ECO GEODRUM: Implicare in proiecte mari de infrastructura si noi investitii, in 2025 |
Arhitectura & Proiectare Publicat de Elena Icleanu 19 Dec 2024 06:05 |
In 2024, Eco Geodrum, companie specializata in servicii de proiectare, realizarea de studii geotehnice, de mediu, investigatii geofizice si well permitting, a continuat sa inregistreze cresteri semnificative, axandu-se pe proiecte majore de infrastructura rutiera si geotehnica. Activitatea a fost sprijinita de investitii in echipamente si extinderea echipei de specialisti si colaboratori activi in diverse regiuni ale tarii. De asemenea, firma a mentinut o crestere constanta a cifrei de afaceri si a investit in pregatirea profesionala a personalului sau. Pentru 2025, conducerea companiei isi propune sa continue investitiile in tehnologie si sa participe la proiecte strategice finantate din fonduri europene, un aspect esential pentru dezvoltarea infrastructurii din Romania.
Despre activitatea din 2024, planurile de dezvoltare pentru 2025-2030 si perspective in domeniul de proiectare si constructii am solicitat opinia lui Andrei Tudor, director general al Eco Geodrum.
- La ce proiecte lucrati, in acest moment, si ce caracteristici de proiectare distinctive au acestea?
- In prezent, asiguram servicii pentru un portofoliu mare de proiecte aflate in derulare. Asiguram astfel, servicii aferente realizarii studiului geotehnic, incluzand studiul geotehnic propriu-zis si servicii de proiectare, lucrari de consolidare, inclusiv liste de cantitati si devizul pe obiect, Fazele SF, PAC si PTEx pentru completarea Studiului de fezabilitate si Proiect Tehnic pentru autostrada Brasov - Fagaras. De asemenea, participam la elaborarea studiului de prefezabilitate si de fezabilitate pentru drumul de legatura VO Brasov - DN1/ Autostrada Ploiesti Brasov/ Autostrada Brasov - Fagaras si pentru drumul de mare viteza Drobeta-Turnu Severin - Domasnea.
Intre proiectele noi, se numara efectuarea studiului geotehnic pentru Varianta de ocolire Buftea, dar si elaborarea Studiului de Fezabilitate pentru obiectivul de investitii Drum Orbital - Legatura A7-Buzau (Tronsoanele 2, 3 si 4).
Asiguram, totodata, servicii de monitorizare a biodiversitatii si a factorilor de mediu pentru proiectarea si executia autostrazii Sibiu - Pitesti, Sectiunea 4, Tigveni - Curtea de Arges, si pentru proiectarea si executia lucrarilor din cadrul obiectivului drum de legatura Autostrada A1 Arad - Timisoara - DN 69, dar si pentru modernizarea DN73 Pitesti - Campulung - Brasov si pentru modernizarea Liniei CF Bucuresti Nord - Jilava Giurgiu Nord - Giurgiu nord Frontiera, Lot 1, ce vizeaza redeschiderea circulatiei feroviare pe podul peste raul Arges, intre Vidra si Comana.
Realizam masuratori seismice de refractie complexe prin doua procedee - Seismica de Refractie Standard (SRS) si MASW (Multichannel Analysis of Surface Waves) -, pentru proiectarea structurilor aferente sectoarelor 1, 2, 3 si nodurilor rutiere 1 si 5 din cadrul proiectului de elaborare a Studiului de fezabilitate pentru drumul expres Bacau - Piatra Neamt.
Mentionam ca nu putem preciza toate proiectele aflate in derulare datorita acordului de confidentialitate incheiat cu beneficiarii.
- In ce directie considerati ca se indreapta piata de constructii? Ce estimari aveti privind piata in 2025, din punct de vedere al evolutiei, preturilor si fortei de munca?
- Piata constructiilor din Romania urmeaza o directie de crestere moderata, sustinuta de proiecte de infrastructura publica si investitii private, dar se confrunta cu provocari legate de inflatie, costurile materialelor si lipsa fortei de munca calificate. In 2025, estimam ca evolutia pietei va fi alimentata de fondurile europene alocate prin Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR) si alte programe de finantare. Se asteapta continuarea proiectelor mari de infrastructura rutiera, feroviara si energetica. Costurile materialelor de constructie vor continua sa fie influentate de inflatie, precum si de volatilitatea pietei energetice si geopolitica. Deficitul fortei de munca va ramane o problema majora, in special in meserii tehnice si calificari specifice. Companiile vor fi nevoite sa investeasca in formarea profesionala. In plus, migratia fortei de munca catre alte state UE ar putea intensifica presiunile asupra salariilor.
- Ce tendinte remarcati in proiectare, investigatii si avizare/ autorizare in sectorul de constructii, in contextul evolutiei tehnologiei si al tendintei de digitalizare din sectorul de constructii? Ce strategie aveti pentru alinierea la aceste tendinte?
- Tendintele din sectorul de constructii, in special in domeniile de proiectare, investigatii si avizare/ autorizare, sunt influentate profund de digitalizare si tehnologia avansata. Aceste schimbari creeaza oportunitati pentru cresterea eficientei, reducerea costurilor si cresterea calitatii lucrarilor.
Metodele de investigatie geotehnica si geofizica utilizeaza acum echipamente de inalta performanta, cum ar fi scanere 3D, drone pentru cartografiere si echipamente de analiza geoelectrica de mare adancime. Progresele in digitalizare incep sa transforme relatia cu institutiile publice. Platformele online pentru depunerea documentatiilor si obtinerea avizelor reduc birocratia si timpul necesar aprobarii.
