BRASOV: Aeroportul Ghimbav ar putea fi operational pana la finalul anului 2022 |
Info-Santiere Publicat de Stelian DINCA 03 Ian 2022 13:35 |
Adrian-Ioan Vestea, presedintele Consiliului Judetean Brasov, Cristian-Ionut Costea, directorul general al UTI Construction and Facility Management SA, si Raul Doicescu, presedintele SC BOG’ART SRL, au semnat miercuri, 29 decembrie, contractul privind „Asigurarea serviciilor de navigatie aeriana la Aeroportul International Brasov - Ghimbav.
Realizarea infrastructurii fizice si dotarea acesteia cu echipamente specifice”.
Contractul vizeaza instalarea si punerea in functiune a echipamentelor specifice necesare furnizarii informatiilor de care au nevoie aeronavele, cat si serviciilor de navigatie aeriana la Aeroportul International Brasov - Ghimbav.
Evenimentul a avut loc la terminalul de pasageri al Aeroportului, in prezenta domnilor Nicolae Stoica, directorul general al Autoritatii Aeronautice Civile Romane (AACR), Marius Adrian Cojoc, directorul general al Administratiei Romane a Serviciilor de Trafic Aerian ROMATSA R.A., Florin Virgil Manta, directorul Directiei Serviciilor de Navigatie Aeriana Regionala (DSNAR) Arad, Gabriel Davidescu, director de dezvoltare in cadrul UTI Construction and Facility Management SA, si Alexandru Anghel, directorul executiv al Directiei Implementare Aeroport din cadrul CJ.
Valoarea totala a contractului este de 78.716.387 lei, iar durata de executie a prevederilor contractuale este de 14 luni.
Odata cu incheierea acestui contract, adjudecat de asocierea UTI Construction and Facility Management (lider) - BOG’ART SRL in urma procedurilor de achizitie desfasurate de Consiliul Judetean in aceasta toamna, echipamentele necesare furnizarii serviciilor de navigatie aeriana la Aeroportul International Brasov - Ghimbav sunt asigurate in totalitate.
De altfel, infrastructura necesara operationalizarii Aeroportului se afla in diferite stadii:
- Finalizate: pista, cladirea terminalului, platforma de imbarcare-debarcare, calea de rulare, canalizarea pluviala a pistei, sistemul de balizaj cu constructiile si instalatiile aferente, echipamentele de comunicatie sol-sol, achizitia autospecialelor ISU, de deszapezire si a altor utilaje, racordarea componentelor aeroportuare la retelele de utilitati.
- In etape avansate de executie: cladirea energetica, remiza PSI, posturile de control acces, gospodaria de apa, parcarea si drumul de acces intre terminal si DJ 103C, drumurile tehnologice interioare, drumul perimetral si accesele la echipamentele de radionavigatie, construirea imprejmuirilor si a portilor, devierea canalului Beselcin si montarea sistemului de protectie perimetrala.
- Infrastructura contractata ce urmeaza sa fie implementata este cea privind asigurarea serviciilor de navigatie aeriana, atat pe partea de proceduri de zbor instrumental si proiectarea spatiului aerian, cat si in ceea ce priveste realizarea infrastructurii fizice si dotarea acesteia cu echipamente specifice.
In deschiderea evenimentului, Adrian-Ioan Vestea, presedintele Consiliului Judetean Brasov, a explicat ca materializarea acestui contract a insemnat parcurgerea unor etape birocratice care au inceput cu procedurile de achizitie pentru intocmirea studiului de fezabilitate privind asigurarea serviciilor de navigatie aeriana. La termenul de depunere a ofertelor stabilit pe 31 iulie 2019 nu a existat niciun ofertant, astfel ca procedura a trebuit reluata. La urmatorul termenul de depunere, din 21 octombrie 2019, au existat doi ofertanti, iar in urma evaluarii documentatiilor a fost desemnat un castigator. Contractul cu firma castigatoare, Teche Construct Solutions SRL, a fost semnat in 18 decembrie 2019. Din pacate, din motive independente de Consiliul Judetean Brasov, care au tinut de relatia contractorului cu subcontactantii sai, in 28 aprilie 2020 s-a ajuns in situatia rezilierii contractului, ceea ce a facut ca intreaga procedura de atribuire a studiului de fezabilitate privind serviciile de navigatie aeriana sa fie reluata. In data 9 iunie 2020 a fost termenul pentru depunerea ofertelor, iar singurul ofertant participant la aceasta procedura a fost declarat castigator. Astfel, contractul cu Business Analysis&Strategy Consulting s-a semnat in 13 august 2020.
