ANALIZA: Cel putin 9 miliarde euro pentru autostrazi, pana in 2020 |
Infrastructura Publicat de Elena Icleanu 30 Dec 2013 08:00 |
Potrivit datelor incluse in strategia Guvernului privind constructia de autostrazi, pana in 2020 Romania va beneficia de circa 9 miliarde euro pentru lucrarile aferente, fondurile urmand a proveni din programul de coeziune TEN-T (3 miliarde euro), din cel de dezvoltare regionala TEN-T (1,8 miliarde euro) si de la bugetul de stat (circa 750 milioane de euro pe an). La acestea s-ar putea adauga alte fonduri private si de la buget, prin realizarea de proiecte in parteneriat public-privat (caz in care, insa, fondurile guvernamentale nu pot depasi 49% din valoarea totala a proiectului). In prezent, tara noastra are mai putin de 500 km de autostrada, dintre care circa 230 km inaugurati in ultimii doi ani, printre prioritatile Guvernului aflandu-se accelerarea proiectelor incepute, demararea unor noi investitii din fonduri europene, precum si atragerea de parteneri privati pentru finantarea autostrazilor. Autostrazile Lugoj - Deva, Sebes - Turda, Orastie - Sibiu, Arad - Timisoara (inclusiv centura ocolitoare a municipiului Arad), Cernavoda - Constanta, Nadlac - Arad, Timisoara - Lugoj, Brasov - Cluj - Bors, Bucuresti - Brasov si centurile ocolitoare ale Capitalei, Sibiului si oraselor Deva si Orastie reprezinta proiectele prioritare de infrastructura incluse in lista de investitii a bugetului pentru anul 2014.
In cele ce urmeaza sunt prezentate datele tehnice pentru principalele autostrazi aflate pe lista de prioritati imediate ale Guvernului. Trebuie mentionat faptul ca datele disponibile pentru fiecare proiect reprezinta cel mai bun indicator asupra sanselor de finalizare la timp a obiectivelor propuse.
1. Comarnic - Brasov
Valoarea investitiei: 1,2 miliarde euro;
Finantare: imprumut de la BEI, BERD sau BM si de la bugetul de stat;
Descriere/Date tehnice: 58 km, 57 de poduri, 5 pasaje;
Termen de incepere: 2014 (estimare);
Termen de finalizare: 2017 (estimare);
Stadiu: s-au atribuit lucrarile de constructii consortiului Vinci - Strabag - Aktor.
2. Sibiu - Brasov
Valoarea investitiei: 900 milioane de euro (estimare Guvern);
Finantare: fonduri de coeziune si prin Connection Europe Facility (CEF);
Descriere/Date tehnice: n/a;
Termen de incepere: primavara 2014 (estimare);
Termen de finalizare: n/a;
Stadiu: au inceput exproprierile pentru eliberarea terenurilor necesare autostrazii;
Nota: Potrivit datelor Guvernului, tronsonul de autostrada Sibiu - Brasov este preferat variantei initiale de a lega regiunea de vest a tarii cu Bucurestiul prin autostrada Sibiu - Pitesti. "De la Sibiu la Pitesti, cea mai ieftina varianta costa 3,2 miliarde euro. De la Sibiu la Brasov, pentru a finaliza Coridorul IV (Brasov - Comarnic - Bucuresti), cea mai scumpa varianta este evaluata la 900 milioane de euro. Diferenta intre cele doua tronsoane, pentru a inchide Coridorul IV, este de aproape 400%", a declarat Dan Sova, ministrul delegat al Marilor Proiecte. Autostrada Sibiu-Pitesti ar putea fi luata in calcul dupa anul 2022.
