Agenda Constructiilor
Luni, 17 Iunie 2024
RAWLPLUG
Home - Stiri - Piata Muncii & Resurse Umane - UTCN: Adaptare a programei la noile exigentele de digitalizare si sustenabilitate
UTCN: Adaptare a programei la noile exigentele de digitalizare si sustenabilitate Imprimare Email
Piata Muncii & Resurse Umane Publicat de Ovidiu Stefanescu 27 Mai 2024 06:25
Universitatea Tehnica din Cluj-Napoca (UTCN) este una dintre cele mai prestigioase institutii de invatamant superior din Romania, constituindu-se intr-o veritabila "pepiniera" de ingineri, inclusiv specializati in domeniul constructiilor. Precursoarea sa, care a fost fondata sub numele de "Scoala Superioara Industriala" la inceputul anului 1920, a trecut succesiv printr-o serie de schimbari si modernizari, ajungand in 1947 sa se transforme in Politehnica din Cluj-Napoca, ce includea facultatile de constructii, electromecanica si silvicultura. Din 1992, institutia si-a schimbat numele devenind Universitatea Tehnica din Cluj-Napoca, ce incorpora specializarile de automatica si calculatoare, electronica, telecomunicatii si tehnologia informatiei, inginerie electrica, constructii, constructii de masini, mecanica, stiinta si tehnologia materialelor, la care se adauga Colegiul Universitar Tehnic, Economic si de Administratie. In fine, in 1998 la structura UTCN a fost completata cu Facultatea de Arhitectura si Urbanism, iar in 2007 cu cea de instalatii. Pentru a reflecta in mod obiectiv activitatea universitatii, a fost solicitata opinia Prof. Dr. Ing. Ovidiu Prodan, sef lucrari la UTCN.
Ovidiu Prodan a inceput sa predea la universitate incepand cu anul 2008, in urma cu aproximativ 16 ani, si lucreaza in domeniul proiectarii si expertizarii incepand din 2009. A finalizat studiile facultatii de Automatica si Calculatoare, specializarea Automatica in limba engleza in 2007 si studiile Facultatii de Constructii Specializarea CCIA in limba romana, in 2009. In 2011 a sustinut cu succes teza de Doctorat, la UTCN in Domeniul Ingineriei Seismice, iar pentru un an (2014) a continuat cu studiile postdoctorale, la EPFL (universitate in top 15 in lume).
 
- Cum caracterizati, pe scurt, invatamantul superior din domeniul constructiilor din Romania? Este acesta adaptat cererii de pe piata de munca, in forma actuala?
- In primul rand, invatamantul superior din domeniul constructiilor din Romania este caracterizat printr-o combinatie intre teorie si practica, cu accent pe formarea unei baze solide de cunostinte in ingineria civila, arhitectura, managementul constructiilor si domenii conexe. Universitatile din tara ofera programe de studiu variate, incepand de la licenta si pana la doctorat, care acopera diverse aspecte ale industriei constructiilor. Cu toate acestea, adaptarea invatamantului superior la cerintele pietei de munca reprezinta inca o provocare. Este necesara o mai mare flexibilitate in programele de studiu pentru a reflecta schimbarile rapide din industrie, precum si o colaborare mai stransa intre universitati si companiile din domeniu pentru a asigura ca studentii sunt pregatiti sa faca fata cerintelor reale ale pietei de munca.
 
 
- In ce activitati practice sunt implicati studentii pe care ii coordonati?
- Pe langa aplicatiile practice din cadrul laboratoarelor, studentii au ocazia sa participe la activitati precum: vizite pe santiere si fabrici de prefabricate si structuri metalice pentru a invata aspecte practice ale constructiilor; concursuri studentesti (ex: Seismic Design Competition, Spaghetti Bridge Building, Sesiunea Nationala de Comunicari Stiintifice Studentesti etc.) in cadrul carora au oportunitatea sa colaboreze si sa dezvolte o serie de abilitati atat tehnice, cat si ceea ce numim azi "soft skills"; evenimente de networking si conferinte de profil, unde au contact cu antreprenori, companii si alti specialisti in domeniu; stagii de practica, atat in cadrul Universitatii, cat si in cadrul companiilor care sunt partenere de la an la an.
 
