Agenda Constructiilor
Joi, 02 Aprilie 2020
GRUNDFOS
Home - Stiri - Digitalizarea in constructii & Industrie - OE: Impactul excluderii firmelor din China de la realizarea retelelor 5G din Romania
OE: Impactul excluderii firmelor din China de la realizarea retelelor 5G din Romania
Digitalizarea in Constructii & Industrie Publicat de Stelian DINCA 18 Feb 2020 11:43
Care ar putea fi impactul economic al interzicerii fabricantilor chinezi de la implementarea tehnologiei 5G in Romaniei prin prisma studiului Oxford Economics? Dificil de estimat dat fiind:
- diferentele majore (PIB, economie, populatie, suprafata, strategie) dintre tara noastra si cele opt tari analizate in studiul Oxford Economics
- lipsa unor obiective si termene clare privind implementarea tehnologiei 5G la noi,
- turbulentele prin care trece piata noastra de telecomunicatii: desfiintarea ministerului, amanarea sine die a licitatiei 5G, turbulentele politice, etc.
- conditii neprielinice implementarii tehnologiei 5G in Romania: lipsa ghiseu unic autorizare infrastructura, proiecte pilot, angajamentul ferm al executivului in utilizarea noii tehnologii, etc.
1. Obiective impuse de Romania in privinta tehnologiei 5G
Strategia 5G pentru Romania propune ca in orizontul anului 2025 in Romania sa beneficieze de acoperire cu servicii 5G:
- toate centrele urbane functionale, adica 54% din populatie, sau circa 11 milioane locuitori
- neintrerupta pe intreaga lungime a autostrazilor, drumurilor expres si cailor ferate modernizate, finalizate la data adoptarii prezentei;
- aeroporturile internationale, porturile maritime si fluviale, acoperite indoor si outdoor in scenariul de comunicatii tip masina;
- primele 10 parcuri industriale din Romania (din punct de vedere al cifrei de afaceri), acoperite indoor si outdoor in scenariul de comunicatii tip masina.
Folosind estimari la nivelul UE, in Strategia 5G pentru Romania se prognozeaza vag un necesar de investitii in retelele 5G de €2,3 miliarde, nefiind asociata cu valori si termene pentru acoperirea cu semnal 5G. Sa aminitm ca investitiile Orange Romania si Vodafone Romania se cifrau la €3 miliarde pentru fiecare operator pana in anul 2018 pentru cele trei retele 2G. 3G. 4G, rezultand astfel circa €1 miliard/retea mobila pentru fiecare operator, valoare care ar putea fi valabia si pentru tehnologia 5G.
Beneficiile implementarii tehnologiei 5G estimate in Strategia 5G pentru Romania sunt:
- €4,7 miliarde si crearea a peste 252.000 locuri de munca, prin efectele de multiplicare, folosind deasemenea o analiza a Uniunii Europene si fara a se preciza un termen;
- ”transformarea mijlocita de investitiile in IoT si digitalizarea industriala in Romania vor aduce cresteri semnificative ale cifrei de afaceri din industrii inteligente, de la US$3,7 miliarde in 2020 la US$9 miliarde in 2026. Aportul 5G la realizarea acestor valori este estimat sa ajunga la 40% in perspectiva anului 2026”.
Aceste obiective erau propuse in vara anului 2019 in plin proces de pregatire a licitatiei 5G care trebuia sa aiba loc spre finele anului trecut. Apoi licitatia a fost amanata pentru prima parte a anului 2020, pentru ca memorandumul Romania - SUA sa provoace, la inceputul anului 2020, o noua amanare, sine die.
2. Piata furnizarii de echipament de retele din Romania
Potrivit analizei Mai are nevoie Romania de fabricantii chinezi? publicata in 20 ianuarie 2020 pe https://nicolaeoaca.blogspot.com/ cel mai important furnizor de retele de telecomunicatii este grupul Ericsson & Kathrein cu o cifra de afaceri cumulata estimata la aproape €320 milioane in anul 2018, urmat de Huawei cu afaceri de circa €200 milioane (retelele contribuie cu circa 50% din cifra de afaceri) si Nokia (impreuna cu Alcatel) cu circa €100 milioane. Pe piata mai sunt prezenti, cu cifre de afaceri mai mici, Cisco, Intrarom, ZTE.
