Agenda Constructiilor
Vineri, 27 Decembrie 2024
Home - Stiri - Afaceri, Juridic, Finante & Impozite - FILIP & Company: Tendinte in materie de concurenta in anul 2020
FILIP & Company: Tendinte in materie de concurenta in anul 2020
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de Elena Icleanu 12 Feb 2020 14:27
Anul 2019 a fost unul intens in materie de concurenta, fara insa a depasi rezultatele din 2018. Pentru 2020, specialistii de la Filip & Company anticipeaza o accelerare a finalizarii unor investigatii mai vechi si conturarea unor decizii care vor schimba anumite comportamente in zona de business.
Articol realizat de Catalin Suliman, partener, si Georgeta Gavriloiu, counsel, la Filip & Company.
 
Consiliul Concurentei se afla la un moment de rascruce in activitatea sa, demonstrand in ultima decada ca este o autoritate de top, care functioneaza la standarde europene, cu o activitate care depaseste in unele cazuri pe cea din cadrul autoritatilor de concurenta din tarile vecine. Pe de alta parte insa, tendita de sanctionare pare sa se accentueze si exista riscul ca unele decizii sa destabilizeze ecosistemul de concurenta si sa genereze incertitudine in anumite piete. Ceea ce este esential pentru piata este sa existe stabilitate in ceea ce priveste regulile si previzibilitate privind modul in care sunt interpretate de autoritate.
 
Introducere
S-a creat o traditie in privinta articolelor care incearca sa anticipeze dezvoltarile in zona de concurenta. Consiliul Concurentei ramane una dintre cele mai puternice autoritati, cu experienta bogata si renume format, in special prin sanctiunile mari aplicate in ultima perioada. Anul 2019 a fost unul de tranzitie, urmand dupa un an cu amenzi semnificative, 2018 fiind al doilea in topul amenzilor totale aplicate de autoritate. Este de apreciat faptul ca autoritatea de concurenta a dedicat resurse in aspectele de conformare (spre exemplu, proiectul Caravana Concurentei sau realizarea ghidului de conformare pentru asociatii), dar si prin faptul ca a realizat o serie de proiecte ce conduc la transparentizarea anumitor sectoare din economie, un exemplu fiind Monitorul preturilor din zona de retail alimentar sau comercializarea de carburanti.
 
In ceea ce priveste investigatiile finalizate in anul 2019, cazurile notabile sunt:
  • in domeniul distributiei de gaze naturale (Distrigaz Sud Retele sau Premier Energy)
  • in domeniul farmaceutic (Roche Romania) sau
  • in domeniul infrastructurii de comunicatii (Netcity Telecom SRL).
De asemenea, anul 2019 a adus declansarea de investigatii si analize noi, cele mai importante fiind cele pe piata serviciilor adiacente furnizarii de gaze naturale (posibilul abuz de pozitie dominanta al Delgaz Grid, parte al grupului EON, prin aplicarea unui tratament diferentiat in relatia cu operatorii autorizati sa efectueze verificari si revizii tehnice ale instalatiilor de utilizare a gazelor naturale), pe piata lemnului prin extinderea investigatiei existente si cu privire la alte societati, pe piata productiei de productiei de gaze (prin analiza asupra Petrom si Romgaz) sau extinderea investigatiei privind reparatiile auto si asupra unor asiguratori, societati de leasing sau producatori auto.
 
