McKinsey: Sursa perturbarii digitale se afla de cele mai multe ori in exteriorul pietelor |
Digitalizarea in Constructii & Industrie Publicat de Ovidiu Stefanescu 06 Feb 2020 06:55 |
![]() Castiga doar cei care se adapteaza rapid si aplica strategii potrivite
De asemenea, digitalizarea schimba radical o serie de cutume, cum ar fi de pilda experienta de negocieri pe care companiile au castigat-o in zeci de ani de activitate, abilitatea de a identifica bazinele de profit, capacitatea de a defini structura lanturilor de valoare etc. In prezent, obiceiurile sunt distruse intr-un ritm mai alert decat acela in care apar, intrucat digitalizarea creeaza in principal transparenta (ce permite un transfer mult mai mare de valoare catre beneficiari si impune o redistribuire a castigurilor) si, de asemenea, consolideaza bazinele de valori datorita integrarii foarte puternice, ce permite ca beneficiile cumulate obtinute prin folosirea concomitenta a diverselor dispozitive sa fie mult mai mari si mai putin costisitoare decat cele aferente unei utilizari disparate. Se poate afirma ca bazinele digitale sunt mai mici decat cele originale, dar in cadrul acestora transferul are loc mult mai abrupt. Aceasta nu inseamna ca potentialul de creare a valorii este periclitat in vreun fel, ci dimpotriva, este augmentat, dat fiind faptul ca pe langa elementele initiale digitalizarea adauga altele noi, astfel incat rimtul in care ritmul de crestere a ponderii in PIB global se va atenua in perioada urmatoare. Solutia generala este aceea de evadare mediile ce asigura un potential tot mai restrans de crestere si care necesita eforturi sporite de inovare spre domeniile aflate in expansiune, unde sansele de viabilitate economica se mentin sau chiar sporesc. Pentru a face aceasta, este necesar ca managementul companiilor sa inteleaga exact modul de schimbare a lantului propriu de valori si care este directia in care se indreapta acesta. De asemenea, exista sanse foarte mari ca elementul perturbator sa fie extern (ceea ce se intampla in multe industrii), astfel incat devine insuficienta supravegherea atenta doar a bazinului propriu. In prezent, piata digitalizarii se afla in faza de consolidare, in care se aplica regula „invingatorul ia totul” si unde nu doar ca potentialul castigului se micsoreza, iar veniturile sunt distribuite in principal catre clienti, dar competitorii sunt confruntati cu o realitate dura, in care „felia de placinta” se redistribuie catre tot mai putini jucatori. Odata ce perturbarile apar, profiturile se cumuleaza in mod agregat si cu o viteza remarcabila spre cei care stiu sa le atraga. De aceea, gandirea strategica a obiectivelor pe termen scurt si mediu este vitala, fiind exclusa optiunea ocuparii unei pozitii „caldute” pe o piata aflata sub tirul perturbarilor digitale.
|