ANCPI: Obiectiv major - inregistrarea sistematica a tuturor imobilelor din Romania |
Arhitectura & Proiectare Publicat de Ovidiu Stefanescu 19 Iul 2024 06:20 |
Din totalul de 9,54 de milioane de hectare de terenuri agricole care fac obiectul subventiilor Agentiei de Plati si Interventie pentru Agricultura (APIA), 7,75 milioane de hectare au fost inregistrate in sistemul integrat de cadastru si carte funciara, reprezentand un procent de 81%, potrivit Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliara (ANCPI). Inca de la inceputul implementarii Programului National de Cadastru si Carte Funciara (PNCCF), care are ca obiectiv inregistrarea gratuita a imobilelor in sistemul integrat de cadastru si carte funciara, realizarea planului cadastral al imobilelor si deschiderea cartilor funciare in toate unitatile administrativ-teritoriale (UAT) de pe teritoriul Romaniei, ANCPI a acordat prioritate cadastrarii imobilelor din extravilan si terenurilor agricole. Inginerul geodez Laurentiu Alexandru Blaga, care ocupa functia de presedinte - director general al ANCPI, spune ca obiectivul ambitios este reprezentat de cadastrarea satului romanesc. La demersurile de pana acum se adauga si faptul ca ANCPI va incepe cadastrarea, gratuit pentru cetateni, in fiecare an, a minimum trei comune din fiecare judet. Aceste comune vor fi nominalizate de consiliile judetene.
Interviu cu Laurentiu Alexandru Blaga, presedinte - director general al ANCPI.
- In ce stadiu se afla, in acest moment, implementarea PNCCF?
- Din totalul de 3.181 de UAT-uri din Romania, pana in prezent, au fost finalizate lucrari de inregistrare sistematica in 259 de UAT-uri, precum si in sectoare cadastrale, cu o suprafata totala de 5.784.884 de hectare. Sunt in derulare lucrari de inregistrare sistematica in 2.211 de UAT-uri, cu o suprafata estimata de 6.432.142 de hectare. ANCPI este beneficiarul Proiectului major "Cresterea gradului de acoperire si incluziune a sistemului de inregistrare a proprietatilor in zonele rurale din Romania". Proiectul, care prevede cadastrarea, gratuit pentru cetateni, a 660 de comune, a fost finantat in cadrul Axei prioritare 11 din Programul Operational Regional pana la 31 decembrie 2023. Acest proiect a fost etapizat, conform Legii nr. 338/2023, astfel incat, de anul acesta pana in 2027, beneficiem de fonduri europene prin Programul Crestere Inteligenta, Digitalizare si Instrumente Financiare (PoCIDIF). Proiectul major completeaza obiectivul PNCCF prin realizarea lucrarilor de inregistrare sistematica pentru 5.758.314 de hectare, din 660 de UAT-uri situate in zone rurale ale Romaniei, avand un buget alocat de peste 1,4 miliarde de lei (aproape 313 milioane de euro). Pana in prezent, prin Proiectul major au fost cadastrate integral 134 de UAT-uri (cu 1.123.874 de imobile si o suprafata de 1.105.173 ha). In alte 514 UAT-uri (cu un numar estimat de 5.775.229 de imobile si o suprafata de circa 3.839.144 ha) sunt in derulare lucrari de inregistrare sistematica. Pentru 12 UAT-uri (reziliate si neatribuite din alte licitatii) va fi reluata procedura de licitatie.
Revenind la etapizarea Proiectului major, precizez ca lucram la cererea de finantare pentru continuarea cadastrarii cu fonduri europene, prin PoCIDIF, a ceea ce a ramas nefinalizat dintre cele 660 de comune finantate prin POR si vom depune aceasta cerere in cel mai scurt timp. In prezent, serviciile de inregistrare sistematica in cele 514 comune in care se desfasoara lucrari sunt platite din veniturile proprii ale ANCPI urmand ca, dupa aprobarea cererii de finantare europeana, sa ne fie rambursati acesti bani. Din acel moment, vom initia procedurile pentru inregistrarea sistematica a proprietatilor in minimum trei UAT-uri din fiecare judet, nominalizate de Consiliile Judetene. Acesta este un proiect ambitios, prevazut de art. 9 alin (26) din Legea 7/1996.
- Ce solutii aveti pentru primariile care vor sa faca lucrari de cadastru?
