangerea concurentei pe piata serviciilor de asigurare RCA in perioada octombrie 2012 – noiembrie 2016, deoarece societatile de asigurare nu si-au mai stabilit in mod independent tarifele, ci au actionat concertat pe piata, tinand cont de discutiile de a-si majora tarifele, purtate in cadrul asociatiei.
„Asociatiile au un rol important si este legitim ca membrii acestora sa se intalneasca si sa discute pe diverse teme, insa nu trebuie sa ajunga la schimburi de informatii sensibile din punct de vedere comercial, cum sunt cele referitoare la preturi actuale sau viitoare. Aceste schimburi de informatii sensibile reduc incertitudinea cu privire la strategiile concurentilor si favorizeaza coordonarea comportamentului pe piata, eliminand concurenta. Pe o piata concurentiala, companiile trebuie sa se intreaca pentru a furniza servicii de calitate in conditii avantajoase, fiecare stabilindu-si in mod independent politica de tarife, in functie de propria strategie si de structura costurilor implicate de desfasurarea activitatii”, a declarat Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei.
Potrivit comunicatului CC, amenzile au fost aplicate astfel:
1. Allianz - Tiriac Asigurari SA - 43.442.939 lei
2. Asigurarea Romaneasca - Asirom Vienna Insurance Group SA - 36.970.408 lei
3. Societatea Asigurare-Reasigurare Astra Asigurari SA - 22.037.026 lei
4. Carpatica Asig SA - 26.858.238 lei
5. Euroins Romania Asigurare-Reasigurare SA - 6.346.453,60 lei
6. Generali Romania Asigurare Reasigurare SA - 21.445.106 lei
7. Groupama Asigurari SA - 35.378.902 lei
8. Omniasig Vienna Insurance Group SA - 40.529.090 lei
9. Uniqa Asigurari SA - 13.570.597 lei
10. UNSAR - 160.436 lei.
In cadrul investigatiei, Euroins a recunoscut in integralitate fapta anticoncurentiala si a furnizat, in cadrul procedurii de clementa, o serie de documente si informatii ce au avut o contributie semnificativa la probarea acesteia si, ca urmare, a beneficiat de o reducere a amenzii.
In cazul societatilor Astra si Carpatica, Consiliul Concurentei a luat in considerare o perioada mai redusa de incalcare a legii, respectiv pana la momentul in care Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) le-a retras autorizatia de functionare.
„Piata asigurarilor obligatorii auto a trecut prin imprejurari exceptionale, de criza, dar intre timp a fost implementat noul pachet legislativ si au fost eliminate, in mare parte, disfunctionalitatile care au condus, in anii anteriori, la cresteri accentuate ale preturilor. Faptul ca s-au inregistrat progrese in functionarea pietei asigurarilor nu inseamna ca nu mai sunt necesare unele ajustari. Vom colabora cu ASF si Guvernul pentru a identifica masurile ce se impun pentru armonizarea legislatiei cu reglementarile europene, respectiv consolidarea pietei, pentru a nu conduce la cresterea pretului RCA” a mai declarat presedintele Consiliului Concurentei.
Autoritatea de concurenta s-a implicat in procesul de evaluare a cauzelor care au determinat dezechilibrele pietei si a facut o serie de recomandari pentru imbunatatirea functionarii pietei si care, in mare parte, au fost preluate in legislatia primara si secundara, cum ar fi:
• introducerea posibilitatii de compensare directa;
• luarea in calculul a clasei bonus/malus a istoricului soferului, nu doar a combinatiei unice sofer-vehicul;
• utilizarea tehnologiilor de tip telematics in determinarea primei RCA;
• asigurarea accesului la cazierul de conducator auto;
• declararea la emiterea politei a tuturor soferilor uzuali ai vehiculului (in vederea evaluarii mai precise a riscului de dauna). In urma introducerii acestei prevederi, evolutia primelor va fi diferita de la un caz la altul (in unele cazuri, in care riscurile cresc, primele vor fi mai mari, iar pentru cazurile in care riscurile se diminueaza, primele vor fi mai mici);
• rafinarea criteriilor de risc folosite in calculul tarifului de prima.
Autoritatea de concurenta va colabora cu toti factorii de decizie din acest sector, astfel incat, odata cu alinierea la prevederile UE, unele aspecte care, inca, pot crea ingrijorari sa fie eliminate prin preluarea in legislatie si a celorlalte recomandari pe care le-a facut si care nu au fost preluate, cum ar fi cele potrivit carora politele RCA sa se poata incheia pentru 6 sau 12 luni, pentru persoane fizice, si pentru o perioada de la o luna la 12 luni, multiplu de o luna, pentru persoanele juridice (sa nu se mai incheie polite RCA pentru o luna, deoarece sunt destul de multe masini in circulatie, care nu au RCA valabil, deoarece proprietarii au incheiat polita pentru o perioada foarte scurta – o luna –, iar apoi au uitat sa o reinnoiasca). De asemenea, potrivit autoritatii de concurenta, se impune si introducerea unei prevederi cu privire la elaborarea de catre ASF, impreuna cu societatile de asigurare si unitatile de reparatii auto reprezentative, sau cu organizatiile profesionale ale acestora, a unui cod de conduita aplicabil in relatia dintre societatile de asigurare si unitatile de reparatii auto, in vederea evitarii prejudiciilor aduse consumatorilor.
|