Razvan Popescu, avocat: Casca, bocanci si... consimtamant. GDPR pe santier |
![]() |
![]() |
Punct de vedere Publicat de AG&F 17 Iul 2025 09:58 |
![]() Domeniul imobiliar si cel al constructiilor sunt in plina dezvoltare, mai ales in Bucuresti si Ilfov, unde apar constant noi ansambluri rezidentiale. Dar, pe langa provocarile legate de autorizatii, utilitati, finisaje sau gasirea cumparatorilor, exista o alta zona importanta care adesea ramane in plan secund: protectia datelor personale.
Fie ca vorbim de clienti interesati de un apartament, de potentiali cumparatori care cer o oferta, sau de persoane care interactioneaza cu agentii de vanzari, dezvoltatorii imobiliari ajung inevitabil sa colecteze si sa proceseze date cu caracter personal. Si asta ii transforma automat in operatori de date, conform regulamentului GDPR.
Dar ce inseamna, concret, sa respecti GDPR in imobiliare?
In primul rand, nu este vorba doar despre o bifa in josul unui formular. Respectarea GDPR presupune:
Informarea clara a clientului inainte de a colecta orice date, adica cine e operatorul, ce date sunt prelucrate, de ce, pe ce temei legal si cat timp vor fi pastrate.
Maparea interna a datelor, ma refer aici de unde provin datele, cum sunt colectate (email, telefon, fizic), cine are acces la ele (agenti, colaboratori, notari) si unde sunt stocate (inclusiv daca serverele sunt in afara UE).
Evitarea folosirii de sabloane generale. Foarte important aici de retinut ca o nota de informare vaga, copiata de pe internet, nu protejeaza nici compania, nici clientul.
Si bineinteles, atentie la transmiterea datelor catre terti cum ar fi banci, notari sau platforme de promovare. Fara o justificare si informare corecta, aceste actiuni pot duce la probleme legale.
Fundatia increderii incepe cu…..transparenta
Pentru unii dezvoltatori cu istoric solid, increderea vine natural, prin proiectele finalizate corect. Dar pentru cei aflati la inceput de drum, grija fata de client poate fi demonstrata prin detalii aparent mici cum este tratamentul datelor personale.
O nota de informare completa, afisata pe site sau inclusa in semnaturile de email, spune clar: Ne pasa. Nu doar de cladiri, ci si de oamenii care vor locui in ele. Adica, daca iti pasa de clienti, arata asta si prin modul in care le protejezi datele. O informare clara, completa si la vedere este semn de profesionalism si seriozitate, pe langa obligatia legala, desigur.
Ce vreau sa subliniez este ca, in constructii, totul incepe cu o fundatie solida. La fel si in relatia cu clientul. Iar GDPR face parte din acea fundatie.
Doar mi-au cerut un numar de telefon…
Asa incepe, de obicei, interactiunea dintre client si dezvoltator. O cerere de oferta, un apel scurt sau un formular online completat in fuga. Nimic complicat, nimic special. Dar exact aici apare capcana: pentru client, e un gest aparent simplu si banal. Pentru companie, in schimb, e punctul zero al unei obligatii legale serioase.
De la acel simplu „numar de telefon” incepe responsabilitatea: trebuie sa stii de ce il colectezi, cine are acces la el, cat timp il pastrezi si daca persoana a fost corect informata. Daca nu ai toate aceste raspunsuri clare si documentate, nu e vorba doar de o neglijenta. E o potentiala incalcare a GDPR.
Si ca o concluzie, diferenta dintre o relatie corecta cu clientul si un risc legal serios sta intr-un detaliu aparent minor. Dar, ce e sa retina dezvoltatorii imobiliari este ca atunci cand colectezi date personale, nimic nu e chiar minor.
Da, pe santier, protectia fizica e vizibila, dar as adauga ca si protectia legala a datelor ar trebui sa fie la fel de evidenta.
Casca, bocanci si… consimtamant. Asa incepe increderea.
*** Razvan Popescu este avocat specializat in drept comercial, litigii si protectia datelor personale. A fondat cabinetul Razvan Popescu si consiliaza companii din Romania si din afara tarii in domenii precum conformarea GDPR, dreptul muncii si gestionarea riscurilor legale, in litigii de credit, conformare legala si protectia consumatorilor, dar si spete ale antreprenorilor in relatiile comerciale.
|