CFR SA: Finantari externe de 6 miliarde euro pentru investitii, pana in 2027 |
Infrastructura Publicat de Elena Icleanu 12 Iul 2023 06:25 |
Compania Nationala de Cai Ferate (CFR SA) are estimate pentru perioada 2021-2027 alocari financiare, prin programele operationale ale Comisiei Europene, de peste 6 miliarde euro fonduri externe nerambursabile, pentru dezvoltarea si modernizarea retelei nationale de cai ferate. Din aceasta suma, 3,48 miliarde euro vor proveni din Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR), iar 2,54 miliarde euro din Programul Transport si CEF. Conform datelor CFR SA, pana la aceasta data, prin PNRR a fost realizat un grad de contractare de 90,22%.
Pe langa proiectele aflate in derulare, precum cele din centrul si vestul tarii, CFR SA pregateste studiile de fezabilitate pentru modernizarea retelelor ce strabat regiunea Moldovei, dar si un proiect major nou, in valoare de 2,1 miliarde euro, ce prevede modernizarea tronsonului Caransebes - Craiova, investitie pentru care au inceput deja licitatiile pentru atribuirea lucrarilor de constructii.
Pentru perioada 2023 - 2027 sunt in implementare proiecte majore de reabilitare/ modernizare a infrastructurii feroviare, pe urmatoarele tronsoane: km 614 - Simeria, Brasov - Sighisoara, Caransebes - Timisoara - Arad, Cluj-Napoca - Episcopia Bihor, Bucuresti - Giurgiu Nord (etapa I - redeschiderea circulatiei pe Podul de peste raul Arges), in licitatii sunt Portul Constanta (etapa I), 5 statii de cale ferata, printre care si Gara de Nord din Bucuresti, iar in pregatire documentatii pentru urmatoarele mari achizitii sunt tronsoanele Constanta - Mangalia, Radulesti – Giurgiu, Bucuresti - Giurgiu (etapa a II-a) si Predeal - Brasov.
Interviu cu Ion Simu-Alexandru, director general la CN CFR SA si specialist cu o experienta profesionala de 31 de ani in domeniul feroviar.
- Care sunt principalele tinte strategice ale CFR SA pentru perioada de programare 2021-2027?
- Obiectivele prioritare ale companiei sunt, in primul rand, atingerea tintelor prevazute in PNRR, contractarea obiectivelor finantate prin Programul Transporturi, deja cele 6 loturi aferente liniei de cale ferata Craiova - Drobeta-Turnu Severin - Caransebes (225 km) si 5 gari - Bucuresti Nord (etapa I), Busteni, Sinaia, Ploiesti Vest si Videle, sunt lansate in procedura de achizitie, dar si finalizarea lucrarilor de modernizare a infrastructurii feroviare aflate in executie pe coridorul Rin-Dunare, unde din cei 850 km lungime totala, in perioada 2023-2025 se vor finaliza lucrarile pe inca 307,8 km, din care 166,6 km intre Sighisoara si Simeria, lucrari de semnalizare (ERTMS) si 141 km pe tronsonul km 614 - Gurasada - Simeria, inclusiv partea de semnalizare. Dupa anul 2025 ne dorim inclusiv finalizarea lucrarilor de reabilitare si intre Brasov si Sighisoara (112 km de cale ferata), iar pentru cei 26,8 km de cale ferata dintre Predeal si Brasov, care inchid Coridorul, avem in derulare contractul de elaborare a studiului de fezabilitate (SF), cu termen de finalizare la sfarsitul anului 2023, dupa care vor fi initiate demersurile in vederea lansarii procedurilor de achizitie a serviciilor de proiectare si executie lucrari.
Un alt obiectiv important, cu target anul 2025, este finalizarea lucrarilor de modernizare a suprastructurii feroviare din statiile Fetesti si Ciulnita, aflate pe Magistrala Bucuresti - Constanta, lucrari complexe de infrastructura, dar si de suprastructura feroviara care vor permite cresterea vitezei de circulatie a trenurilor de calatori la 160 km/h pe liniile cu restrictii la ora actuala, optimizarea capacitatii de tranzit pentru trenurile de marfa si facilitati de acces la standarde europene pentru calatori, inclusiv pentru persoanele cu dizabilitati.
Si nu in ultimul rand, as preciza faptul ca, anul acesta avem pe agenda de prioritati si lansarea achizitiilor pentru modernizarea si electrificarea a inca 292 km de cale ferata, pe tronsoanele Darmanesti - Vicsani - Frontiera (101 km), Radulesti - Giurgiu Nord (57 km), Constanta – Mangalia (43 km), Bucuresti - Giurgiu - etapa 2 - (91 km), etapa a II-a a programului de modernizare a Portului Constanta, precum si modernizarea a inca 4 statii de cale ferata - Beclean pe Somes, Ciulnita, Costinesti Tabara si halta comerciala Neptun.
- Ce proiecte vor beneficia de finantare din PNRR?
