EGIS a supervizat constructia primilor 7 km de cale ferata pe Lotul 4 Alesd-Frontiera |
Infrastructura Publicat de AG&F 05 Aug 2025 13:42 |
![]() Antreprenor general al lucrarilor este asocierea Webuild SpA - Impresa Pizzarotti.
Un reper important pentru serviciile de supervizare Egis
Egis, o firma globala de top in domeniile arhitecturii, consultantei, ingineriei constructiilor, operatiunilor si serviciilor de mobilitate, a fost desemnata in aprilie 2023 de catre Compania Nationala de Cai Ferate "CFR" SA pentru a furniza servicii de consultanta si supervizare pentru lucrarile de electrificare si reabilitare pe Lot 3 Poieni - Alesd si Lot 4 Alesd - Frontiera ale liniei de cale ferata Cluj Napoca - Oradea - Episcopia Bihor, si inregistreaza acum primul sau succes major: punerea in functiune a primilor 7 km de cale ferata noua din cadrul lotul 4 Alesd - Frontiera. Lucrarile la lotul cu o lungime totala de 46,74 km au inceput in august 2024, imediat dupa aprobarea Proiectului Tehnic de Executie, iar segmentul redeschis a fost finalizat intr-un timp record de doar doua luni aferente lunilor iunie-iulie ale anului curent. In atingerea acestui reper important, rolul Egis a fost de a superviza progresul lucrarilor, asigurandu-se ca ele indeplinesc cerintele si ca fiecare faza este executata eficient si in siguranta, conform specificatiilor proiectului.
Lucrarile finalizate pe Lotul 4 Alesd - Frontiera, care sunt acum in functiune, sunt de la km 0+660.74 la km 7+088.32, intre Episcopia Bihor si Frontiera, si includ: terasamente si suprastructura caii ferate in statia Episcopia Bihor si intre Episcopia Bihor si granita cu Ungaria, instalarea stalpilor si ancorelor LC, instalarea cablurilor de semnalizare, finalizarea a 13 pasaje subterane si constructia a 2 podete.
Aceasta sectiune reabilitata permite reluarea traficului feroviar, in prezent cu restrictii de viteza de 50 km/h, pana la finalizarea intregului lot. La finalizare, vitezele maxime vor fi de 160 km/h pentru trenurile de pasageri si 120 km/h pentru trenurile de marfa, cu conditii de calatorie imbunatatite, siguranta sporita si interoperabilitate cu ITS.
Un efort impresionant
Proiectul implica lucrari complete de cale ferata, inclusiv inlocuirea sinelor, traverselor, substratului, electrificarea, consolidarea/constructia de poduri si instalarea ERTMS, conform standardelor TEN-T. Pe intregul proiect, lucrarile ar trebui sa acopere o lungime totala de 166,42 km, proiectul fiind impartit in patru loturi: Lot 1 - Cluj-Napoca - Aghires (30,41 km), Lot 2 - Aghires - Poieni (36,53 km), Lot 3 - Poieni - Alesd (52,74 km) si Lot 4 - Alesd - Frontiera (46,74 km).
Pentru sectiunile de 100 km intre Poieni - Alesd - Frontiera, reprezentand doua loturi - Lot 3 si Lot 4, Egis supervizeaza si coordoneaza activitatile de proiectare si constructie ale contractorilor pana la acceptarea finala a proiectului. Activitatile complexe de supervizare includ proiectarea detaliata si proiectarea pentru obtinerea autorizatiei de constructie, precum si inlocuirea si constructia de poduri si podete, restaurarea terasamentelor feroviare, modernizarea statiilor si opririlor de cale ferata, modernizarea lucrarilor de electrificare si telecomunicatii si semnalizare.
Lotul 4, in mod specific, acopera sectiunea Alesd pana la granita cu Ungaria, incluzand statii precum Tilegad, Osorhei, Oradea Est, Oradea si Episcopia Bihor. Lucrarile pe Lotul 4 se desfasoara sub trafic, ceea ce necesita o organizare complexa si lucrari temporare pentru a mentine circulatia.
"Cei 7 km de cale ferata noua pusi acum in functiune in mai putin de doua luni de efort concentrat sunt dovada unei excelente munci in echipa. Ca supervizor al acestei lucrari extinse si provocatoare, Egis este mandra sa atinga acest reper important si felicita antreprenorul pentru mobilizarea exemplara cu care a abordat lucrarile pe aceasta sectiune de cale ferata", a declarat Corina Mateas, Coordonator de Proiect in cadrul Egis in Romania.
Impact social, de mediu si comunitar
Linia de cale ferata Cluj Napoca - Oradea - Episcopia Bihor imbunatateste competitivitatea economica a Romaniei prin infrastructura de transport durabila, integrarea in UE si conectivitatea imbunatatita la reteaua europeana. Aceasta permite viteze de calatorie de 160 km/h pentru pasageri si 120 km/h pentru marfa, imbunatatind conditiile de calatorie, siguranta si interoperabilitatea cu ITS. Proiectul sprijina sustenabilitatea mediului prin promovarea transportului eficient si reducerea emisiilor si avanseaza echitatea sociala prin imbunatatirea accesibilitatii pentru persoanele cu dizabilitati si asigurarea unui tranzit sigur pentru toti utilizatorii.
In viitorul apropiat, se asteapta punerea in functiune a unei alte sectiuni importante din Lotul 4 Alesd - Frontiera.
***
Egis este o firma globala de top in domeniul arhitecturii, consultantei, ingineriei constructiilor, operatiunilor si serviciilor de mobilitate, care creeaza si opereaza infrastructuri si cladiri inteligente care raspund la urgenta climatica si contribuie la o dezvoltare echilibrata, durabila si rezilienta.
Cei 20.500 de angajati ai grupului opereaza in peste 100 de tari, folosindu-si expertiza pentru a dezvolta si livra inovatii si solutii de ultima generatie pentru clienti.
Prezenta in Romania din 1996, Egis ofera servicii de inginerie si consultanta pentru proiecte mari si diverse in intreaga tara. Egis angajeaza ingineri talentati in Romania pentru a proiecta, superviza si gestiona proiecte de infrastructura cheie complexe si solicitante din punct de vedere tehnic in domeniul transporturilor si al mediului construit. Angajamentul pe termen lung al Egis fata de piata din Romania inseamna un nivel ridicat de expertiza si cunostinte unice pentru a sprijini clientii, in domenii cheie de expertiza, inclusiv drumuri si autostrazi, cai ferate, apa, tratarea deseurilor, mediu si energie, dezvoltare urbana, aviatie, inginerie in constructii.
|