UTCN Cluj-Napoca: Adaptare rapida a programei la noile curente de digitalizare |
Piata Muncii & Resurse Umane Publicat de Ovidiu Stefanescu 12 Mar 2024 06:25 |
Facultatea de Constructii din Cluj-Napoca, parte a Universitatii Tehnice locale (UTCN), este orientata pe formarea de specialisti in domeniile de inginerie civila, management in constructii si inginerie geodezica. Fiind una dintre cele mai prestigioase institutii de invatamant superior din Romania, axata pe pregatirea intr-un domeniu de activitate extrem de complex si in continua modernizare, care in prezent se confrunta cu o penurie acuta de personal, rolul acestei facultati a devenit mai important decat oricand, datorita capacitatii sale de a furniza industriei personalul de care aceasta are nevoie. In noua epoca a transformarii digitale, mediul universitar se afla in prima linie a schimbarilor, fiind nevoit sa adopte rapid noile tehnologii, sa se informeze cu privire la acestea si sa instruiasca in mod corespunzator viitorii ingineri. Toate acestea reprezinta provocari majore, pe care cadrele didactice reusesc sa le solutioneze, dupa cum explica in continuare Prof.dr.ing. Daniela Lucia Manea, decanul Facultatii.
- Caracterizati succint invatamantul superior din domeniul constructiilor din Romania. Este acesta adaptat cererii de pe piata de munca, in forma actuala?
- Invatamantul superior din domeniul constructiilor din Romania este intr-o permanenta adaptare la cererea de pe piata muncii si la evolutia tehnologica, asigurand dezvoltarea unui mediu de cercetare, inovare si invatare de excelenta, care sa inspire si sa sustina dezvoltarea continua a comunitatii noastre, indiferent de implicarea in proiectare, executie, ofertare, ca verificatori sau experti, in invatamant sau cercetare, astfel incat satisfactia sa fie pe masura realizarii unor edificii trainice si durabile. Invatamantului universitar ii revine sarcina de a asigura resursa de baza - singura capabila sa genereze creatia stiintifica necesara inovarii si innobilarii activitatii umane, sa garanteze o dezvoltare durabila si sa creeze noi resurse necesare atingerii acestor obiective. Consider ca internationalizarea este una din modalitatile de imbunatatire a sistemului, iar in acest sens, UTCN face parte din EUT+, European University of Technology. Este vorba despre un consortiu de 9 universitati europene partenere angajate intr-un proces intens de armonizare academica si de cercetare, iar Facultatea de Constructii este in proces de armonizare a curriculei academice cu cea a universitatilor partenere pentru programul de licenta Civil Engineering, semestrele 3 si 4, astfel incat dupa efectuarea a cel putin unui semestru de mobilitate, studentii sa obtina un certificat european recunoscut EUT+. Un alt exemplu al internationalizarii il reprezinta chiar studentii internationali inmatriculati atat la licenta, cat si la master din Republica Moldova, Germania, Italia, Israel, Regatul Hasemit al Iordaniei, Palestina, Chile, Ucraina, Canada, Congo, alaturi de care sunt si studenti veniti prin programul ERASMUS+ din Anglia, Polonia, Ungaria, Italia, Spania, Franta etc.
- Cat de atractiva este Facultatea de Constructii din cadrul UTCN pentru viitorii studenti? Se ocupa locurile rezervate anual disciplinelor si specializarilor?
- Concurenta de 1,62 candidati pe un loc la admiterea din anul anterior reprezinta dovada interesului crescut al tinerilor fata de Facultatea de Constructii din cadrul UTCN, ceea ce nu constituie o exceptie, ci o obisnuinta a ultimilor ani. Evident, sunt ocupate toate locurile bugetate si un numar reprezentativ la taxa. In anul universitar 2023-2024, la Facultatea de Constructii am avut 2.383 de studenti, repartizati pe cele doua cicluri: licenta (1970) si masterat (413), iar ca forma de finantare, 1.942 la buget si 441 studenti cu taxa, la toate domeniile facultatii - inginerie civila, inginerie si management, respectiv inginerie geodezica. In total, in cei 70 de ani de existenta neintrerupta, institutia noastra a avut 20.984 de absolventi ai cursurilor de zi si seral, ingineri si subingineri, conductori arhitecti, absolventi al colegiului universitar, ai studiilor aprofundate, ai studiilor de licenta si masterat atat din tara, cat si din 26 de state din Europa, Asia, Africa si America.
