Buju Stanciu si Asociatii: Crestere a numarului de insolvente si falimente, in 2025 |
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de AG&F 21 Ian 2025 13:29 |
In 2025, IMM-urile din Romania sunt mult mai “slabite” in fata schimbarilor legislative si fiscale, ceea ce va genera o crestere a numarului de insolvente si falimente, avertizeaza specialistii societatii de avocatura Buju Stanciu si Asociatii. Principalele victime vor fi societatile care nu fac evaluari juridice in business, nu isi corecteaza vulnerabilitatile prin audituri preventive si nu se protejeaza legal, riscand sa devina tinte ale controalelor ANAF si sa aiba pierderi financiare severe.
“Pe fondul masurilor fiscale anuntate si al nevoii continue a statului de a-si consolida veniturile, in vederea reducerii deficitului bugetar, firmele se vor confrunta cu o presiune suplimentara din partea autoritatilor de reglementare si control. In acest context, 2025 va aduce o crestere a insolventelor si falimentelor, in special in cazul companiilor care nu fac evaluari juridice periodice pentru a evita pierderi si a se proteja in fata legii. Auditul legal preventiv, care presupune o evaluare a vulnerabilitatii firmelor in fata legii, este o practica in tarile dezvoltate, folosita ca un scut impotriva pierderilor neprevazute si a falimentului. In perioade atat de incerte cum este 2025 aceasta evaluare este esentiala pentru directia afacerilor. Lipsa unui audit legal preventiv poate duce la scaderi financiare bruste si la pierderea accesului la resurse vitale, cum ar fi finantarile sau parteneriatele strategice. Intr-un climat in care fiecare greseala de conformitate are un cost ridicat, un audit legal realizat din timp devine un instrument esential pentru a depasi cu bine provocarile acestui an”, puncteaza Marius Stanciu, avocat specializat in fiscalitate si partener fondator al societatii de avocatura Buju Stanciu & Asociatii.
In mediul de business romanesc auditul legal preventiv este mai putin aplicat de firme decat in Occident sau in tarile dezvoltate din Asia, insa nevoia de o astfel de evaluare este cu atat mai mare cu cat mediul legislativ, fiscal si economic este impredictibil. In 2024, firmele au optat pentru audit legal preventiv in special in ultimul trimestru in contextul incertitudinii ridicate fata de 2025, interesul pentru o astfel de evaluare dublandu-se in ultimele luni din an fata de restul anului. Cele mai multe firme care au optat pentru o evaluare juridica sunt din domenii ca IT, retail, real-estate sau crypto.
Mediul de afaceri, sub presiune: de ce auditul legal este pentru firme cea mai solida protectie in fata schimbarilor legislative si economice
Romania se afla in pragul unei furtuni economice: deficit bugetar record, presiune fiscala crescuta si o campanie electorala care pune reflectorul pe alte subiecte. Realitatea economica, insa, nu poate fi ignorata. In spatele usilor inchise, strategii guvernamentale si masuri drastice sunt deja in pregatire, iar operatorii economici vor fi primii care vor simti efectele acestora. De altfel, mediul de afaceri este vizat de noi masuri fiscale, mai drastice, din 2025. In acest context, firmele ar trebui sa schimbe abordarea si sa ia masuri de preventie din punct de vedere legal pentru a evita scaderi si a putea creste in continuare.
Un deficit care cere sacrificii: ce vulnerabilitati pot avea firmele din Romania
Cu un deficit bugetar care poate depasi pragul critic de 8% din PIB, Guvernul nu mai poate amana corectiile. Guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei a subliniat la final de 2024 necesitatea unei „diete” economice, iar analistii financiari evidentiaza gravitatea situatiei financiare a tarii.
