ANALIZA: Probleme cu finantarile in infrastructura in Europa Centrala si de Est |
Infrastructura Publicat de Elena Icleanu 31 Iul 2017 12:45 |
Necesarul de finantare a investitiilor in infrastructura ramane ridicat pentru majoritatea statelor din Europa Centrala si de Est, regiunea avand nevoie de 615 miliarde euro pana in 2025, conform unui raport elaborat de PwC si Atlantic Council. Potrivit aceleiasi analize, necesarul de finantare depaseste posibilitatile actuale ale bugetelor nationale ale tarilor din regiune, inclusiv pe cel al Romaniei. Statele din Europa Centrala si de Est reprezinta 28% din teritoriul Uniunii Europene (UE), 22% din populatia acesteia, dar numai 10% din PIB-ul UE, potrivit raportului. Totodata, una dintre principalele provocari cu care se confrunta regiunea in prezent este reprezentata de identificarea de surse de finantare pentru proiectele de infrastructura de transport. "Mai mult de 80 miliarde euro s-au investit in regiune in exercitiul financiar european 2007-2013 din fonduri structurale si de coeziune. Insa necesarul de finantare a investitiilor in infrastructura ramane foarte ridicat, regiunea avand nevoie de 615 miliarde euro pana in 2025", au precizat autorii studiului.
In pofida progresului inregistrat in ultimii ani la nivelul tarilor din regiune, exista, in continuare, un deficit de investitii in infrastructura de transport. "Este clar, insa, ca necesarul de finantare a acestor lucrari de infrastructura depaseste posibilitatile actuale ale bugetelor nationale ale tarilor din regiune, implicit si pe cel al Romaniei. Tocmai de aceea trebuie cautate resurse financiare suplimentare in sectorul privat, prin punerea in aplicare a unei legislatii viabile privind parteneriatele public-private. Din pacate, desi in Romania avem bazele unei astfel de legislatii, acesteia ii lipsesc normele de aplicare, nefiind functionala in acest moment", a declarat Ionut Simion, Country Managing Partner in cadrul PwC Romania.
Conform analistilor, Romania are nevoie, in special, de investitii masive pentru imbunatatirea infrastructurii de transport. Potrivit Indexului Competitivitatii Globale, publicat de Forumul Economic Mondial, Romania inregistreaza unul dintre cele mai scazute scoruri din Uniunea Europeana in ceea ce priveste calitatea infrastructurii, de 3,61, in vreme ce media tarilor UE 15 este de 5,65, iar media statelor din Europa Centrala si de Est este de 4,02. In exercitiul financiar european 2007-2013, din totalul de 82 miliarde euro de fonduri structurale si de coeziune investite in regiune in proiectele de infrastructura de transport, Romania a atras mai putin de 7%, in vreme ce Polonia a folosit peste 30% din aceasta suma. Dupa decenii de lipsa de investitii, regiunea Europei Centrale si de Est a facut progrese in ultimii ani, peste 5.600 de kilometri de autostrada fiind construiti in ultimii 20 de ani. "Acest lucru s-a datorat, in mare masura, finantarilor europene: peste 150 miliarde euro din fondurile structurale au fost utilizate in aceasta perioada in regiune, la care s-au adaugat facilitati aditionale precum Connecting Europe sau finantarile oferite de Banca Europeana de Investitii. In plus, investitorii privati au alocat miliarde de euro in proiecte de transport-cheie in Polonia, Slovacia, Ungaria si Croatia", se mai arata in raport.
Autorii analizei mai subliniaza faptul ca, desi investitorii raman interesati de astfel de oportunitati in regiune, acestia se asteapta la proiecte bine documentate si cu un profil echilibrat de risc si profitabilitate, iar atingerea acestui echilibru intre risc si rentabilitate va fi esentiala pentru a mentine fluxul de investitii private in regiune.
|