MAZARS: Inchiderea anului financiar: clarificari si recomandari pentru companii |
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de AG&F 19 Apr 2024 08:20 |
In contextul complex si dinamic al economiei actuale, inchiderea anului financiar este o provocare semnificativa pentru companiile din Romania. Acest proces nu reprezinta doar o formalitate, ci o oportunitate strategica pentru analiza si planificare. Prin examinarea atenta a performantei financiare si identificarea tendintelor, companiile pot sa se pregateasca proactiv pentru provocarile viitoare si sa dezvolte strategii pentru a creste si a inova in mod sustenabil.
Anul 2023 a fost marcat de numeroase schimbari in legislatia fiscala si contabila, avand un impact semnificativ asupra modului in care companiile din Romania isi gestioneaza obligatiile si raportarile financiare. Astfel, este important sa planificam cu atentie intregul proces si sa respectam termenele legale, pentru a evita eventualele penalitati si pentru a beneficia de potentialele reduceri.
"Pentru departamentul financiar-contabil al oricarei companii, obiectivul final al intregului proces de inchidere a anului este pregatirea si publicarea situatiilor financiare anuale. Aceste situatii nu reprezinta doar un simplu raport al performantei organizatiei, ci constituie si fundamentul pe care sunt construite strategiile viitoare ale acesteia. Prin urmare, este extrem de important sa parcurgem cu atentie fiecare etapa a procesului de inchidere si verificare, pentru a ne asigura ca situatiile financiare anuale contin informatii exacte, corecte, complete si, desigur, comparabile cu cele aferente exercitiilor financiare anterioare.”, a mentionat Mariana Dragomir, Outsourcing – Accounting Partner, Mazars in Romania.
Cele mai relevante aspecte contabile si fiscale
Tranzitia la raportarea publica Country by Country (Public CbCR)
Punem accent pe importanta adaptarii la noile cerinte de raportare CbC si a gestionarii eficiente a preturilor de transfer, subliniind necesitatea unei documentatii riguroase si a unei abordari proactive pentru a identifica si reduce eventualele riscuri de preturi de transfer.
Tranzitia la raportarea publica CbC si ajustarile voluntare de preturi de transfer reprezinta aspecte noi ce necesita o atentie sporita. Incurajam astfel companiile sa revizuiasca si sa ajusteze politicile interne pentru a se alinia la cerintele globale si locale actuale.
Raportarea non-financiara, un element strategic esential
Companiile cu peste 500 de angajati trebuie sa includa in raportarile lor informatii detaliate privind aspectele de mediu, sociale, drepturile omului si lupta impotriva coruptiei, accentuand importanta sustenabilitatii in strategiile lor de afaceri.
In plus, avand in vedere cele mai recente actualizari privind Taxonomia Verde, este important de mentionat ca indicatorii de eligibilitate (care fac referire la CapEx, OpEx, si cifra de afaceri) vor fi calculati pentru toate cele sase obiective de mediu, conform noilor liste de activitati publicate. Cu toate acestea, abordarea pentru determinarea indicatorilor de aliniere ramane aceeasi ca si in anul financiar anterior. De asemenea, au fost aduse modificari sabloanelor folosite pentru raportarea acestor indicatori.
"In data de 26 ianuarie, Directiva (UE) 2022/2464 a Parlamentului European si a Consiliului privind raportarea de sustenabilitate a companiilor, cunoscuta sub numele de Directiva privind Raportarea Corporativa de Sustenabilitate (CSRD), a fost transpusa in legislatia nationala prin Ordinul Ministerului Finantelor nr. 85/2024 ("OMF 85/2024").”, adauga Laura Negrisoiu, Sustainability Director, Mazars in Romania.
In concluzie, pentru o inchidere de succes, expertii nostri incurajeaza companiile sa efectueze verificari detaliate si reconcilieri, asigurandu-se ca toate tranzactiile sunt corect reflectate si documentate. De asemenea, recomandam o planificare atenta si etapizata a activitatilor de inchidere a exercitiului financiar pentru a asigura acuratetea si integritatea informatiilor financiare.
|