“In acest context, este inevitabil ca autoritatile si institutiile publice cu drept de control, in special ANAF, sa intensifice verificarile, mai ales asupra companiilor. Intr-o economie aflata sub presiune, fiecare leu conteaza, iar entitatile care nu sunt pregatite vor simti din plin forta viitoarelor masuri. In fata unei abordari mai energice a autoritatilor, mai ales din perspectiva fiscala, societatile vor fi vulnerabile in fata legii si risca, printre altele, impozitarea cu 70% a veniturilor din surse pe care ANAF le considera a fi neidentificate. De aceea, este important ca antreprenorii sa ia in considerare realizarea unui audit legal preventiv, util pentru conformarea la noile rigori legislative si la mentinerea sanatatii afacerii”, explica Victor Buju, avocat specializat in fiscalitate si partener al societatii de avocatura Buju Stanciu & Asociatii.
Auditul legal preventiv: ce presupune si de ce este un instrument esential in peisajul economic actual
In cultura de afaceri din Romania, conceptul de audit legal preventiv nu a fost vreodata in prim-plan. Totusi, complexitatea si dinamismul mediului economic actual impun adoptarea unor mentalitati noi si proactive. Auditul legal nu este doar o verificare formala, ci un proces comprehensiv care analizeaza conformitatea operatiunilor unei companii cu legislatia in vigoare, identificand riscurile potentiale si propunand solutii de diminuare a riscurilor.
In tari cu economii mature, auditul legal preventiv este o practica standard, recunoscuta pentru rolul sau in asigurarea sustenabilitatii si integritatii afacerilor. Adoptarea acestei practici in Romania poate reprezenta diferenta dintre o companie care se adapteaza si prospera si una care ramane vulnerabila in fata schimbarilor legislative si economice.
Cum sa nu devii tinta ideala a controalelor autoritatilor publice
Intr-un peisaj legislativ marcat de ambiguitati si complexitate, riscul ca reglementarile sa fie interpretate in defavoarea companiilor este real si constant. Solutia sta intr-o abordare preventiva, realizata prin auditul legal. Acest proces nu doar ca identifica si corecteaza vulnerabilitatile inainte ca ele sa devina probleme majore, dar si protejeaza afacerea de pierderi financiare semnificative sau, in situatii extreme, de riscul falimentului.
Un audit legal corect intocmit va oferi beneficiarului:
● O radiografie clara a fluxurilor financiare si operationale prin prisma legala;
● O harta a riscurilor si vulnerabilitatilor companiei;
● Strategii personalizate pentru diminuarea riscurilor si solutii pentru conformitatea legala;
● Scenarii de stres care pregatesc business-ul pentru cele mai dificile situatii previzibile.
“Prea multi antreprenori ajung la profesionistii in drept doar dupa ce problemele apar. Este la fel ca in situatia in care ai merge la medic doar cand simptomele devin insuportabile, iar tratamentele devin costisitoare si dureroase. La fel ca o un control de rutina, un audit legal poate scoate la iveala riscuri despre care nu stiati inainte ca ele sa se manifeste dureros. Contextul actual impune o schimbare de mentalitate. Nu mai este vorba doar de respectarea legii, ci de anticiparea miscarilor autoritatilor, avand ocazia sa transformati vulnerabilitatile in puncte forte. In vremuri in care austeritatea este iminenta, preventia si adaptarea fac diferenta intre o companie care supravietuieste si una care prospera”, conchide Marius Stanciu, partener in cadrul Buju Stanciu si Asociatii.
***
Buju Stanciu si Asociatii este o societate de avocatura de business orientata spre solutii personalizate si pragmatice pentru fiecare client. Echipa noastra experimentata ofera consultanta juridica in domenii traditionale precum dreptul societar, proprietatea intelectuala si litigii, dar si in sectoare inovatoare, inclusiv tehnologii emergente precum inteligenta artificiala si blockchain. Suntem membri ai Interlegal si Legal Network International, colaborand cu firme de avocatura reputate la nivel international, pentru a asigura cea mai buna calitate a serviciilor noastre profesionale. Din 2025, Buju, Stanciu & Asociatii este membra a retelei internationale Exsus Global, reprezentand un pas important in extinderea serviciilor societatii. Prin acest parteneriat, firmele din Romania vor avea acces la o retea extinsa de specialisti internationali, beneficiind de expertiza juridica, financiara si de business adaptata nevoilor lor.
|