Este esential pentru autoritatea de concurenta sa asigure, pe cat posibil, stabilitate in privinta deciziilor sale si a modului in care analizeaza anumite practici si potentialele efecte ale acestora pentru a accentua preventia. Inclinarea balantei catre zona sanctionatorie, in lipsa unor probatorii clare si puternice ar putea pune sub semnul intrebarii rigoare analizelor realizate de autoritate si poate aduce incertitudini in diferite piete, in care agentii economici ar decide sa adopte pozitii ultraconservatoare care sunt in detrimentul investitiilor, cercetarii – dezvoltarii sau inovatie. Transparentizarea pietelor nu poate fi combinata cu sanctionarea unor simple schimburi de informatii in lipsa unor alinieri pe strategii, preturi sau cantitati viitoare. In caz contrar, exista un risc semnificativ de pierdere a elementului de informare si ghidaj, pe care practica decizionala a Consiliului Concurentei reusise sa o aduca in mediul economic. Buna reputatie a autoritatii, precum si duritatea sanctiunilor in materie de concurenta ar trebui sa conduca la aplicarea de amenzi in situatii in care incalcarea regulilor de concurenta este clara, usor de explicat si de inteles de catre agentii economici, caz in care sanctiunile aplicate isi ating si rolul preventiv, servind drept exemplu pentru toti agentii economici.
 
Pe de alta parte, se poate observa ca exista o coloborare stransa la nivelul autoritatilor de concurenta europene, cat si cu autoritatea europeana, existand actiuni si analize similare celor realizate de Comisia Europeana (spre exemplu, analiza in sectorul de ecomerce sau platformelor, analizele sectoriale de tip Big Data etc.). Prezentam in cele de mai jos unele tendinte si zone de urmarit in anul 2020. Proiectiile de mai jos se bazeaza pe analiza activitatii Consiliului Concurentei din ultimii ani.
 
PROGNOZE
Investigatii de incalcare a legii concurentei
Dupa un an de relativa liniste, in care sanctiunile sau fost mai reduse decat in anii anteriori, pentru 2020 ne asteptam la doua tendinte majore. In primul rand, este de asteptat ca o serie de investigatii importante sa fie finalizate in anul 2020 (ne asteptam ca tiparul activitatii autoritatii de concurenta in privinta investigatiilor sa se modifice usor, dinspre finalizarea majoritatii cazurilor la final de an catre o finalizare temporizata, pe parcursul intregului an). In al doilea rand, ne asteptam la o crestere a numarului de investigatii noi fata de anul 2019. Aceasta asteptare are la baza si faptul ca mai multe investigatii importante vor fi finalizate si autoritatea are resurse disponibile pentru a demara noi investigatii.
 
La ce sa ne asteptam in anul 2020: Numarul de investigatii noi se va situa probabil peste media ultimilor ani, si anume, preconizam declansarea a cel putin 15 noi investigatii in anul 2020.
De asemenea, ne asteptam la o crestere a numarului de sesizari si plangeri, precum si a unor noi investigatii declansate din oficiu. Termenul mediu de finalizare al unei investigatii va fi mentinut la cel putin 3 ani de investigatie, tinand cont de faptul ca exista o serie de cazuri complexe, cu multe parti, in care este necesar un probatoriu corespunzator si care pot genera probleme de logistica. De asemenea, ne asteptam la finalizarea unor investigatii mai vechi in domeniul asigurarilor, serviciilor financiare, retail, IT&C, industria lemnului sau masini agricole. In privinta investigatiilor si analizelor noi, anticipam ca domeniile-cheie ale activitatii economice care vor fi vizate, vor fi, in special, domeniul financiar, domeniul farmaceutic, sectorul materialelor de constructii si zona de tehnologie si IT, precum si aspectele ce tin de licitatiile publice. In plus, unele acte normative si masuri economice vor necesita analize si puncte de vedere din partea autoritatii de concurenta.
 
Investigatii sectoriale
Investigatiile sectoriale au fost si raman mijlocul cel mai eficient pentru cunoasterea unei piete de catre autoritatea de concurenta. Acest mecanism, folosit destul de des de Comisia Europeana, a fost preluat si la nivel national existand o tendinta de crestere a numarului de investigatii sectoriale. In anul 2019, au fost continuate o serie de investigatii sectoriale, cele mai importante fiind cele din domeniul farmaceutic (medicamente eliberate fara prescriptie medicala si suplimente alimentare), cea privind serviciile de arhiva electronica sau analiza in privinta Big Data.
 