Studiul de fezabilitate a prezentat trei solutii tehnice pentru asigurarea serviciilor de navigatie aeriana - turn virtual, remote si clasic. „Am inaintat aceste documentatii catre ROMATSA pentru a decide care este varianta optima ce trebuie folosita, avand in vedere ca ROMATSA dirijeaza traficul aerian la nivelul intregii tari. Am avut o hotarare a Consiliului de Administratie al ROMATSA, in mai 2021, cu privire la solutia de turn virtual la distanta, astfel ca a trebuit sa intocmim caietul de sarcini pe specificul respectiv. Am inceput procedura de achizitie in iunie 2021, pe 7 iulie 2021 am primit validarea documentatiei, iar pe 13 iulie am putut s-o publicam in Sistemul Electronic de Achizitii Publice. La data de depunere a ofertelor - 14 octombrie 2021, am avut un singur ofertant, asocierea UTI Construction and Facility Management SA - BOG’ART SRL. Au fost aproape trei luni in care s-au cerut clarificari din partea mai multor firme, insa in final doar o singura oferta a fost depusa. Fiind vorba despre un proiect extrem de important, intreaga procedura s-a desfasurat sub supravegherea Autoritatii Nationale pentru Achizitii Publice. Raportul procedurii s-a finalizat pe 24 decembrie, am primit avizul conform de la ANAP, iar astazi putem semna acest contract”, a explicat presedintele CJ Brasov.
Pentru implementarea contractului „Asigurarea serviciilor de navigatie aeriana la Aeroportul International Brasov - Ghimbav / Realizarea infrastructurii fizice si dotarea acesteia cu echipamente specifice”, asocierea UTI - BOG’ART a cooptat sapte subcontractanti si terti: Centrul pentru Servicii de Radiocomunicatii, Electroproiect SA, Smart Integrated Solutions SRL, Popp & Asociatii, Thales Italia S.P.A., Saab Digital Air Traffic Solutions AB si Specialne Systemy a Software A.S.
„Este o placere deosebita sa revin la Brasov si sa intalnesc oameni profesionisti, care stiu ce vor si cum sa-si atinga obiectivele asumate. Este locul in care ne simtim cel mai bine profesional, din punctul de vedere al motivatiei si sub aspectul colaborarii. La Brasov, si constructorul, si beneficiarul au o singura preocupare: sa faca un lucru bun si trainic. Brasovul va avea, prin acest aeroport, un element de referinta vizavi de calitate, de functionalitate si de modul in care a fost construit pentru viitor. Pe langa terminalul finalizat si celelalte componente aeroportuare la care lucram, ne dorim sa avem si acest turn virtual care sa intregeasca si sa puna in functiune Aeroportul”, a spus Raul Doicescu, presedintele BOG’ART SRL.
Cristian-Ionut Costea, directorul general al UTI Construction and Facility Management SA, a declarat ca „avem o experienta vasta in domeniul aviatic, de-a lungul timpului reusind sa ducem la bun sfarsit proiecte de anvergura, precum cele de la aeroporturile internationale «Henri Coanda», Cluj-Napoca, Iasi, Bacau si Oradea. S-au alaturat acestui efort al nostru doua companii cu renume international - Saab din Suedia, pentru realizarea sistemului de turn virtual, si Thales din Italia, pentru realizarea sistemului de navigatie, precum si alti colaboratori importanti. Contractul prevedere o faza de proiectare, iar dupa obtinerea avizelor de proiectare vom trece la partea de implementare, punere in functiune, intretinere si mentenanta. Va asigur ca vom pune la dispozitie toti specialistii necesari, astfel incat acest proiect sa fie unul de succes”.