 
- Care este gradul de implicare a companiilor in educatia studentilor? La cate zile de practica/an are acces un student?
- Implicarea companiilor in educatia studentilor este esentiala pentru a asigura ca acestia sunt pregatiti pentru piata muncii si pentru a facilita tranzitia dintre mediul academic si mediul de lucru. In general, studentii trebuie sa bifeze 90 de ore de practica in anul III, iar aceasta se poate face fie in cadrul facultatii, sub coordonarea cadrelor didactice responsabile, fie in cadrul unor companii partenere. In fiecare an, exista un numar semnificativ de companii partenere pentru stagiile de practica din anul III, la care studentii pot aplica si in cadrul carora au o prima interactiune cu piata muncii. In cadrul companiilor, studentii sunt de obicei primiti si integrati ca si cum ar fi parte din echipa. Le sunt asigurate toate conditiile de dezvoltare atat pe partea tehnica, cat si in ceea ce priveste lucrul in echipa, comunicare, modul de functionare al unei companii si familiarizarea cu procesele si procedurile din campul muncii etc.
 
 
- Cum se adapteaza structura de invatamant superior modificarilor cerute de piata: de pilda, schimbarile dese si oarecum ciclice de investitii intre nevoia de a construi si de a reabilita, orientarea catre digitalizare (cu instrumentele aferente) si sustenabilitate (materiale noi si punerea in opera a acestora)?
- Structura de invatamant superior trebuie sa fie adaptata continuu pentru a raspunde schimbarilor cerute de piata, cum ar fi orientarea catre digitalizare si sustenabilitate. Aceasta implica actualizarea programei de studiu pentru a include noile tehnologii si materiale, precum si integrarea unor aspecte precum constructiile inteligente, BIM (Building Information Modeling) si managementul sustenabil al proiectelor in curriculum. Exista programe de master care adreseaza atat zona de tehnologii moderne, precum BIM si Inteligenta Artificiala in domeniu, cat si programe care adreseaza partea de reabilitare si sustenabilitate. De asemenea, este important sa se dezvolte programe de formare continua pentru cadrele didactice pentru a le permite sa tina pasul cu noile tehnologii si metodologii din domeniu si sa le transmita studentilor. 
 
 
- Care sunt principalele dificultati pe care le intampinati in activitatea de invatamant de specialitate? Ce solutii ar fi pentru rezolvarea acestora?
- In activitatea de invatamant de specialitate, intampinam diverse provocari, printre care se numara actualizarea continua a programei de studiu pentru a reflecta schimbarile din industrie, asigurarea resurselor adecvate pentru activitatile practice ale studentilor si mentinerea unui echilibru intre teorie si practica. Solutiile pentru rezolvarea acestor probleme includ colaborarea stransa cu companiile din domeniu pentru a identifica nevoile reale ale pietei de munca, utilizarea tehnologiilor moderne in procesul de predare-invatare pentru a face studiul mai interactiv si relevant pentru studenti si dezvoltarea continua a competentelor cadrelor didactice pentru a raspunde cerintelor actuale ale industriei constructiilor. Consider absolut necesar ca fiecare activitate sa fie inceputa cu motivatia pentru studenti a necesitatii cunostintelor si informatiilor. Este obligatoriu pentru studentii Generatiei Z sa cunoasca motivatia, pentru ca ei sunt viitorul acestei profesii si este critic sa construiasca o baza cat mai solida.
 
