MT: Aprobare a cererii de finantare pentru Magistrala 6 de metrou |
Infrastructura Publicat de Cosmin Dincu 04 Ian 2018 22:26 |
Ministerul Transporturilor - MT, in calitate de Organism Intermediar pentru Transport, a aprobat si transmis la Comisia Europeana, la data de 24 decembrie 2017, cererea de finantare pentru proiectul major „Legatura retelei de metrou cu Aeroportul International Henri Coanda - Otopeni (Magistrala 6: 1 Mai - Otopeni)”, informeaza un comunicat al MT
Potrivit oficialilor guvernamentali, obiectul cererii de finantare „Legatura retelei de metrou cu Aeroportul International Henri Coanda - Otopeni (Magistrala 6: 1 Mai - Otopeni)” este reprezentat de asigurarea unei conexiuni directe intre Bucuresti si Otopeni, respectiv intre Gara de Nord Bucuresti si Aeroportul International Henri Coanda, prin construirea unei noi linii de metrou cu o lungime de 14,2 km si 12 statii de metrou.
Valoarea totala a proiectului este de 1.391.634.272 euro, iar cofinantarea va fi asigurata din imprumutul ROM-P5 semnat cu Banca Japoneza pentru Cooperare Internationala, precum si din fonduri de la bugetul de stat.
De altfel, la inceputul sedintei Guvernului din data de 28 decembrie 2017, ministrul Transporturilor, Felix Stroe, a precizat ca „Ministerul Transporturilor a depus aplicatia rescrisa pentru magistrala de metrou, magistrala M6, deci a fost acceptata cererea de finantare de catre Comisia Europeana si este vorba de legatura retelei de metrou cu Aeroportul International Henri Coanda - Otopeni”. „Este vorba despre o magistrala de metrou cu o lungime de 14,2 kilometri si 12 statii de metrou, cu o valoare totala a proiectului de 1,391 miliarde euro. Ajunsi in aceasta etapa, lucrurile nu mai pot da inapoi, avem finantarea asigurata. Diferenta de 300 de milioane de euro, pentru realizarea integrala a statiei, a magistralei de metrou va fi asigurata de catre BERD, care s-a oferit sa faca aceasta finantare. E vorba de o institutie financiara internationala foarte serioasa - Banca Europeana de Reconstructie si Dezvoltare. Astfel, magistrala M6 de metrou are toata finantarea asigurata si este pe drumul cel bun, proiectul nu mai poate fi oprit”, a declarat Felix Stroe.
Circa 439 milioane de euro disponibile pentru aplicatii depuse anterior
Cu prilejul aceleiasi sedinte de guvern, ministrul Transporturilor si-a informat colegii ca „Banca Nationala a Romaniei a confirmat ca in conturile tarii a intrat suma de 439 milioane de euro, aceasta ca urmare a acceptarii aplicatiilor anuntate anterior - si anume Gurasada - Simeria, Campia Turzii - Ocna Targu Mures si Sebes - Turda”.
In acelasi timp, potrivit lui Felix Stroe, „Ministerul Transporturilor, in colaborare cu Ministerul Fondurilor Europene, a pregatit un memorandum, care a fost discutat in principiu cu oficialii de la Dezvoltare si Transporturi de la Comisia Europeana, si care, odata adoptat, va asigura demararea pregatirii unui portofoliu de proiecte de transport ce urmeaza a fi implementate in perioada imediat urmatoare. La acest memorandum s-a muncit foarte mult, in ultimele doua luni, impreuna cu colegii de la Ministerul Fondurilor Europene, condusi de ministrul Marius Nica. In ceea ce ne priveste, am trecut la elaborarea acestui memorandum, avand in vedere faptul ca elaborarea unei documentatii tehnico-economice de calitate reprezinta un proces indelungat. Insa, este absolut obligatoriu, pentru ca fara o documentatie de calitate, pregatita - asa cum spuneam - temeinic, intampinam mari dificultati pe urma in realizarea proiectelor. Si, atunci, am facut acest portofoliu de proiecte, proiecte publice prioritare de infrastructura, care sa atinga un grad de maturitate suficient de mare pentru demararea licitatilor si a implementarii incepand cu anul 2019”.
„De fapt, acest pachet de proiecte prioritare va fi finantat integral de catre o institutie financiara internationala serioasa, de catre BERD, si cuprinde urmatoarele proiecte: proiectul de autostrada Brasov - Pascani - Iasi - Ungheni - in conformitate cu prevederile Master Planului General de Transport al Romaniei, proiectul mai sus mentionat are o lungime de 336,5 km si un cost aproximativ de investitie de 3,08 miliarde euro. Proiectul este compus din mai multe sectoare de autostrada, astfel, sectorul Brasov - Bacau, Autostrada Moldova 5, cu o lungime de 160 de km, cu un cost de investitie de 1,84 miliarde euro; sectorul Bacau - Pascani, cu o lungime de 81,2 km, cu un cost de investitie de 485,5 milioane de euro si sectorul Bacau - Pascani, Iasi - Ungheni, cu o lungime de 95,2 km, cu un cost de investitie de 485,5 milioane de euro. In total, este vorba de - aceasta este important de retinut - 3,08 miliarde de euro”, a precizat ministrul de resort.
