STEREOGIS: Crestere de 20% estimata in 2024 si angajament continuu in inovatie |
Arhitectura & Proiectare Publicat de Ovidiu Stefanescu 23 Iul 2024 06:20 |
Stereogis Proiect a evoluat accelerat incepand cu anul 2019, venind cu experienta personala adunata in peste 15 ani de activitate in proiecte de amploare, din aria proiectelor de management si supervizare a lucrarilor pentru beneficiari, pe implementarea proiectelor cu finantare nerambursabila - fonduri UE. Compania ofera servicii in domeniul infrastructurii de transport (autostrazi, drumuri expres, cai ferate, portuare, maritime, fluviale), infrastructura de mediu - reducerea eroziunii costiere, extinderea si modernizarea sistemelor de apa si apa uzata, dezvoltarea infrastructurii de termoficare etc. Totodata, firma asigura gestionarea tehnica a proiectelor din domeniul hidrotehnic, perfectionand din punct de vedere profesional experti tehnici in domeniul hidrotehnic - constructii pentru cai interioare de transport pe apa, constructii portuare, in cel al infrastructurii costiere, al calitatii lucrarilor in constructii, in evaluarea cantitatilor de lucrari, specialisti in domeniul topografiei si batimetriei, diriginti de santier, precum si alti specialisti necesari pentru o buna implementare a proiectelor, alaturi de supervizarea contractelor de proiectare si de executie. In continuare, Ionela Gheorghescu, director Stereogis, se refera la situatia curenta a pietei si la conditiile necesare pentru o crestere sustinuta in perioada care urmeaza.
- Cum a evoluat activitatea companiei in prima jumatate a acestui an si ce estimari aveti pentru urmatoarele 6 luni si in perspectiva (2025-2030)?
- Aplicand proverbul "Bunul gospodar isi face vara sanie si iarna car" si noi gandim si facem pasi in avans. Altfel spus, pentru anul 2024 ne-am asigurat continuitatea in contractele demarate la nivelul anului precedent si, totodata, am castigat prin licitatii noi contracte din ce in ce mai ample si cu provocari mai mari. Compania isi pastreaza trendul ascendent din punct de vedere al evolutiei profesionale si dezvoltarii de proiecte, accesand lucrari tot mai provocatoare. Nu ne place starea de confort profesional, considerand ca sunt multe de facut in tara noastra si, daca ne propunem, reusim sa realizam avand perseverenta, seriozitate si dedicare. Avand in vedere etapizarea unor proiecte pe noul program de finantare (2021-2027), preconizam ca lucrarile incadrate in aceasta categorie vor avea o evolutie conforma cu programul de executie, asadar va fi un ritm normal, cu absorbtie minimala pentru prima decada a programului de finantare. De exemplu, avem contracte semnate pentru supervizarea lucrarilor ce au ca data de finalizare 12 luni (asadar la sfarsitul anului 2024), pentru care antreprenorii nu simt o presiune care sa duca la cresterea ritmului si finalizarea inainte de termen, ba chiar sunt cazuri cand incearca demersuri pentru prelungirea contractelor.
In calitate de supervizor, Stereogis Proiect utilizeaza eficient toate instrumentele contractului, astfel incat sa sprijine atat beneficiarii, cat si executia cel putin la termenii de timp si pretul din contract. Asadar, evolutia din 2024 este una lenta si, cel mai probabil, 2025 va fi la fel din punct de vedere al absorbtiei fondurilor europene. Incepand cu 2026 se va resimti, insa, o presiune pe nevoia de implementare si finalizare, odata cu incheierea programului de finantare.
In ceea ce priveste depunerea de cereri de finantare pentru proiecte noi, estimam ca dupa anul 2026, poate chiar din 2027, vom simti presiunea necesitatii de finalizare a proiectelor, asadar spre sfarsitul programului de finantare. Aceeasi situatie am intalnit-o si pe POS-Mediu (2007-2013), similar si in Programul POIM (2014-2020). Putini sunt beneficiarii eligibili care gospodaresc si fac demersuri in elaborarea studiilor de fezabilitate si a aplicatiilor de finantare pentru a demara implementarea proiectelor in faza initiala a programului de finantare.
- Ce cifra de afaceri ati inregistrat in 2023 si la ce valoare estimati ca va ajunge aceasta in 2024?
- In 2023 activitatea Stereogis Proiect a inregistrat o evolutie semnificativa, consemnand progrese notabile in domeniile de expertiza atat pe partea de consultanta si supervizare a lucrarilor, cat si pe cea de geodezie. Prin comparatie cu anul precedent, am avut o evolutie semnificativa, reflectand angajamentul continuu pentru calitate si inovatie cu privire la serviciile oferite clientilor nostri. Pentru anii ce urmeaza suntem in plina ascensiune de a face vizibila prezenta noastra pe piata, in domeniile noastre de activitate. Cartea de vizita este consolidata de fiecare proiect implementat cu succes si de fiecare colaborare.