Brasovul are primul aeroport din Romania care va fi dirijat prin turn virtual si primul aeroport care isi achizitioneaza echipamentele de radionavigatie
In baza contractului semnat astazi, va fi pusa in aplicare solutia de Turn de control virtual, urmand sa fie achizitionate si instalate sisteme de echipamente care asigura furnizarea serviciilor de comunicatii pentru controlul traficului aerian (ATC), de navigatie, de supraveghere si a serviciilor meteorologice in cadrul Aeroportului.
Semnarea contractului este punctul de pornire al implementarii Turnului virtual (Remote Tower) pentru dirijarea traficului aerian pe Aeroportul Brasov, care se va realiza de la Centrul Centrul Regional de Dirijare a Zborurilor din Arad, cel mai mare centru de dirijare a zborurilor din tara dupa cel din Bucuresti.
Conceptul de Remote Tower este cea mai avansata tehnologie disponibila la acest moment pentru furnizarea serviciilor de trafic aerian, ce aduce atat beneficii economice, prin costuri de functionare eficiente, mai reduse, cat si o utilizare mai flexibila a personalului de specialitate.
Remote Tower este o solutie de ultima ora la nivel mondial si european care reprezinta o premiera pentru aeroporturile din Romania. In acest sens, expertiza si sprijinul asigurate de ROMATSA si AACR au fost indispensabile materializarii acestui proiect.
Contractul prevede proiectarea, verificarea proiectului tehnic, asistenta tehnica si executia cladirii de contingenta, inclusiv inelul/reteaua de fibra optica, inelul/reteaua de alimentare a echipamentelor, precum si lucrarile de infrastructura pentru amplasarea echipamentelor in teren in conformitate cu studiul de fezabilitate.
Gabriel Davidescu, directorul de dezvoltare al UTI Construction and Facility Management SA, a prezentat etapele derularii acestui contract: „Vom avea o etapa de proiectare de trei luni, timp in care vom obtine toate avizele, acordurile necesare si autorizatia de construire, iar in luna martie-aprilie 2022 speram sa incepem lucrarile de constructie. Vom avea, in primul rand, cladirea de contingenta in interiorul careia vor fi acomodate toate echipamentele si apoi partea de tehnologie propriu-zisa, cu toate sistemele de radionavigatie, avand ca element de maxima noutate Turnul Remote. Este pentru prima data in Romania cand zborurile de la Aeroportul Brasov vor fi dirijate la distanta dintr-o locatie de la Arad. Prima implementare in lume a acestui tip de turn a fost facuta in 2006, de catre partenerii nostri de la Saab. Totodata, este pentru prima data cand un consiliu judetean achizitioneaza echipamente de radionavigatie pentru un aeroport. Pana in prezent, toate aceste echipamente fusesera cumparate de ROMATSA si instalate pe aeroporturile din tara. Sunt aproximativ 15 sisteme de echipamente pe care le vom instala: sistemele meteo, sistemele de comunicatii sol-sol, sol-aer, sistemele de inregistrare vocala. Estimam sa finalizam acest proiect la sfarsitul anului viitor, moment in care vor incepe zborurile pe Aeroportul Brasov”.
Nicolae Stoica, directorul general al Autoritatii Aeronautice Civile Romane, a felicitat echipa Consiliului Judetean Brasov si cea de la ROMATSA pentru implicarea in acest proiect: „Ma bucur ca in luna iulie 2021 am semnat un protocol tripartit, noi avand calitatea de supervizor in actiunea de finalizare a Aeroportului in vederea certificarii. Remote Tower este un lucru nou pentru Romania, pentru noi si pentru angajatii AACR. Suntem implicati direct in proces, astfel incat sa scurtam timpii de finalizare si certificare a Aeroportului Brasov si va suntem alaturi”.