3. Sebes - Turda
Valoarea investitiei: 554 milioane de euro;
Finantare: fonduri europene (85%), bugetul de stat (15%);
Descriere/Date tehnice: 70 km;
Termen de incepere: 2014 (estimare);
Termen de finalizare: 2016 (estimare);
Stadiu: autostrada este impartita in patru loturi, toate aflate in procedura de atribuire. Potrivit CNADNR, pentru cele patru loturi au depus oferte asocierile Corsam - Selina - Louis Berger - Road Consulting - Design Solutions; Tirrena Scavi - Societa Italiana per Condotte d'Acqua; PA&CO International - Carena; Max Boegl - Astaldi - Astalrom; OHL SA - Tancrad; Imprilegio - Salini; Impresa Pizzarotti & C SpA; Associazione Cooperativa Muratori - Affini Ravenna - Napoca SA - Imob Lux Construct - Tel Drum SA - Impressa Ferrara - Rossella Ferrara - Fincodrum SA - RCM Costruzioni - Schiavo - C SpA - Eurocerad International; Strabag - Straco; Lena - Teloxim - Consitrans; Aktor - Euroconstruct Trading '98; Hidroconstructia - Secol SpA; FCC Construccion - Lena; Tel Drum - Imob Lux Construct - Impressa Ferrara - Rossella Ferrara - T Dancor - RCM Costruzioni - Edil Soc. Coop. - Schiavo - C SpA - Eurocerad International; "Azvirt" LLC; Porr Construct - Porr Bau; Teloxim - Via Design).
4. Lugoj - Deva
Valoarea investitiei: 505 milioane de euro;
Finantare: fonduri de dezvoltare regionala TEN-T si de la bugetul de stat;
Descriere/Date tehnice: 98,94 km;
Termen de incepere: 2011;
Termen de finalizare: 2015 (estimare);
Stadiu: primul lot (Lugoj - Faget, 27 km) va fi inaugurat in decembrie 2013, in urma unei investitii de circa 154 milioane de euro; lotul al II-lea (28,6 km) a fost atribuit, recent, asocierii italiene Salini - Secol, care va primi 126,4 milioane de euro pentru realizarea lucrarilor; lotul al III-lea a fost adjudecat de consortiul Teloxim Con (companie detinuta de omul de afaceri Theodor Berna, proprietarul Tehnologica Radion) - Comsa - Aldesa Construcciones (Spania) - Arcadis Eurometudes (Olanda) pentru 130,2 milioane de euro. Sectiunea va avea o lungime de 21,14 km; cel de-al IV-lea lot a fost atribuit la jumatatea anului in curs asocierii Tehnostrade - Spedition UMB. Sectiunea de 22,2 km a fost adjudecata pentru 94,2 milioane de euro.
5. Timisoara - Lugoj
Valoarea investitiei: 132 milioane de euro (47 milioane de euro primul lot, finalizat in 2012 si 95 milioane de euro cel de-al doilea lot, atribuit recent);
Finantare: fonduri de coeziune (85%) si de la bugetul de stat (15%);
Descriere/Date tehnice: 32 km (mai sunt de executat 25,6 km);
Termen de incepere: 2010;
Termen de finalizare: 2015 (estimare);
Stadiu: contractul de atribuire a lucrarilor a fost incheiat la inceputul lunii decembrie 2013 cu asocierea Tirrena Scavi - Societa Italiana per Condotte d'Acqua SpA; lucrarile vor fi incepute in 2014.
6. Autostrada Transilvania
Valoarea investitiei: 4,7 miliarde euro (estimare realizata de firma de consultanta Sceratoute - BCEOM pentru CNADNR, in 2007)
Finantare: fondurile achitate deja s-au alocat din bugetul de stat; dupa rezilierea contractului cu Bechtel, s-a decis ca autostrada se va construi numai prin concesiune;
Descriere/Date tehnice: 415 km;
Termen de incepere: 2004;
Termen de finalizare: 2016 (estimare Guvern);
Stadiu: in 2009 s-au inaugurat primii 42 km ai autostrazii, corespunzatori tronsonului Turda - Gilau, care are, in prezent, functiune de sosea de centura a municipiului Cluj-Napoca; in luna mai 2013 Guvernul a reziliat contractul cu Bechtel pentru tronsonul Suplacu de Barcau - Bors. Potrivit celor mai recente declaratii ale ministrului Dan Sova, au fost identificate solutii de finantare pentru aproape toate tronsoanele Autostrazii Transilvania, singura exceptie fiind reprezentata de sectiunea Targu Mures - Brasov. "Pana in 2016 vom avea finalizate doua portiuni, respectiv Suplacu de Barcau - Bors si Campia Turzii - Targu Mures). Proiectul Autostrazii Transilvania va continua pana la Targu Mures", a precizat Dan Sova. In perioada urmatoare vor fi demarate procedurile pentru atribuirea lucrarilor de constructie a celor 53 km de autostrada de pe tronsonul Campia Turzii - Targu Mures.