La nivelul lui 2023, am depasit pragul de un milion de euro in ceea ce priveste cifra de afaceri. A fost un an foarte aglomerat, cu proiecte suprapuse pe care le-am finalizat odata cu incheierea programului de finantare 2014-2020. Proiectiile noastre pentru 2024 sunt de o crestere a cifrei de afaceri cu circa 20% comparativ cu anul 2023, sustinuta de un portofoliu de proiecte in crestere si totodata, de performanta in serviciile oferite.
A meritat pe deplin sa vedem proiecte finalizate dupa 1-2 sau chiar 2 ani si jumatate de implementare si implicare. A fost cel putin provocator sa facem fata presiunilor de inchidere a finantarii in decembrie 2023 atat pentru beneficiari, cat si pentru antreprenori si supervizori. Am fost o echipa, fiecare cu responsabilitatea lui in cadrul fiecarui proiect. Este cheia succesului in tot ceea ce facem, sa conlucram cu factorii implicati, sa existe dialog pentru ca orice provocare sa-si gaseasca cea mai buna solutie si obiectivul sa fie atins. Asta am facut noi, asta face Stereogis Proiect!
In primul trimestru al acestui an inregistram cifre similare celor din 2023, insa cu implicare in mai multe proiecte, anul avand o evolutie ceva mai lenta atat pe fondul deschiderii finantarilor cu intarziere la inceput de 2024, aspect care automat face ca antreprenorii sa opteze pentru un ritm similar (avand termene convenabile in contracte), cat si din prisma termenelor suficiente in contractele aflate in curs. Ca supervizor, avem o dependenta in evolutia companiei ce tine si de ritmul de implementare si de aceea sprijinim beneficiarii in implementarea contractelor. In domeniul de topografie - geodezie evolutia este, de asemenea, dependenta de factori externi, de zona administrativa a institutiilor de stat, de exemplu, astfel incat desi planificaseram o evolutie accelerata pe inceputul anului pe acest segment de servicii, aceasta nu avut trendul estimat, drept pentru care am identificat si alte contracte pentru a ne asigura de atingerea obiectivului stabilit.
- Cum vedeti evolutia investitiilor in infrastructura in 2024 si cum credeti ca se va dezvolta infrastructura Romaniei pe termen scurt si mediu, avand in vedere perioada electorala pe care o traversam, inflatia persistenta si mentinerea dificultatilor bugetare?
- Este foarte important ca autoritatile sa puna accent pe nevoia de investitie sustenabila si este obligatoriu sa se vizeze atingerea obiectivelor si nu alte beneficii in implementare. Este nevoie de dezvoltare in Romania pe zona de transport atat pe uscat, cat si pe apa. La transportul feroviar se fac investitii, si aici avem echipe de experti alocate in executia lucrarilor, asadar suntem alaturi de antreprenor. Este o oportunitate pe care am fructificat-o cu succes, se depun eforturi mari pentru indeplinirea contractului in termen, dar cu seriozitate din partea antreprenorului si cu raspundere din partea beneficiarului, am vazut o evolutie foarte buna a contractului.
Romania are nevoie de initiativa, de curaj in procesul de a accesa si absorbi fonduri prin implementarea de proiecte majore de transport. Este foarte important sa reuseasca sa absoarba cat mai mult din fiecare program de finantare pe care il parcurge cu rezultate notabile din punct de vedere tehnic, respectiv cu finalizarea implementarii. Este esentiala focalizarea atentiei pe implementare, pentru ca infrastructura noastra este precara. Avem nevoie sa circulam cu trenul la modul "fast", avem nevoie sa circulam pe autostrazi si drumuri expres in conditii de siguranta si, de asemenea, sa asiguram transport avantajos si in conditii de siguranta pe fluvii si mare. Nu este un lux sa ne dorim aceste lucruri, sunt elemente absolut normale intr-o tara dezvoltata. Acesta este viitorul - ori reusim sa implementam pe fonduri europene si co-finantare asigurata prin bugetul de stat, ori ne vom chinui, ulterior, prin finantare exclusiv de la bugetul de stat.
Pe partea de infrastructura de transport suntem mult in urma statelor dezvoltate, dar niciodata nu este prea tarziu sa ajungem in top. Avem resursele necesare la nivelul Romaniei pentru a reusi sa facem ca acest program de transport (2021-2027) sa fie unul de rezonanta. Programele de finantare au din ce in ce mai multe conditii privind etapa de eligibilitate, respectiv de implementare, insa pot fi indeplinite. Asa cum era previzibil inca din perioada anilor 2014-2020, vedem o crestere a investitiilor in infrastructura de transport, in special, ca parte a Planului National de Redresare si Rezilienta (PNRR), precum si pe programul de transport. De asemenea, se prevede o continuitate, dar o crestere a investitiilor in infrastructura de mediu, respectiv sanatate si educatie in urmatorii ani. Experienta perioadelor anterioare a demonstrat faptul ca buna pregatire a unui proiect pentru implementare intr-un exercitiu programatic trebuie initiata cu suficient timp inainte de inceperea acestuia, astfel incat, la data semnarii contractului de finantare si a contractelor aferente implementarii, sa fi fost deja finalizate procedurile de expropriere si de obtinere a avizelor si autorizatiilor necesare pentru inceperea executiei lucrarilor.