Ca strategii, pentru alinierea Eco Geodrum la aceste tendinte, ne axam pe implementarea continua a echipamentelor de investigatie de ultima generatie, dar su pe colaborarea cu institutiile publice, pentru a sprijini initiativele de digitalizare si a oferi feedback despre nevoile pietei.
- Cum se vor transforma materialele si tehnologiile utilizate in industria constructiilor? Ce rol au proiectantii/ inginerii din constructii in aceasta directie?
- Industria constructiilor se afla intr-o perioada de transformare profunda datorita introducerii de materiale inovatoare si tehnologii avansate care contribuie la sustenabilitate, eficienta energetica si reducerea amprentei de carbon. Proiectantii si inginerii joaca un rol esential in adaptarea si integrarea acestor solutii in proiecte, stabilind standarde si inovatii care vor defini viitorul constructiilor.
Transformarea materialelor si a tehnologiilor in constructii depinde de factori precum costurile de implementare, accesul la know-how tehnic si ritmul adoptarii de catre industrie. Proiectantii si inginerii vor juca un rol cheie in educarea clientilor, implementarea acestor schimbari si incurajarea investitiilor in inovatie. Tendintele sugereaza o industrie mai verde, digitalizata si orientata spre sustenabilitate in anii urmatori.
- Care sunt principalele dificultati cu care va confruntati in aceasta perioada? Care credeti ca vor fi provocarile si oportunitatile anului 2025?
- Principalele dificultati cu care ne confruntam la Eco Geodrum sunt generate de cresterea costurilor operationale prin fluctuatia preturilor materialelor de constructie si a combustibililor, ce afecteaza direct marjele de profit, mai ales in proiectele unde preturile sunt stabilite contractual inainte de executie. De asemenea, printre dificultati amintim intarzierile in procesul de obtinere a avizelor pentru lucrarile de infrastructura, ce reprezinta o bariera semnificativa, afectand termenele proiectelor si cash flow-ul.
Printre provocarile pentru anul 2025 se afla cresterea cerintelor privind sustenabilitatea, care ne va obliga sa adoptam practici "verzi" si sa utilizam echipamente care reduc impactul asupra mediului. Pe masura ce alte companii adopta tehnologii digitale si diversifica serviciile, Eco Geodrum trebuie sa ramana competitiva prin inovare si cresterea eficientei. O alta provocare o vor reprezenta gestionarea proiectelor complexe prin implicarea in proiecte mari de infrastructura, cum ar fi autostrazi sau drumuri expres, necesita capacitati logistice si tehnice extinse. De asemenea, accesarea fondurilor europene si publice intrucat derularea eficienta a proiectelor finantate din PNRR sau alte fonduri europene va depinde de claritatea cerintelor si capacitatea de a colabora cu institutiile publice.
La capitolul oportunitati, investitiile in infrastructura publica, prin continuarea proiectelor majore de drumuri, poduri si cai ferate finantate din fonduri europene va genera numeroase oportunitati pentru Eco Geodrum. Totodata, digitalizarea proceselor de proiectare si investigare (ex. BIM, drone pentru cartografiere) poate creste eficienta operationala si reduce costurile, in timp ce extinderea pietei de infrastructura rutiera si a cerintelor pentru studii geotehnice de calitate inalta ofera Eco Geodrum sansa de a-si consolida pozitia pe piata.
Tot ca oportunitate, vedem colaborarea cu alte companii si cu autoritatile publice pentru implementarea solutiilor sustenabile si eficiente poate deschide noi canale de afaceri.
Eco Geodrum are oportunitati semnificative de dezvoltare, mai ales daca va continua sa investeasca in tehnologii avansate si sa se adapteze la cerintele pietei. Strategia de inovare si sustenabilitate va fi esentiala pentru succesul companiei in 2025.
- Ce obiective aveti stabilite, la nivelul companiei, in anii urmatori (2025-2030)?
- Pentru perioada 2025-2030, Eco Geodrum poate stabili urmatoarele obiective strategice, avand in vedere tendintele din piata si nevoile specifice industriei:
• Diversificarea serviciilor si extinderea portofoliului prin dezvoltarea unor servicii complementare, cum ar fi solutii de monitorizare geotehnica in timp real sau consultanta in domeniul sustenabilitatii.
• Digitalizare si inovatie tehnologica prin integrarea completa a tehnologiilor precum BIM (Building Information Modeling), dronele pentru cartografiere si extinderea echipamentelor de investigatii geotehnice avansate.
• Expansiune regionala si internationala prin extinderea activitatii in alte regiuni ale Romaniei sau in tarile vecine.
• Parteneriate strategice cu firme internationale pentru a atrage proiecte mari de infrastructura.
• Cresterea capacitatii si retentiei fortei de munca prin programe de formare profesionala pentru angajati si atragerea tinerilor specializati in domeniu prin crearea unui mediu de lucru competitiv pentru a retine talentele cheie.
• Consolidarea pozitiei pe piata infrastructurii prin participarea la proiecte majore finantate din fonduri europene (PNRR, fonduri de coeziune) si guvernamentale.
• Cresterea capacitatii operationale pentru a livra proiecte mari in termene mai scurte si cu un raport cost-calitate optimizat.
• Obiective financiare si de profitabilitate: prin cresterea anuala a cifrei de afaceri pana in 2030.
• Optimizarea costurilor operationale pentru imbunatatirea marjelor de profit.
• Imbunatatirea imaginii de brand prin investitii in marketing si promovare pentru a deveni un nume de referinta in domeniul investigatiilor geotehnice si proiectelor de infrastructura.
Prin implementarea acestor directii, compania Eco Geodrum poate ramane competitiva si poate beneficia de oportunitatile oferite de o piata in continua transformare
|