ASEMER: Pe piata rezidentiala din Romania, va prima aspectul credibilitatii |
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de Ovidiu Stefanescu 20 Feb 2025 06:25 |
![]() - Cum caracterizati, pe scurt, relatiile economice dintre Romania si Spania? La ce valoare s-au ridicat schimburile comerciale dintre cele doua tari, in 2024, si care au fost cele mai importate si exportate categorii de produse?
- Relatiile dintre cele doua tari se afla intr-o continua evolutie, Spania fiind nu numai unul din principalii parteneri comerciali ai Romaniei, ci avand si una dintre cele mai mari comunitati de romani care studiaza, traiesc si lucreaza acolo. Conform datelor furnizate de Ambasada Romanei in Regatul Spaniei, romanii reprezinta a doua cea mai mare comunitate de straini din Spania. Cred ca in ambele directii exista un potential semnificativ de crestere si consider ca Romania ar trebui sa valorifice aceasta prezenta numeroasa pentru a promova si a dezvolta accesul la produse si servicii romanesti. Nu avem inca cifrele finale pentru 2024, dar in anul precedent (2023), schimburile comerciale au depasit 6,4 miliarde euro, iar importurile depaseau exporturile. Conform datelor publicate de Consulatul Romaniei la Zaragoza, principale sectoare exportatoare sunt reprezentate de vehicule si mijloace de transport (23,2%); masini, aparate si echipamente electrice (20,7%); produse ale regnului vegetal (19,2%); mase plastice si articole de cauciuc (7,8%); metale comune si art. metalice (6,4%).
In ceea ce priveste principalele sectoare la import, acestea sunt reprezentate de masini, aparate si echipamente electrice (26,7%); vehicule si mijloace de transport (15,2%); animale vii si produse ale regnului animal (13,4%); produse ale industriei chimice (8,85%); materiale textile si articole din acestea (8,3%).
- Care sunt problematicile de actualitate in sectorul de constructii cu care se confrunta companiile din Spania, in acest moment?
- O parte din probleme sunt similare cu cele din Romania pentru ca ele sunt influentate de dinamica economica la nivel global. Printre principalele provocari se regasesc atat majorarea preturilor la materialele de constructii, cat si inflatia in crestere, desi cu o rata mult mai mica, aproape la jumatatea fata de valoarea din Romania (2,8% vs. 5,5% in Romania, in decembrie 2024, potrivit datelor publicate de Eurostat). O alta provocare este insuficienta fortei de munca de specialitate. Anul trecut se estima ca existau 700.000 de locuri de munca neacoperite. In conditiile in care proiectele sunt din ce in ce mai complexe, influentate de exigentele clientilor, de normativele de mediu (Spania s-a confruntat cu efecte vizibile anul trecut cum ar fi seceta si rationalizarea consumului de apa) si de introducerea de noi tehnologii (in special AI), este esential sa existe o strategie pentru atragerea personalului bine pregatit. Impredictibilitatea la nivel politic si masurile sociale recente (de pilda, conditiile in care pot fi marite sau nu chiriile) afecteaza prioritatile dezvoltatorilor, apetitul si, in consecinta, sectorul constructiilor.
- Cum gestioneaza companiile din Spania problematica fortei de munca?
- Companiile pun in practica o serie de masuri. In primul rand vorbim despre calificarea fortei de munca din Spania, unde un rol important il va avea canalizarea resurselor din programul Next Generation. In al doilea rand, se urmareste atragerea fortei de munca din exteriorul Spaniei, cu accent pe Africa si America de Sud. Totodata companiile sunt tot mai interesate de adoptarea de aplicatii software de gestiune mai performante, digitalizarea/ automatizarea unor procese, astfel incat sa poata sa-ti desfasoare activitatea cu echipele actuale.
- Cum vedeti evolutia investitiilor in constructii in 2025, in Romania, si cum credeti ca se vor dezvolta acestea pe termen scurt si mediu?
- In Romania, 2025 va fi un an de adaptare la multe elemente noi. Ma refer aici la modificarile fiscale care au fost adoptate pentru sectorul constructiilor. De asemenea, exista o reticenta a unor investitori straini de a veni catre Romania din cauza impredictibilitatii politice, fiind necesara o reorientare catre noi surse de finantare. Apar in acelasi timp noi lanturi logistice, iar companiile trebuie sa fie pregatite pentru adoptarea de tehnologii noi pentru eficientizarea procesului de lucru. Un avantaj major il vor avea dezvoltatorii si constructorii cu proiecte bine gandite, cu accent pe calitatea si profitabilitate produsului livrat clientului, multiple solutii de finantare si o reputatie solida. In special pe piata rezidentiala, va prima aspectul credibilitatii. Avand in vedere dinamica economica, va fi nevoie de colaborare intre mediul bancar, dezvoltatori si constructori pentru a veni in sprijinul clientului final si a oferi modele de achizitie care sa tina cont de dinamica economica actuala fara sa compromita calitatea produsului. Clientul din Romania a devenit din ce in ce mai educat si mai exigent, doreste un produs care sa ii asigure un mod de viata, de lucru, in care sa prospere, sa aiba la dispozitie facilitati relevante pentru nevoile lui. Daca investeste, clientul are nevoie de o analiza care sa ii arate o apreciere reala, substantiala, o gandire pe termen lung a celui care se ocupa de proiect, un plan de evolutie al cladirilor si comunitatilor. Pentru dezvoltatorii care asigura un customer experience foarte bun, real, in relatia cu clientul consider ca oportunitatile sunt generoase.
- Care sunt cele mai mari probleme cu care va confruntati, in acest moment, la nivelul ASEMER?
- In prezent, contextul economic incert a dus la o incetinire a planurilor de investitii, generand o reticenta in randul acestora, iar inflatia a redus puterea de cumparare a populatiei, afectand consumul si deciziile de afaceri. Fiind o asociatie non-profit, una dintre provocarile noastre este reprezentata de sustinerea constanta a activitatilor si proiectelor noastre, avand in vedere contextul economic actual. Anul 2025 este perceput ca unul de reorganizare, in care investitorii trebuie sa reevalueze strategiile in fata provocarilor actuale. In plus, absorbtia fondurilor europene ramane o problema, eficienta utilizarii acestora fiind esentiala pentru stimularea investitiilor. De asemenea, concurenta crescuta pe piata impune o inovare constanta pentru a ramane competitivi. Aceste provocari subliniaza necesitatea unei strategii clare si a unei colaborari mai stranse intre ASEMER si autoritatile romane pentru a sprijini investitorii si a promova un mediu de afaceri mai stabil si previzibil.
- Ce obiective aveti stabilite, la nivel de organizatie, pentru 2025 si in perspectiva?
- Asociatia isi propune sa-si dubleze numarul de membri si sponsori si, in acelasi timp, sa-si creasca numarul de angajati din cadrul echipei de conducere, pana in 2030. Totodata, ne dorim sa crestem la nivel de tara si sa fim prezenti si in alte orase importante din Romania.
|