In ceea ce priveste absolventii, statisticile realizate la nivelul universitatii de catre Centrul de Consiliere si Orientare in Cariera (CCOC) indica faptul ca 86% dintre acestia se angajeaza in primele 6 luni de la finalizarea studiilor si 84% lucreaza in domeniul competentelor pe care le-au dobandit. Cu toate acestea, practica ne confirma numarul insuficient de specialisti din domeniul constructiilor in Romania.
- In ce activitati practice implicati studentii si cum sunt primiti de companii?
- Conform normelor ARACIS, studentii Facultatii de Constructii efectueaza un numar minimum 240 de ore de practica repartizate pe practica in domeniu (practica topografica) - 90 de ore in anul II -, practica de specialitate - 90 de ore in anul III - si practica pentru elaborarea lucrarii de licenta. Strategia facultatii este de a identifica firmele care pot asigura aceste ore de practica si chiar a le depasi, pentru ca unii studenti doresc realizarea unui numar mai mare de ore pentru a acumula experienta. Facultatea a fost si este implicata in programe de practica, la nivel institutional existand parteneriate cu firme care ofera inclusiv internship sau angajare part-time.
- Cum se adapteaza structura de invatamant superior modificarilor cerute de piata?
- Facultatea de Constructii este o institutie de invatamant superior cu traditie, care s-a impus pe piata pregatirii fortei de munca inalt calificata din Romania si din strainatate, si care trebuie sa-si intretina si dezvolte acest renume, in contextul in care evolutiile viitoare vor fi marcate de intensificari ale mediului concurential si al largirii bazei competitionale, iar ritmurile accelerate de evolutie in domeniul cercetarii si inovarii vor impune o rata inalta de schimbare anuala a cunostintelor. Incurajarea parteneriatului dintre mediul universitar si cel antreprenorial este un prim pas catre integrarea europeana, mai ales prin intermediul trinomului educatie-cercetare-inovare, unde competentele educationale trebuie sa fie dobandite si apreciate prin implementarea Invatamantului Centrat pe Student. Planul operational al Facultatii de Constructii cuprinde anual pe directia strategica, educatie, imbunatatirea planurilor de invatamant, a fiselor disciplinelor, astfel incat sa fie surprinse conceptele, softurile, materialele si tehnologiile moderne si actuale atat pentru constructiile noi, cat si pentru reabilitarea celor existente.
Digitalizarea in UTCN este aplicata atat in zona administrativa, relatia cu studentii, cat si la nivel de procese si programe de studii. In acest context, lansam doua noi programe de master: "Inteligenta Artificiala in Constructii si Management" (in limba engleza AICEM - Artificial Intelligence in Construction Engineering and Management), in domeniul ingineriei civile si "Topografie digitala in constructii si cadastru", pentru domeniul de inginerie geodezica, beneficiind de infrastructura noului laborator VDC (Virtual Design and Construction) prin proiectul eUT4ALL - Transformarea ecosistemului universitar prin tranzitia digitala catre un viitor european sustenabil.
- Care sunt principalele dificultati pe care le intampinati in activitatea de invatamant de specialitate?
- Cele mai mari probleme pe care le intampinam sunt legate de lipsa cunostintelor fundamentale ale studentilor din anul I, ceea ce duce uneori la abandon, resursa financiara insuficienta pentru achizitionarea de echipamente pentru cercetare, provocarile trecerii de la nivelul liceal la cel universitar. Solutiile identificate in vederea rezolvarii acestora sunt multiple: desfasurarea unor activitati de remediere la disciplinele cu promovabilitate mai redusa; acordarea unei importante sporite consilierii si tutoratului (in orarul studentilor apare saptamanal "Consilierea de cariera"); incurajarea studentilor pentru voluntariat, prin contractarea disciplinei "Voluntariat", acestia acumuland doua credite pe semestru; incurajarea studentilor pentru implicarea in activitati extracurriculare, participari la concursuri si competitii internationale, cum ar fi SDC (Seismic Design Competition), concursul de inginerie seismica, organizat anual in SUA, in cadrul conferintei nationale americane de inginerie seismica a "Earthquake Engineering Research Institute - EERI", unde, prin titlurile obtinute in ultimii ani, studentii nostri continua traditia situarii pe cea mai inalta treapta a podiumului acestei prestigioase competitii; RECCS-World Champion in Spaghetti Bridge Building, "Beton Kenu (Concrete Canoe)"; participarea la competitii nationale: Concursul Profesional Stiintific Studentesc de Rezistenta Materialelor "C. C. Teodorescu", Sesiunea Nationala de Comunicari Stiintifice Studentesti (SNCSS) si multe altele.
|