Proiecte de drumuri, identificate in vederea pregatirii
Totodata, Felix Stroe s-a referit si la proiectul de drum Transregio, respectiv drumul rapid Brasov - Targu Mures. „In conformitate cu prevederile Master Planului General de Transport al Romaniei, proiectul mai sus mentionat are o lungime de 161 de km si un cost aproximativ de investitie de 100,2 milioane de euro. Drumul Transregio, cu patru benzi de circulatie, va facilita conectivitatea rutiera intre regiunile Romaniei, respectiv intre cele doua importante resedinte de judet. Proiectul de autostrada Brasov - Fagaras - Sibiu, in conformitate cu prevederile Master Planului General de Transport al Romaniei, are o lungime de 120 de km si un cost estimat de 816,44 milioane de euro. Este compus din mai multe sectoare: Sibiu - Talmaciu de Nord, Talmaciu de Nord - Bradu, Bradu - Persani, Persani - Vladeni, Vladeni - Brasov. Proiectul de drum expres, cu patru benzi, Buzau - Braila - Focsani - Tulcea - Constanta... Braila - Constanta, in conformitate cu prevederile Master Planului General de Transport al Romaniei, are o lungime de 361,7 km si un cost aproximativ de investitie de 1,822 miliarde de lei. Deci acest proiect de drum expres va asigura o legatura foarte rapida intre Focsani, Buzau, Braila, Babadag si Constanta. Aici vom folosi si fonduri din proiectul ITI de dezvoltare a zonei de litoral si a Dunarii. Proiectul de drum expres - Drumul Sudului are o lungime de 397 de kilometri si un cost estimat de 2,5 miliarde de euro si este vorba de Bucuresti - Craiova - Drobeta-Turnu-Severin - Caransebes - Lugoj”, a subliniat ministrul Transporturilor.
In concluzie, Felix Stroe a mai explicat ca „proiectele rutiere identificate in vederea pregatirii sunt obiective de investitii care se afla in sinergie cu proiectele ce vor fi implementate in cadrul Programului Operational Infrastructura Mare, POIM. Astfel, conectivitatea Autostrazii Sibiu-Brasov este asigurata cu Autostrada Brasov-Bacau-Pascani-Iasi-Ungheni, precum si cu pregatirea si implementarea drumului expres Ploiesti-Buzau-Focsani-Bacau. Totodata, prin realizarea drumului expres Bucuresti-Craiova-Caransebes-Lugoj se va asigura conectivitatea cu ramura nordica a coridorului patru Arad-Timisoara-Lugoj-Deva-Sibiu, respectiv cu coridorul Deva-Sibiu-Pitesti-Bucuresti-Constanta”.
Reabilitarea rutelor importante din sectorul feroviar este prioritara
Ministrul de resort s-a referit si la planurile ce privesc modernizarea unor rute importante din domeniul cailor ferate.
„In sectorul feroviar, proiectul de reabilitare de cale ferata Cluj-Napoca - Ilva Mica - Suceava - Pascani este un proiect, de asemenea, cuprins in Master Planul General de Transport al Romaniei, are o lungime de 488 de kilometri si un cost aproximativ de investitie de 1,95 miliarde de euro. Proiectul de reabilitare de cale ferata Bucuresti-Craiova, de asemenea inclus in Master Planul General de Transport al Romaniei, are o lungime de 142 de kilometri si un cost aproximativ de investitie de 227,2 miliarde de euro. Proiectul de reabilitare de cale ferata Bucuresti - Iasi, proiect cuprins de asemenea in Master Planul General de Transport al Romaniei, are o lungime de 462 de kilometri si un cost aproximativ de investitie de 1,687 miliarde de euro. Deci, asa cum spuneam, finantarea acestor investitii a fost discutata cu o importanta institutie financiar-bancara, cu BERD, o parte din bani pentru Braila, Babadag, Constanta vin din Fondul de Dezvoltare pentru Litoral Delta Dunarii, deci finantarile sunt asigurate. Memorandumul ce se aproba in sedinta de guvern (din 28 decembrie 2017 - n.r.) contine un pachet de proiecte care, odata lansate, nu vor mai putea fi oprite. Cu totii, cei care suntem sau cei care vor fi, vor trebui sa duca aceste proiecte la finalizare. Ca masuri necesare, as vrea sa mentionez: aprobarea listei de obiective de investitii de transport, care vor fi pregatite cu prioritate in vederea finantarii si implementarii in urmatoarea perioada de programare, adica acest memorandum; asigurarea finantarii pregatirii portofoliului de proiecte prin intermediul schemei de finantare despre care am vorbit; mandatarea Ministerului Transporturilor si a Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice, respectiv Fonduri Europene, pentru purtarea de negocieri cu institutiile financiare internationale, in special cu Banca Europeana de Investitii si Banca Europeana de Reconstructie si Dezvoltare in vederea identificarii unor surse de finantare suplimentare fata de fondurile europene nerambursabile; desemnarea Ministerului de Fonduri Europene pentru asigurarea sprijinului Bancii Europene de Investitii in vederea operationalizarii Companiei Nationale de Investitii Rutiere in cadrul acordului de servicii si asistenta tehnica pentru proiecte. Este absolut necesar ca intr-o perioada scurta de timp, am dori ca in semestrul I din 2018, sa finalizam aceasta CNIR, Compania Nationala de Investitii Rutiere, sa devina operationala si exista finantarea care este deja discutata cu BEI, pe care o putem folosi pentru achizitionarea unei consultante ca sa facem lucrurile profesionist, dupa un model occidental. Deci, este vorba de un pachet de proiecte de transport prioritare, pentru care s-au purtat discutii de finantare cu institutiile financiare internationale”, a incheiat Felix Stroe. Pentru informatii suplimentare, www.gov.ro
|