- De cand am preluat mandatul de director al ANCPI, din noiembrie anul trecut, am initiat doua etape de finantare a primariilor interesate sa contracteze lucrari de inregistrare sistematica pe sectoare cadastrale sau pentru intocmirea planurilor parcelare. Fondurile necesare sunt asigurate din veniturile proprii ale ANCPI. In cadrul etapei a X-a de finantare, fiecare primarie care a dorit sa continue sau sa inceapa lucrari de inregistrare sistematica a proprietatilor, pe sectoare cadastrale, a primit pana la 160.000 de lei. Am alocat, in total, pentru aceasta finantare peste 300 de milioane de lei si sunt peste 2.000 de UAT-uri care au accesat aceste sume. In cadrul celei de-a XI-a etape, am acordat primariilor interesate finantare pentru intocmirea planurilor parcelare, acest lucru fiind foarte important in cadrul procesului de inregistrare sistematica a proprietatilor. Lucrarile de intocmire a planurilor parcelare sunt coordonate de comisiile locale de restituire a proprietatilor funciare. Aceste lucrari se deruleaza similar procesului de inregistrare sistematica a proprietatilor si se finalizeaza cu inscrierea din oficiu in carti funciare noi a imobilelor cuprinse in planul parcelar. Totodata, acordam finantare din veniturile proprii, in cadrul PNCCF, pentru cadastrarea terenurilor din domeniul public si/sau privat, aflate in administrarea institutiilor statului. Un exemplu recent este acordarea a 22,2 milioane de lei pentru intabularea a peste 55.000 de hectare aflate in administrarea Agentiei Domeniilor Statului. La toate acestea, se adauga si cei peste 5 milioane de lei, cofinantari acordate in ultimul an primariilor care initiaza lucrari de inregistrare sistematica a proprietatilor din bugetul propriu.
- Cu ce alte institutii si companii colaborati pentru realizarea programului si de ce resurse financiare si umane dispuneti?
- Inregistrarea sistematica este un proces complex, etapizat si de durata, pentru realizarea caruia este necesara implicarea constienta si responsabila a mai multor entitati care nu se afla in relatii de subordonare: oficii teritoriale, primarii, prestatori ai lucrarilor, cetateni, autoritati si institutii publice. Vreau sa va asigur ca ANCPI depune eforturi permanente pentru a exista o buna colaborare. Oficiile de Cadastru si Publicitate Imobiliara (OCPI) coordoneaza, la nivel local, activitatile de inregistrare sistematica si colaboreaza cu primariile pentru buna desfasurare a procesului. Prin personalul de specialitate, OCPI participa la realizarea lucrarilor, respectiv: verifica si receptioneaza documentele tehnice intocmite de prestator, organizeaza publicarea documentelor tehnice ale cadastrului, cu sprijinul primariei si solutioneaza cererile de rectificare formulate in perioada publicarii documentelor tehnice. Un rol important il au primariile, a caror participare este esentiala pentru inregistrarea proprietatilor. Acestea pun la dispozitia prestatorilor informatiile cu privire la imobile si proprietari, sesizeaza camerele notarilor publici, in cazul succesiunilor nedezbatute, pentru eliberarea certificatelor de mostenitor, a caror plata se face de catre ANCPI din veniturile proprii si participa la identificarea proprietatilor prin reprezentanti. De asemenea, mai au rolul de a informa corect cetatenii pentru ca acestia sa colaboreze cu prestatorii lucrarilor. Primarul are obligatia sa-i instiinteze, prin orice mijloc de publicitate, pe detinatorii imobilelor cu privire la obligatiile pe care acestia le au in desfasurarea lucrarilor sistematice de cadastru, si anume: sa permita accesul prestatorului in vederea executarii masuratorilor, sa ii prezinte acestuia actele de proprietate, sa participe la identificarea limitelor imobilelor, sa verifice informatiile privitoare la imobilele pe care le detin, in etapa de publicare a rezultatelor. Primarul pune la dispozitia prestatorului informatiile si evidentele detinute de primarie, prin eliberarea de certificate sau orice alte documente necesare realizarii lucrarii de inregistrare sistematica si contrasemneaza documentele tehnice cadastrale, anterior receptionarii lor de catre comisia de receptie de la nivelul OCPI, in scopul certificarii corectitudinii informatiilor privitoare la imobile.
Autoritatile si institutiile publice care detin imobile in UAT-urile in care se deruleaza inregistrarea sistematica a imobilelor trebuie sa participe la identificarea si stabilirea limitelor imobilelor. Neimplicarea acestora conduce deseori la tergiversarea procesului si inregistrarea incompleta a informatiilor care trebuie introduse in baza de date. Institutia Prefectului pe raza careia sunt situate UAT-urile in care se desfasoara lucrarile de inregistrare sistematica colaboreaza la realizarea lucrarilor. In calitate de reprezentant al Guvernului in teritoriu, prefectul are atributia de a asigura realizarea obiectivelor de interes national si de indeplinire a obiectivelor prevazute de PNCCF.
