PE adopta directiva de modificare a legislatiei privind protectia consumatorilor |
Oportunitati & Comunicate Publicat de Stelian DINCA 08 Nov 2019 16:01 |
UE ia masuri pentru a spori protectia consumatorilor. In urma unui acord incheiat in luna martie cu Parlamentul European, Consiliul a adoptat astazi o directiva care modernizeaza legislatia UE cu privire la protectia consumatorilor si faciliteaza punerea in aplicare a drepturilor consumatorilor.
Protectia consumatorilor este o parte esentiala a pietei interne. Directiva garanteaza standarde de protectie mai ridicate a consumatorilor din UE atunci cand acestia achizitioneaza online bunuri sau servicii. Aceasta prevede, de asemenea, masuri mai ferme impotriva practicilor comerciale neloiale sau inselatoare, in intreaga UE. - Anna-Maja Henriksson, ministrul finlandez al justitiei
Directiva prevede:
- sporirea armonizarii si simplificarea unora dintre criteriile utilizate pentru a determina nivelul sanctiunilor pentru incalcarile legislatiei UE in materie de protectie a consumatorilor;
- dreptul la masuri reparatorii individuale pentru consumatori atunci cand acestia sunt afectati de practicile comerciale neloiale, cum ar fi marketingul agresiv;
- sporirea transparentei tranzactiilor online, in special in ceea ce priveste utilizarea recenziilor online, personalizarea preturilor pe baza unor algoritmi sau incadrarea pe o pozitie mai buna in ierarhie a produselor ca urmare a unor „plasari platite”;
- obligatia pietelor online de a informa consumatorii daca comerciantul raspunzator intr-o tranzactie este vanzatorul si/sau insasi piata online;
- protectia consumatorilor in ceea ce priveste serviciile digitale „gratuite”, adica acelea pentru care consumatorii nu platesc, dar furnizeaza date cu caracter personal, cum ar fi: stocarea in cloud, conturile de pe platformele de comunicare sociala si cele de posta electronica;
- informatii clare pentru consumatori in cazul unei reduceri a preturilor;
- eliminarea sarcinilor disproportionate, precum obligatia de a utiliza mijloace de comunicare depasite, impuse intreprinderilor de legislatia in vigoare;
- clarificari cu privire la libertatea statelor membre de a adopta norme de protectie a intereselor legitime ale consumatorilor in ceea ce priveste unele practici de marketing sau de vanzare deosebit de agresive sau inselatoare in contextul vanzarilor in afara spatiilor comerciale;
- clarificari cu privire la modul in care statele membre ar trebui sa abordeze practicile de marketing inselatoare privind produsele „cu dublu standard de calitate”.
Directiva modifica Directiva privind practicile comerciale neloiale (2005/29/CE), Directiva privind drepturile consumatorilor (2011/83/UE), Directiva privind clauzele contractuale abuzive (93/13/CEE) si Directiva privind la indicarea preturilor (98/6/CE).
Dupa adoptarea directivei, statele membre vor avea un termen de 24 de luni pentru a adopta masurile necesare pentru punerea in aplicare a acesteia. Aceste masuri vor incepe sa se aplice sase luni mai tarziu.
|