La ce sa ne asteptam in anul 2020: In anul 2020 ne asteptam la pastrarea tendintelor de cunoastere a unor segmente de piata, in special cele care privesc tehnologii noi sau inovatii. De asemenea, ne asteptam ca sectorul IT, precum si cel privind serviciile financiare sa ramana in vizorul autoritatii de concurenta. In plus, sectoarele cu impact asupra populatiei (energie electrica, gaze naturale, carburanti, medicamente si servicii medicale, comert online, servicii de transport) vor prezenta un interes crescut de analiza din partea Consiliului Concurentei (fie ca discutam despre analize mai extinse, fie unele care privesc numai anumite elemente ale acestor sectoare – cum a fost, spre exemplu, analiza realizata de autoritate cu privire la campaniile Black Friday).
 
Sanctiuni
Sistemul sanctionator aplicabil in Romania in materie de concurenta permite aplicarea de sanctiuni de pana la 10 % din cifra de afaceri totala din anul anterior sanctiunii. Daca in anul 2018 am constatat o crestere exponentiala a amenzilor aplicate, depasindu-se pragul de 94 milioane de Euro, in anul 2019 am avut un an de activitate normala, fara amenzi care sa depaseasca, in total, pragul de 50 de milioane de Euro.
 
La ce sa ne asteptam in anul 2020: Anul 2018 a depasit asteptarile privind cresterea valorii sanctiunilor impuse (acest lucru datorandu-se atat unui numar mai mare de cazuri finalizate, cat si de cresterea severitatii amenzilor aplicate) si era normal ca anul 2019 sa vina cu o reducere a sumei totale a amenzilor aplicate. Este de asteptat ca valoarea amenzilor sa se mentina la un nivel ridicat in anul 2020, semnificativ peste anul 2019, in special tinand cont de faptul ca mai sunt investigatii de amploare care se apropie de final. Totusi, cresterea semnificativa a procentului de amenda aplicat societatilor investigate, chiar si in cazuri in care acuzatiile sunt mai putin evidente, pare un proces periculos si ireversibil, acest lucru afectand serios pietele unde vor fi aplicate sanctiuni (de exemplu, unele societati vor fi in imposibilitate de plata sau altele vor stopa investitii importante pentru a putea face fata sanctiunilor). In privinta procedurilor de clementa si recunoastere, a existat o tendinta de crestere a numarului acestora. Cu toate acestea, in masura in care autoritatea de concurenta nu va putea mentine, in privinta deciziilor de sanctionare, nivelul ridicat de acuratete a abordarii si un probatoriu adecvat, la standardul impus in aceasta materie, pe termen scurt si mediu este de asteptat ca numarul recunoasterilor sa scada si, implicit, sa creasca numarul de litigii de concurenta, iar reputatia autoritatii sa aiba de suferit.
 
Concentrarile economice
Anul 2019 a fost unul foarte bun pentru operatiunile de fuziuni si achizitii. Consiliul Concurentei a analizat un numar de concentrari economice in linii similare fata de ultimii ani, chiar daca operatiunile majore nu intarziat sa arara si datorita contextului economic local si fluctuatiilor legislative de la inceputul anului 2019.
Sunt unele elemente-cheie, care ies in evidenta in anul 2019 in materie de concentrari economice:
  • Durata medie a unei proceduri de analiza a unei concentrari economice s-a redus considerabil, situandu-se constant sub pragul de 60 de zile calendaristice, cu tendinte clare de scadere in cazurile simple, ceea ce reprezinta o imbunatatire a modului de lucru al Consiliului Concurentei, salutata de mediul de afaceri.
  • A continuat impunerea de angajamente in situatia in care, ca urmare a concentrarii economice, s-ar fi ajuns la afectarea concurentei, prin consolidarea sau crearea unei pozitii dominante pe anumite segmente de piata.
  • Exista un grad de flexibilitate la nivelul autoritatii in privinta analizei operatiunilor de concentrare economica, flexiblitate care vine in sprijinul pietei, in dorinta de a accelera apetitul investitorilor pentru piata din Romania. Este foarte important de mentinut acest tipar de analiza si de a evita situatiile de blocaj artificial al operatiunilor de vanzare si cumparare.
 