Un rol esential il au prestatorii lucrarilor (persoane autorizate sa execute lucrari de cadastru, geodezie si cartografie), care trebuie sa execute lucrarile de cadastru prin identificarea amplasamentelor imobilelor si a titularilor drepturilor reale si sa colaboreze eficient cu primaria, cetatenii si oficiile de cadastru si publicitate imobiliara, astfel incat lucrarile realizate sa fie de calitate si in termenele contractuale. Vreau sa subliniez ca am avut o serie de intalniri cu reprezentanti ai asociatiilor relevante din domeniul cadastrului: Uniunea Geodezilor din Romania, Asociatia Patronala din Cadastru, Geodezie si Cartografie, precum si cu reprezentanti ai Asociatiei Comunelor din Romania, Asociatiei Oraselor din Romania, Uniunii Nationale a Consiliilor Judetene din Romania, cu scopul de a solicita sprijinul acestora in implementarea PNCCF. Acest dialog va continua pentru a clarifica orice neintelegere si pentru a identifica solutii pentru problemele care apar in cursul procesului de inregistrare sistematica.
Sprijinul cetatenilor este foarte important. Avem nevoie de colaborarea acestora, mai exact de participarea la procesul de identificare a proprietatilor, la masurarea si stabilirea limitelor proprietatilor. Cetatenii trebuie sa prezinte prestatorilor actele de proprietate si sa verifice rezultatele inregistrarii sistematice, in momentul afisarii documentelor tehnice ale cadastrului. Daca cetatenii nu colaboreaza, procesul de inregistrare sistematica a proprietatilor poate fi ingreunat, prin inregistrarea incompleta sau incorecta a informatiilor despre imobile. Ne confruntam cu situatii in care, dupa finalizarea lucrarilor si deschiderea cartilor funciare, cetatenii care nu au participat la acest proces sunt nemultumiti si solicita corectarea informatiilor tehnice sau juridice din acestea. De aceea, este foarte important ca proprietarii sa consulte rezultatele inregistrarii sistematice, dupa finalizarea acesteia. Informatiile rezultate cu privire la imobile si proprietari sunt afisate timp de 60 de zile la sediul primariei. In acest timp, proprietarii le pot consulta si pot depune cereri de rectificare, in cazul in care considera ca exista erori. Dar, chiar si in situatia in care inregistrarea sistematica s-a finalizat, proprietarii au primit noile carti funciare si sunt constatate eventuale erori, exista solutii. Rezolvarea este prevazuta, fara plata unui tarif, la art. 14, alineatul 7 din Legea nr. 7/1996 a cadastrului si publicitatii imobiliare.
Daca ne referim la resursele umane de care dispunem, va pot spune ca pentru acest program au fost aprobate 650 de posturi, iar in prezent, data fiind amploarea acestuia, legea prevede ca intregului personal angajat in cadrul ANCPI si institutiilor subordonate ii pot fi atribuite activitati specifice PNCCF. Din punct de vedere financiar avem alocate pentru PNCCF peste 4 miliarde de lei si pentru cofinantarea Proiectului major peste 1,4 miliarde de lei.
- Ce probleme intampinati in derularea programului de cadastrare?
- Trebuie sa reamintesc ca obiectivul PNCCF, respectiv inregistrarea sistematica a tuturor imobilelor din Romania, nu poate fi indeplinit de ANCPI fara participarea efectiva si responsabila a tuturor actorilor implicati in procesul de inregistrare a proprietatilor, respectiv primarii, autoritati ale administratiei publice centrale si orice alte institutii si entitati, pentru care legislatia stabileste atributii clare. In principiu, am sesizat ca, din cauza lipsei de implicare a unor primarii in procesul de inregistrare sistematica, s-au produs deficiente si intarzieri in realizarea acestuia. Un alt factor care ingreuneaza lucrarile de inregistrare a proprietatilor este lipsa planurilor parcelare la nivelul primariilor. Speram ca, urmare a actualelor norme legale care permit acordarea de finantare de catre ANCPI acelor primarii care doresc sa contracteze lucrari de intocmire a acestor planuri parcelare, procesul sa fie accelerat.
As mai remarca si modul defectuos de aplicare/ nefinalizare a legilor de restituire a proprietatilor. Acest proces a parcurs si inca parcurge un drum anevoios, existand probleme majore cu suprapuneri de titluri de proprietate, existenta de titluri fara tarla si parcela, titluri de proprietate emise pentru terenuri apartinand unor societati agricole. Eliberarea adeverintelor de proprietate si a proceselor-verbale de punere in posesie in temeiul Legii nr. 18/1991, cu mult anterior emiterii titlurilor de proprietate, au determinat incheierea de acte de transfer pe baza acestor adeverinte si emiterea ulterioara a titlurilor de proprietate de comisia judeteana, in numele persoanei indreptatite conform legii. Aceste suprapuneri au condus la dificultati majore in integrarea titlurilor de proprietate in cadastrul sistematic.