3. Impactul restrictionarii competitiei pe piata de furnizare de retele
Pentru anul 2018, piata furnizorilor de echipamente de telecomunicatii se poate estima la circa €665 milioane, o contributie importanta avand grupul Ericsson & Katherein - aproape 48%, urmat de Huawei cu circa 31% si Nokia cu aproape 15%.
Restrictionarea unor fabricanti importanti de echipamante de telecomunicatii va duce la modificarea acestor cote de piata si intarirea pozitiei, mai ales, a fabricantilor importanti ramasi, in final la o piata mai putin competitiva. Pentru calculul noilor cote de piata s-a presupus ca prin restrictionarea Huawei (ZTE are o cota de piata mica), fabricantii mari Ericsson si Nokia vor prelua cea mai mare parte a comenzilor de echipamente 5G. Si pozitia furnizorului Cisco s-ar putea intari usor, dat fiind parteneriatul cu Ericsson. Astfel, cotele de piata ale operatorilor Ericsson si Nokia vor creste la circa 60%, respectiv 30%, iar piata ar deveni un duopol.
Competitivitatea pietei furnizorilor de retele de telecomunicatii se poate masura prin indexul Herfindahl Hirschman (HHI), definit ca suma patratelor procentelor cotelor de piata. Pentru o piata competitiva indexul trebuie sa fie cel mult 1.800. Conform studiului Oxford Economics piata mondiala a furnizarii de retele de telecomunicatii nu este competitiva, indexul avand anul trecut, la nivel global, valoarea 2.348. Piata romaneasca este si mai putin competitiva, indexul avand o valoare mult mai mare - 3.495! De mentionat ca o contributie importanta la aceasta valoare o are achizitia Kathrein de catre Ericsson, (anuntata anul trecut): doi furnizori cu activitati complementare, prin fuziunea carora va rezulta un furnizor total de echipamente pentru retele de telecomunicatii. Desigur, cu o cota de piata mai mare.
Prin restrictionarea fabricantilor chinezi (Huawei, mai ales) piata va deveni si mai necompetitiva, valoarea indexului crescand la 3.454 la nivel global si la 4.550 pentru Romania, aproape triplu fata de valoarea de 1.800 acceptata ca limita a unei piete competitive. Valoarea 4.550 este specifica pietelor duopoliste!
Acest lucru ar trebui sa dea de gandit in primul rand Consiliului Concurentei, care ar trebui sa alerteze decindetii politici. Evident ca efectul acestei perturbari va trebui suportat de catre operatorii de telecomunicatii, care il vor transfera catre intreaga economie si societate romaneasca.
4. Impactul economic al restrictionarii fabricantilor chinezi in Romania
Rezultatele studiului Oxford Economics sunt bazate pe presupuneri legate de potentialele beneficii ale tehnologiei 5G dar si pe reactii la restrictiile asupra competitiei concretizate in trei scenarii de cost/investitii: scazut (utilizare banala - acces de mare viteza, substitut la fibra optica), mediu si ridicat (comunicatii ultra reliabile, cu latenta scazuta care permit aplicatii critice in transport, sanatate, energie, etc. si care necesita investitii mai mari). Aplicatiile cele mai probabile in Romania, cel putin pentru inceput, vor fi cele cu investitii mai mici - acces de mare viteza, orase inteligente, etc. - astfel ca dintre cele trei scenarii cele mai plauzibile pentru Romania sunt scenariile cu cost scazut si apoi mediu.