La ce sa ne asteptam in anul 2020: Este de asteptat ca numarul de operatiuni analizate de catre Consiliul Concurentei sa se mentina in liniile obisnuite, cu mentiunea ca anul 2020 anunta unele operatiuni importante in domeniul telecom sau cel financiar-bancar. In plus, concentrarile economice sunt influentate semnificativ de contextul economic global (din perspectiva oportunitatilor de achizitie) si de cel local (in special prin prisma atractivitatii mediului economic din Romania).
 
Inspectii inopinate
In anul 2019, Consiliul Concurentei a continut sa utilizeze instrumentul inspectiilor inopinate. De asemenea, inspectiile de tip forensic au ramas atractive pentru autoritate.
 
La ce sa ne asteptam in anul 2020: Desi este dificil de estimat daca numarul inspectiilor inopinate va creste, este de asteptat ca acestea sa ramana principalul mijloc de colectare de informatii de catre autoritatea de concurenta. De asemenea, complexitatea acestor proceduri necesita pregatire speciala, abordarea inspectiilor inopinate ramanand un subiect important in orice program de conformare cu regulile de concurenta. Tocmai de aceea, complexitatea programelor de conformare a crescut, acestea fiind extinse la toate palierele de management ale societatilor si acoperind intreaga paleta de comunicare a societatii cu pietele relevante pe care opereaza.
 
Atacarea deciziilor Consiliului Concurentei
In anul 2019 s-a inregistrat o crestere a actiunilor in instanta, mai ales pe fondul deciziilor de sanctionare aplicate de autoritate. Societatile sanctionate au cautat activ atat modalitati de contestare a deciziilor autoritatii, cat si forme eficiente de contestare a executarii amenzilor. Astfel, se creeaza o practica foarte interesanta in zona de punere in executare a sanctiunilor Consiliului Concurentei, practica ce se va consolida in anul 2020.
 
La ce sa ne asteptam in anul 2020: Tendinta de crestere a numarului de dosare este una normala in anul 2020, in special tinand cont de acele situatii in care probatoriul utilizat de autoritate nu este convingator. Este de asteptat sa avem unele decizii-cheie ale Curtii de Apel Bucuresti privind modul in care instantele analizeaza modalitatea de stabilire a cuantumului amenzilor prin raportare la principiul proportionalitatii. Mai mult, este de asteptat ca in anul 2020 sa vedem un inceput al unui mecanism de corectie din partea instantelor de judecata in masura in care fie probatoriul, fie modul de aplicare a normelor de concurenta nu indeplineste standardele europene in aceasta materie, inclusiv ca urmare a cresterii numarului de cauze in care societatile vor invoca, pe calea intrebarilor preliminare adresate Curtii Europene de Justitie, beneficii si drepturi care decurg din legislatia europeana.
 
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
SISECAMALLBIMABONARE REVISTERAWLPLUGTotalEnergieshilti
ROCKWOOL 196
Editia
NOIEMBRIE-DECEMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 187 (Noiembrie-Decembrie 2024)
 

Autentificare

Editia
OCTOMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 186 (Octombrie 2024)
 
Editia
SEPTEMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 185 (Septembrie 2024)
 
romania fara hospice
GHID de INSTALARE
theda mar
SSAB
strabag nivel 1
DRS
Ubitech
concelex
VEGO
EDIT-Structural
konsent
CDS
EURO BUILD
GEWISS
AED
MAKITA
noark
ERBASU CONSTRUCT
CONCEPT STRUCTURE
rigips
BogArt
ELECTROGRUP
quadratum
Acvatot 2019
SIGM
Arduro
leviatan

Parteneri

HABITAT
top 500
FPSC_2019
top 500

pereti cortinatamplarie aluminiu Termopan Salamander
urmarirea comportarii in timp a constructiilor<