O alta problema identificata in derularea inregistrarii sistematice este nefinalizarea procesului de reconstituire a dreptului de proprietate asupra terenurilor necooperativizate. Practica comisiilor de fond funciar a fost neunitara, in sensul ca au existat comisii de fond funciar care au emis titluri de proprietate pentru terenurile necooperativizate si comisii care nu au aplicat dispozitiile legale privind terenurile din zonele necooperativizate, iar lipsa de acuratete a inregistrarilor din registrele agricole a creat dificultati la dovedirea dreptului de proprietate asupra acestor terenuri.
- Ce solutii aveti pentru accelerarea procesului de inregistrare sistematica?
- In ceea ce priveste accelerarea lucrarilor de cadastru sistematic, avem o serie de propuneri pentru modificarea legislatiei. Una dintre acestea se refera la posibilitatea deschiderii cartilor funciare la nivel de sector cadastral chiar si in situatiile in care lucrarile se deruleaza la nivelul intregului UAT. Dorim, de asemenea, sa crestem gradul de implicare a primariilor in verificarea si corectarea rezultatelor lucrarilor de inregistrare sistematica (documentele tehnice ale cadastrului). O alta propunere este cresterea perioadei de afisare publica a documentelor tehnice ale cadastrului. In prezent, perioada este de 60 de zile, insa consideram ca este bine sa fie extinsa, pentru a da posibilitatea cat mai multor proprietari sa consulte rezultatele si sa poata depune cereri de rectificare, in cazul in care considera ca exista erori. Si in ceea ce priveste indreptarea erorilor post sistematic, propunem aducerea unor clarificari si completari la art. 14, alineatul 7 din Legea nr. 7/1996 a cadastrului si a publicitatii imobiliare, pentru a facilita modalitatea de corectare a acestor erori. Evident ca, o data cu modificarile legislative, va fi necesar sa actualizam normele tehnice.
- Care sunt obiectivele ANCPI in perioada urmatoare?
- Preocuparea noastra permanenta este de a gasi cele mai bune metode de lucru si solutii pentru situatiile care genereaza probleme atat in ceea ce priveste componenta de cadastru, cat si de publicitate imobiliara si de a oferi servicii de calitate partenerilor si cetatenilor. Fara indoiala, principalul obiectiv este finalizarea inregistrarii tuturor imobilelor din Romania in sistemul integrat de cadastru si carte funciara, atat din venituri proprii ale ANCPI, cat si din fonduri europene. Ne preocupa si imbunatatirea permanenta a serviciilor prestate de ANCPI si de oficiile de cadastru, dar si procesul de digitalizare. Prin urmare, continuam optimizarea sistemului informatic integrat de cadastru si carte funciara eTerra si dezvoltarea componentelor de interoperabilitate care sa faciliteze schimbul de date intre sistemele informatice proprii si cele externe, in special in domeniul urbanismului. Spre exemplu, am introdus o noua functionalitate a sistemului informatic eTerra, menita sa simplifice procesul de inregistrare sistematica a proprietatilor si sa vina in sprijinul prestatorilor. Aceasta noua functionalitate permite importarea formatului Excel, care contine contestatiile formulate dupa afisarea documentelor tehnice ale cadastrului realizate in urma lucrarilor de inregistrare sistematica a proprietatilor, direct in eTerra.
Un alt aspect important este pregatirea viitorilor specialisti. De aceea, in curand va fi functionala o aplicatie, eTerra academic, cu ajutorul careia actualii studenti de la facultatile de profil, dar si profesorii, se vor familiariza cu aplicatia eTerra. Utilizarea eTerra academic, care contine functionalitatile sistemului integrat de cadastru si carte funciara eTerra, va ajuta atat studentii, in cursul stagiilor de practica efectuate la oficiile de cadastru si publicitate imobiliara, cat si absolventii, la intrarea in profesie, care vor avea notiunile practice necesare utilizarii eTerra. Specialistii ANCPI lucreaza si la dezvoltarea unor aplicatii, atat online, cat si pentru mobil, care sa simplifice interactiunea partenerilor si cetatenilor cu ANCPI. In acest moment se afla in teste si instrumentele de lucru din aplicatia eTerra necesare expertilor tehnici judiciari si speram ca vor fi functionale in 2-3 saptamani. Nu in ultimul rand, vrem sa operationalizam un API pentru sistemul integrat de cadastru si carte funciara. Aceasta interfata de servicii va facilita accesul persoanelor interesate la date si informatii prin servicii web.
|