Sunt axe de finantare pentru a aduce plus-valoare tarii noastre in toate domeniile, aspect care nu ar trebui sa fie afectat nici de perioada electorala ori alte elemente subiective. Pentru a avea succes, este important sa fie vazut interesul national in implementare pe proiectele majore si fiecare demers si proiect lansat sa fie continuat/ finalizat.
- Considerati ca sunt suficiente resursele financiare si umane disponibile pentru finalizarea proiectelor conform planurilor?
- Pentru nevoia actuala de dezvoltare a Romaniei par insuficiente fondurile europene disponibile pentru investitii in proiectele de transport si nu numai, insa cu eficienta si strategie buna de implementare putem avea un rezultat bun dupa acest exercitiu financiar. Serviciile de expropriere pun mari dificultati in contextul situatiei cadastrale la nivelul tarii si interesul autoritatilor responsabile pe acest subiect. Astfel, putem adauga, pe de o parte, cadrul legislativ instabil si, pe de alta parte, necesitatea de a lucra cu personalul din sectorul public. Alte impedimente tin de procedurile de obtinere a avizelor, autorizatiilor etc., aspecte care, din punct de vedere birocrat, produc intarzieri in implementare.
Forta de munca este, iarasi, un aspect important si, totodata, bugetul alocat. Sunt multe proiecte, iar resursa umana este limitata, aspect care se traduce, automat, in crestere din punct de vedere a implementarii, ceea ce duce, daca nu exista o evaluare reala a investitiei, la necesitatea de suplimentare ori pierderi atat pe activitati de proiectare, lucrari/ executie, cat si in supervizarea lucrarilor, ori in sectiunea de management. De regula, impactul - cum a fost si in cazul cresterii preturilor materialelor odata cu situatia razboiului din Ucraina, este vazut de autoritati la executia lucrarilor. Insa, cresteri si insuficienta resursei financiare s-au resimtit si in mediul serviciilor. Automat, majorarea pretului la materiale si nu numai, a generat cresteri in cascada si la nivelul fortei de munca, indispensabila atat in servicii, cat si in lucrari.
- Care sunt principalele provocari pe care le intampinati, in prezent, in domeniul in care activati?
- Resursa umana de calitate si responsabila este deficitara in domeniul nostru, respectiv alocarea de resurse financiare insuficiente inca din faza de pregatire a proiectelor. Pentru a avea calitate la nivelul unui proiect si o implicare responsabila, este necesar sa existe un echilibru cu zona de conditii financiare. Cu precadere, la nivelul anului 2023, preturile din domeniul constructiilor au inregistrat o crestere semnificativa, aspect care a condus, in subsidiar, la cresteri substantiale ale costurilor brute pe servicii. Acest aspect nu este luat in considerare de beneficiari ori autoritati atunci cand se fac actualizari de preturi, cel putin la nivelul indicelui de inflatie. Sunt licitatii care dureaza si un an, chiar doi, pana la atribuirea efectiva a contractului, aspect care, din punct de vedere financiar, are un efect major.
In anii ce urmeaza, ne propunem sa adoptam tehnologii de digitalizare care sa sprijine personalul si care sa conduca la eficienta operationala si, totodata, la o crestere a calitatii serviciilor oferite.
- Ce investitii si planuri de dezvoltare aveti stabilite pe termen scurt, mediu si lung, la nivel de companie?
- Ca punct esential de dezvoltare, ne concertam atentia pe extinderea si diversificarea portofoliului de servicii, cu adaptare la cerintele pietei si consolidand parteneriate strategice. Investim in dezvoltarea continua a echipei noastre de experti si in resursele tehnice, pentru a mentine un nivel inalt de calitate, competenta si inovare in fiecare proiect. Cea mai importanta este, insa, investitia in personalul nostru, expertii cu care derulam serviciile si de la care asteptam responsabilitate si calitate. Obiectivul Stereogis Proiect este sa se mentina ca un partener de incredere si un pion important pe piata de dezvoltare a domeniilor in care activam, respectiv pe zona de infrastructurii de transport si a celei de mediu, cu posibilitati de ascensiune si spre alte axe/ domenii. De asemenea, trebuie sa pastram si sa dezvoltam parteneriate cu companii ale caror principii converg cu ale noastre.
Planificam si o crestere a echipei Stereogis Proiect, cu care sa continuam accesarea de proiecte ample la nivelul tarii, dar nu numai. Pe langa proiectele de infrastructura de transport in continua ascensiune, ne propunem dezvoltarea cu proiecte de infrastructura de mediu, sanatate, educatie si altele. Consideram ca lectiile bine invatate, dedicarea, pasiunea, seriozitatea, perseverenta si ambitia reprezinta structura de rezistenta, alaturi de cunoastere.
|