Potrivit lui Marius Adrian Cojoc, directorul general al ROMATSA, controlul traficului aerian de la distanta, respectiv al aterizarilor si decolarilor de pe Aeroportul Brasov, este unul dintre cele mai importante proiecte derulate de institutia pe care o conduce. „Vom beneficia de cea mai avansata tehnologie in domeniu, care va avea ca efect si cresterea eficientei costurilor. Este o solutie de pionierat in Romania si ne bucuram ca o vom implementa si noi. In aceste zile de sarbatoare ni se demonstreaza foarte clar utilitatea acestui aeroport. Este nevoie atat de partea de infrastructura si de modernizarea sistemului rutier si feroviar, cat si de acest aeroport care va putea aduce la Brasov turisti din toate colturile tarii si lumii. Colaborarea intre ROMATSA, Consiliul Judetean si AACR va continua prin intermediul asistentei pe care o vom oferi pentru instalarea tuturor echipamentelor, precum si pentru proiectarea spatiului aerian si a procedurilor de zbor, conform contractului deja semnat. In cursul anului 2022, pe masura ce proiectul va evolua, ne vom ocupa de pregatirea personalului aferent si vom asista elaborarea procedurilor de lucru pentru operationalizarea Aeroportului International Brasov”, a mentionat oficialul ROMATSA.
„Pentru noi, dirijarea la distanta este o provocare. Surprinzator, provocarea nu va veni de la tehnologia propriu-zisa, ci de la implementarea procedurilor. Va fi foarte important ca spatiul aerian pe care il cream aici si procedurile care vor fi operationale sa faca fata provocarilor zonei, care sunt atat sub aspect meteorologic, cat si in ceea ce priveste utilizatorii spatiului aerian - militari, aviatie civila, aerocluburi si alte entitati care activeaza in zona. Sunt convins ca vom reusi sa facem fata acestor provocari, iar dirijarea de la Arad se va face chiar mai bine decat dintr-un turn clasic, deoarece tehnologia ofera facilitati pe care o dirijare clasica nu le poate asigura. Am incredere ca vom duce la bun sfarsit primul aeroport din Romania construit in ultimii 50 de ani direct cu tehnologie Remote Tower”, a sustinut Florin Virgil Manta, directorul Directiei Serviciilor de Navigatie Aeriana Regionala Arad.
„Acesta este cel mai important contract semnat pana in momentul de fata pentru Aeroportul Brasov, nu atat din punctul de vedere al sumelor alocate, cat din punctul de vedere al complexitatii si al efortului care a stat in spatele lui. Cu acest contract inchidem componentele principale care vor asigura operationalizarea Aeroportului. Suntem in centrul atentiei opiniei publice si specialistilor cu proiectul nostru, mai ales prin implementarea solutiei de turn virtual. Ne bucuram ca am reusit sa strangem o echipa de oameni foarte buni care sa vina in sprijinul Aeroportului de la Brasov, incepand cu specialistii de la Autoritatea Aeronautica si ROMATSA. Am pornit la drum cu vizite la Eurocontrol, unde am discutat prima data despre turnul virtual, iar acum am ajuns sa avem parteneri seriosi, furnizori de tehnologie, cu care implementam aceasta solutie inovatoare. Premisele sunt bune sa mergem inainte si sa putem avea un aeroport operational la sfarsitul anului viitor”, a opinat Alexandru Anghel, directorul executiv al Directiei Implementare Aeroport din cadrul CJ Brasov.
„Este un moment extrem de important pentru noi. Intram in linie dreapta cu asigurarea serviciilor de navigatie aeriana la Aeroportul International Brasov. Ma bucur ca astazi suntem intr-un terminal finalizat si vreau sa felicit asocierea BOG’ART - UTI pentru realizarea acestui obiectiv. Totodata, sunt bucuros ca ii avem alaturi de noi pe conducatorii ROMATSA, care in baza acordului tripartit pe care l-am semnat in luna iulie a acestui an ne-a acordat asistenta tehnica in cadrul procedurilor de achizitie a serviciilor de navigatie aeriana, precum si pe cei ai Autoritatii Aeronautice Civile Romane, in calitate de autoritatea avizatoare. Am mai lucrat cu asocierea UTI - BOG’ART in conditii foarte bune, iar subcontractantii sunt firme recunoscute pe plan mondial ca lideri in furnizarea de tehnologie, asa ca am toata increderea ca si acest contract va fi implementat in cele mai bune conditii. Contractul are ca perioada de realizare 14 luni, insa atata timp cat echipamentele vor fi livrate si instalate, exista posibilitatea ca pana la finele anului urmator sa putem avea primul zbor de pe aeroportul nostru”, a incheiat presedintele Consiliului Judetean Brasov, Adrian-Ioan Vestea.
|