Potrivit studiului Oxford Economics, restrictionarea unor jucatori importanti de pe piata furnizarii de retele de telecomunicatii va conduce la:
- cresterea investitiilor operatorilor de comunicatii mobile, provocata de marirea preturilor,
- reducerea profitului operatorilor din cauza costurilor marite si a intarzierilor in instalarea retelelor 5G,
- probleme cu finantarea si costuri mai mare ale finatarii, costul crescut conducand la intarzieri in instalarea retelelor 5G,
- scaderi ale productivitatii in sectorul de telecomunicatii, care se vor propaga catre economie.
Principalele concluzii ale studiului Oxford Economics aplicabile Romaniei sunt :
- restrictionarea unor furnizori importanti (Huawei) de la construirea de retele 5G va creste costurile generale cu investitiile in retelele 5G. Pentru Romania si pentru cele doua scenarii considerate - cost scazut si cost mediu - aceste valori pot fi 8-9%, respectiv 16-19%, si agregat 8-19%! Aceasta ar insemna cresterea costului investitiilor cu valori intre €180 si €440 milioane a valorii de €2,3 miliarde estimata pentru retelele 5G in Strategia 5G pentru Romania. Sau, cresterea cu valori intre €80 si €190 milioane pentru fiecare retea 5G daca luam in consideratie investitii de €1miliard pentru realizarea unei retele 5G in Romania.
- cresterea costurilor investitiilor ca urmare a restrictionarii unor furnizori importanti in furnizarea de retele 5G va intarzia accesul la noile servicii a unei parti a populatiei Romaniei in urmatoarea decada. Trebuie spus ca obiectivele Strategiei 5G pentru Romania sunt deja decalate cu un an prin nerealizarea licitatiei 5G in anul 2019. Adica, obiectivele de acoperire prezentate la pct. 1 ar putea fi realizate in anul 2026 daca licitatia 5G va avea loc in acest an si daca nu vor fi restrictionati unii fabricanti. Prin cresterea costului investitiilor necesare retelelor 5G si in aceleasi conditii de finantare a operatorilor, acestia nu vor mai putea sa realizeze acoperirea planificata la termenele propuse. Astfel acoperirea propusa in Strategia 5G pentru Romania s-ar putea realiza cu o intrarziere de aproape un an in scenariul de cost mediu, adica in anul 2027! Sa amintim ca 46% din populatia Romaniei locuieste in zonele rurale pentru care Strategia 5G pentru Romania nu-si propune obiective si termene!
- intarzierea instalarii retelelor 5G va conduce la incetinirea inovatiei tehnice si a cresterii economice. Aici situatia este si mai complicata dat fiind specificitatea Romaniei (economic, politic, ec.) fiind dificil de concretizat pierderile permanente in PIB-ul tarii din anul 2035. (Nu stiu daca exista prognoze pana in anul 2035!) Cel mult s-ar putea prognoza realizarea cu doi ani mai tarziu a beneficiilor implementarii tehnologiei 5G prevazute la pct. 1, pentru care nu s-au prevazut niciun termen! Mai sigura ar fi prognozarea distantarii Romaniei in coada clasamentului DESI, al economiei si societatii digitale din Uniunea Europeana.
Strategia 5G pentru Romania si documentatia licitatiei 5G ar rebui actualizate, adaptate noilor conditii, rescrise cu obiective si termene clare care sa stimuleze adoptarea noii tehnologii si sa se evite astfel accentuarea decalajului digital.
In actualul context politic involburat, pot fi suficiente si convingatoare aceste argumente pentru deblocarea procesului de implementare a tehnologiei 5G in Romania?
 
COVID-19ACADTeraSteelALLBIM
A aparut editia
MARTIE-APRILIE!

Autentificare

 
ROCKWOOL 196
PIATA de CONSTRUCTII: Analiza 2019-2020 & Perspective 2021-2025
PIATA de TAMPLARIE: Analiza 2019-2020 & Perspective 2021-2025
GHID de INSTALARE
romania fara hospice
Carpatcement 196

pereti cortina si tamplarie aluminiu exigere