7. Bucuresti - Alexandria
Valoarea investitiei: 400 milioane de euro (estimare Guvern);
Finantare: 85% din fonduri de coeziune si prin Connection Europe Facility (CEF); 15% - bugetul de stat;
Descriere/Date tehnice: 90 km;
Termen de incepere: n/a;
Termen de finalizare: n/a;
Stadiu: autostrada a fost inclusa recent pe lista de prioritati a Guvernului. Conform Executivului, tronsonul face parte din Autostrada Sudului, ce va lega orasele Bucuresti, Alexandria, Craiova, Calafat, Drobeta-Turnu Severin, Lugoj, Deva, Arad si Oradea, care se afla pe Coridorul IV A, considerat de Comisia Europeana cel mai important coridor european pentru transportul de tranzit.
8. Neamt - Iasi - Ungheni
Valoarea investitiei: 6,14 miliarde euro (estimare CNADNR);
Finantare: fonduri de coeziune si prin Connection Europe Facility (CEF);
Descriere/Date tehnice: 310,3 km; tronsoane: Targu-Mures - Ditrau (91,6 km); Ditrau - Targu Neamt (118.100 km); Targu Neamt -Ungheni (100,6 km);
Termen de incepere: 2015 (estimare);
Termen de finalizare: 2018 (estimare);
Stadiu: se reface studiul de fezabilitate; se estimeaza ca licitatiile de atribuire se vor derula in anul 2014.
Aport minim al lucrarilor la autostrazi in piata constructiilor
Actualmente, se lucreaza la finalizarea autostrazilor Lugoj-Deva (lotul 1) si Orastie-Sibiu (loturile 1, 2 si 4), drumuri ce vor fi definitivate, potrivit autoritatilor, in decembrie 2013. De asemenea, conform ministrului-delegat Dan Sova, mai sunt in lucru tronsoanele Nadlac-Arad (lotul 1 si 2) si Orastie-Sibiu (lotul 3) - ce ar putea fi inaugurate in 2014, in timp ce pentru 2015 este stabilita finalizarea unor sectiuni abia licitate, cum ar fi Timisoara-Lugoj (lotul 2) si Lugoj-Deva (loturile 2, 3 si 4). Pana la finele anului in curs, vor fi inaugurati, astfel, circa 90 km de autostrada, in valoare totala de aproximativ 470 milioane de euro. In 2014, fondurile ce vor intra pe piata din lucrarile de infrastructura ar putea depasi cu putin 300 milioane de euro (pentru 61 km), avand in vedere lucrarile ce vor fi definitivate (pentru care s-au realizat, deja, plati), in timp ce in 2015 poate fi previzionata o imbunatatire a situatiei, daca se tine cont de fondurile de 830 milioane de euro planificate pentru cei aproape 100 km estimati a se finaliza. La un calcul simplu, se poate observa faptul ca sumele totale disponibile in perioada 2013-2015 din proiectele de autostrazi nu depasesc 1,6 miliarde euro, in conditiile in care, pentru o dezvoltare optima, piata nationala a constructiilor are nevoie de cel putin 10 miliarde euro pe an.
In aceste conditii si conform Legii nr. 203/2003 privind realizarea, dezvoltarea si modernizarea retelei de transport de interes national si european, republicata, Romania trebuie sa aiba, pana in 2015, circa 1.736 km de autostrada. In prezent, cu numai 500 km aflati in exploatare, o cota de numai 32% din aceasta tinta este indeplinita.
Pentru a consulta varianta integrala a documentului pus la dispozitie de Guvern, click aici!
|