EAACA: Suport total in vederea reciclarii materialelor de constructii |
Sustenabilitate & CSR Publicat de Cosmin Dincu 19 Mar 2013 14:17 |
Fiind unul dintre principalele obiective ale sustenabilitatii in constructii, eficientizarea consumului de resurse epuizabile a devenit o necesitate obiectiva pentru firmele europene active in diverse industrii, insa mai cu seama pentru cele din sectorul constructiilor, unde folosirea, reciclarea si reutilizarea
materialelor are un impact economic deosebit de favorabil asupra afacerilor, sustine conducerea asociatiei ce reprezinta pe plan continental interesele fabricantilor de BCA (respectiv EAACA). „In industria de profil s-au perceput de mult timp avantajele si importanta minimizarii cantitatii de deseuri rezultate in urma procesului de constructie, in asa fel incat s-au intreprins eforturi sustinute pentru a recupera reziduurile rezultate fie din demolarea unor imobile existente, fie din constructia celor noi. Mai mult, producatorii de BCA s-au angajat in mod voluntar sa recicleze deseurile separate si sortate de beton celular autoclavizat, chiar daca – in cazul in care ajung in depozitele specifice – acestea au un impact nesemnificativ asupra mediului, deoarece nu contin substante toxice. Sustinem in totalitate ideea reciclarii materialelor de constructii si consultam cu deosebit interes prevederile noii propuneri de directiva privind managementul deseurilor, elaborate de oficialii Comisiei Europene (CE), care vizeaza, printre altele, atingerea unui grad de reciclare de 70% pentru reziduurile din constructii si activitatea de demolare, pana in anul 2020”, se arata intr-un comunicat al EAACA.
Posibile interdictii si taxe pentru deseuri
In timp ce expertii CE revizuiesc forma actuala a directivei specifice, Parlamentul European a aprobat o notificare prin care CE ar trebui sa impuna, incepand cu 2014, o interdictie asupra depozitarii in cadrul Sistemelor Integrate de Management al Deseurilor (SMID) a unor materiale cu caracter divers, printre care s-ar putea afla si cele solide, inerte. Masura va fi precedata de o perioada de tranzitie, posibila chiar din acest an, in care se vor percepe taxe pentru generarea de reziduuri din categoriile stabilite de CE. „Desi pe termen lung ar fi ideala atingerea unui grad de recuperare de 100%, astfel incat SMID sa nu mai fie necesare, avertizam factorii de decizie ai UE ca o perioada de tranzitie prea scurta, caracterizata prin taxe suplimentare, nu reprezinta o masura fezabila. De exemplu, dupa ce granulele reciclate de BCA sunt utilizate ca materie prima in alte industrii, rezulta alte deseuri, considerate drept inerte in acceptiunea directivei 2003/33/EC si altor acte normative. Acestea nu emit substante toxice in atmosfera, astfel incat in acest caz nu este necesara achitarea unor taxe. Mai mult, inainte de a emite un document de interdictie a depozitarii reziduurilor, trebuie rezolvate mai multe probleme de ordin inerent, caracteristice pietei de constructii”, se mai arata in documentul asociatiei.
Aspecte pentru care nu s-au identificat solutii in prezent
Dintre neregulile remarcate de membrii EAACA, se remarca faptul ca tehnologiile de demolare a constructiilor, disponibile in prezent, permit doar in cazuri rare sortarea adecvata a deseurilor, ceea ce inseamna o provocare pentru companiile care doresc sa obtina reziduuri „pure” de BCA sau de alte materiale care sa poata fi reutilizate in totalitate, multe dintre acestea fiind amestecate cu diverse substante, alte produse de constructii etc. Desi s-a transmis un punct de vedere catre Comisia Europeana pe marginea acestui subiect, in strategia UE denumita „Competitivitatea Sustenabila a Sectorului de Constructii” aspectul este abordat lapidar, fara a se furniza o solutie reala. Industria producatorilor de BCA si mediul academic intreprind eforturi sustinute pentru a identifica tehnici inovatoare in domeniul demolarii, ce vor avea o importanta cruciala pentru intregul sector si, de aceea, considera ca demersul respectiv nu trebuie subminat de masuri adoptate rapid, ce subestimeaza impactul economic pe care-l genereaza. In plus, se cunoaste ca demolarea constructiilor genereaza cantitati mari de materiale, dintre care doar unele pot fi sortate, iar centrele SMID sunt disponibile in majoritatea statelor membre, fiind accesibile in ceea ce priveste rutele de transport. In schimb, unitatile de productie ce au echipamente de reciclare (mult mai putine decat SMID) sunt localizate doar in anumite regiuni ale UE. O eventuala interzicere a depozitarii la sol a anumitor reziduuri din constructii ar duce la crearea unei cantitati imense de deseuri care trebuie deplasate pe distante lungi, intrand in conflict cu scopul exprimat explicit de CE, de a diminua cu pana la 90%, in anul 2050, emisiile actuale de gaze cu efect de sera generate de transportul rutier. Pentru informatii suplimentare, www.eaaca.org
|