- In Planul National de Redresare si Rezilienta, Compania Nationala de Cai ferate CFR SA a inclus proiecte de dezvoltare a retelei nationale de cai ferate pe o lungime totala de 2.087 km. Ma refer in primul rand la cele doua coridoare europene, mai exact Coridorul Rin-Dunare, ramura sudica si Coridorul de Vest al retelei TEN-T, unde modernizarea infrastructurii si suprastructurii feroviare va permite atingerea vitezei maxime de circulatie de 160 km/h pentru trenurile de calatori.
In ceea ce priveste Coridorul Rin-Dunare, ramura sudica, de la Caransebes la Arad (162,19 km), avem in derulare contractele pentru elaborarea proiectelor tehnice si executia lucrarilor pe 3 din cele 4 tronsoane, iar pe Coridorul de Vest al retelei TEN-T, toate cele 4 contracte de proiectare si executie a lucrarilor de electrificare si modernizare de la Cluj-Napoca la Episcopia Bihor (Frontiera), insumand 166,4 km de cale ferata, sunt de asemenea in derulare, proiectele tehnice se apropie de faza finala, ceea ce ne va permite sa deschidem deja anul acesta primele santiere de lucrari pentru electrificarea si modernizarea caii ferate.
De asemenea, pentru cresterea vitezei maxime de circulatie la 120 km/h, avem lucrarile de reparatii tip Quick Wins pe o lungime de 420 km de cale ferata, toate cele 123 de contracte fiind deja semnate, iar in acest moment sunt deschise 25 de santiere pentru lucrari de ridicare a restrictiilor de viteza. Lucrarile de reinnoire a suprastructurii feroviare se vor desfasura pe o lungime de 217 km intre Craiova - Pitesti - Bucuresti, unde un prim lot, de 21 km, intre Pitesti si Craiova, este deja contractat, iar in analiza oferte sunt cele doua loturi dintre Bucuresti si Pitesti, cu o lungime de 196,7 km.
Tot in cadrul PNRR, am inclus si prima etapa a programului de crestere a sigurantei feroviara prin centralizarea instalatiilor de semnalizare feroviara. La acest capitol am semnat toate cele 8 contracte, pentru elaborarea Documentatiei de Avizare a Lucrarilor de Interventie (DALI), pentru sporirea eficientei economice si a sigurantei feroviare prin centralizarea instalatiilor de semnalizare pe 973 km CF si in 121 de statii, la nivelul retelei feroviare nationale. Este important de precizat faptul ca, prin implementarea programului de centralizare a instalatiilor si integrarea acestora in centre de management al traficului, aducem o contributie esentiala la cresterea gradului de siguranta feroviara, optimizarea capacitatii de exploatare a sectoarelor feroviare si la reducerea cheltuielilor aferente intretinerii.
- Care este valoarea bugetului de care dispune CFR Infrastructura in 2023 si ce fonduri vor fi alocate pentru investitii?
- Bugetul alocat CNCF CFR SA in anul 2023 pentru proiecte de investitii cu finantare externa rambursabila este de 3,07 miliarde lei, conform ultimei repartizari aprobate, cu un grad de realizare de cca. 45% pe semestrul I, raportat la tinte.
- Care considerati ca sunt principalele cauze ale intarzierii in derularea proiectelor mari de infrastructura feroviara?
- Intarzierile sunt generate de procedurile de achizitie, care includ si perioada de finalizare/ solutionare a contestatiilor depuse, procedurile de exproprieri sau obtinerea acordurilor de mediu. CFR SA intreprinde o serie de actiuni pentru reducerea acestor durate, prin demersuri directe, dar si printr-o permanenta colaborare cu factorii implicati, pentru identificarea si implementarea unor solutii constructive in vederea recuperarii decalajelor inregistrate in graficele de executie.
- Care sunt principalele obiective stabilite la nivelul CFR Infrastructura in urmatorii ani (2023-2030)?
- In contextul noii politici europene de protectie si conservare a mediului, dar si de atenuare a modificarilor globale cauzate de schimbarile climatice, transpusa in viziunea Green Deal a Comisiei Europene, prin Programul Investitional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pentru perioada 2021-2030, obiectivele strategice ale Romaniei in domeniul transporturilor sunt aliniate acestor tendinte europene. Unul dintre cele mai importante obiective pentru sectorul feroviar, stipulat si in cadrul Master Planului General de Transport al Romaniei se refera la transferarea, pana in anul 2030, a unui procent de 30% din transportul rutier de marfuri pe distante de peste 300 km catre alte moduri de transport, cum ar fi pe calea ferata sau pe caile navigabile. Acest procent trebuie sa depaseasca 50% pana in anul 2050, cu ajutorul coridoarelor de transport de marfa eficiente si ecologice. Pentru realizarea acestui obiectiv, va fi necesara dezvoltarea unei infrastructuri feroviare adecvate, eficiente din punct de vedere economic, care sa conduca la valorificarea sustenabila a resurselor energetice, care sa reduca impactul negativ asupra mediului.
|