- Referitor la participarea la Seismic Design Competition, studentii pe care ii coordonati au obtinut si in acest an un rezultat extraordinar. Ce ne puteti spune despre competitie si despre echipa Romaniei? Ce lectii au invatat studentii cu prilejul acestei experiente si care sunt beneficiile participarii la un astfel de eveniment?
- Studentii din "echipa SDC", entitate care se schimba de la an la an, sunt un grup de tineri implicati si pasionati, uniti de entuziasmul care deriva din cea mai de impact provocare pe care o ofera studentia - si anume "Seismic Design Competition" (SDC). Reprezentand Universitatea Tehnica din Cluj-Napoca si, implicit, Romania peste ocean, echipele SDC promoveaza ingineria seismica, ca forma de comunicare intre om si fortele naturii care guverneaza legile si principiile de functionare ale lumii imprevizibile in care traim. SDC este un concurs de inginerie seismica desfasurat anual in cadrul conferintei de inginerie seismica organizate de catre Earthquake Engineering Research Institute (EERI). Conferinta intruneste specialisti atat din domeniul ingineriei seismice, cat si din sectoare conexe, care incurajeaza studentii sa se implice, abordand practic problema seismului. Peste 40 de universitati atat din Statele Unite ale Americii, cat si din celelalte colturi ale lumii participa anual la Seismic Design Competition. Provocarea consta in dezvoltarea unui concept structural si arhitectural al unui turn rezistent la seism, eficient din punct de vedere economic si, totodata, sustenabil. Echipele sunt jurizate pe baza unei machete din lemn de balsa, care trebuie sa reziste la doua trepte de incarcare, a unei prezentari orale a procesului de design si a unui poster care sa surprinda in mod sugestiv specificul si esenta proiectului.
 
 
Povestea UTCN SDC a inceput in 2011, in San Diego California, cu o echipa de 6 studenti pasionati. Studentii nostri s-au intors cu premiul pentru inovatie structurala "Igor Popov", scriind astfel primul capitol al unei povesti de succes. De la un an la altul, presiunea si asteptarile cresc proportional cu experienta, dedicarea si calitatea muncii investite de catre membrii echipelor. Astfel, cele 6 clasari pe locul I in anii 2014, 2015, 2016, 2020, 2022 si 2023, obtinerea premiului II anul acesta, obtinerea premiului III in anul 2018 dar si a altor premii si mentiuni speciale, nu pot decat sa faca onoare echipelor Universitatii Tehnice din Cluj-Napoca (clasate pe prima pozitie in topul celor mai premiate universitati de-a lungul competitiei) si Romaniei. Astfel, mai presus de lunile de pregatire din fiecare an, cuantificate in mii de ore de analiza structurala, testari si optimizari de machete din lemn de balsa, repetitii pentru prezentari si strangere de fonduri, povestea SDC este despre oameni care investesc permanent timp si suflet ca sa "creasca" si sa inspire studentii sa-si depaseasca limitele si sa isi doreasca, la randul lor, sa inspire alti oameni - si astfel povestea continua. Avand experienta Seismic Design Competition, studentii de la Facultatea de constructii au, pentru prima data, sansa de a colabora cu colegii lor de la Facultatea de Arhitectura si Urbanism - un lucru minunat si extrem de util daca ne gandim la viitorul lor profesional. Colaborand, acestia invata sa lucreze in echipa, sa puna interesul comun mai presus de orgoliile personale, dezvolta abilitati de comunicare atat in cadrul echipei, cat si cu companiile care an de an sprijina competitia prin sponsorizari si au sansa sa se simta egali cu studentii de cele mai prestigioase universitati din lume.
 
- In ce alte activitati mai sunt implicati studentii Facultatii de Constructii si Facultatii de Arhitectura si Urbanism din cadrul UTCN si ce rezultate exceptionale au mai obtinut acestia, in ultimii 2 ani?
- La Facultatea de Constructii, pe langa Seismic Design Competition unde in ultimii 2 ani (2022 si 2023) echipele de studenti au obtinut locul I, studentii mai au performante remarcabile la concursuri precum Spaghetti Bridge Building - locul III anul acesta la Maribor, Slovenia.
 
hiltiABONARE REVISTESISECAMALLBIM
ROCKWOOL 196
Editia
MAI 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 182 (Mai 2024)
 

Autentificare

romania fara hospice
GHID de INSTALARE
CDS
CONCEPT STRUCTURE
MAKITA
Ubitech
quadratum
theda mar
concelex
siniat
noark
viarom
ness project
EDIT-Structural
Acvatot 2019
ERBASU CONSTRUCT
leviatan
konsent
strabag nivel 1
rigips

Parteneri

HABITAT
AHK 2022
top 500
FPSC_2019
top 500
ef-de-n
AICPS_30
ROGBC 2016
top 500
econet

pereti cortina si tamplarie aluminiu exigeretamplarie aluminiu Termopan Salamander