BCG: Succesul international, testul suprem al competitivitatii companiilor |
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de AG&F 23 Iun 2025 09:58 |
![]() Cercetarile BCG arata clar ca succesul companiilor care au ajuns in topul clasamentului Value Creators se bazeaza pe patru (plus unu) factori. Primul este o strategie clara, planificarea pe termen lung si pozitionarea pe segmente cu valoare adaugata mai mare. Al doilea factor este excelenta operationala, urmat de atragerea si retentia talentelor, iar al patrulea este inovatia. Aceste capacitati de creare de valoare sunt universale – o strategie clara, expertiza profunda si o echipa angajata si agila pot avea succes oriunde in lume. La acestea se adauga factorul „plus unu”: sincronizarea buna si norocul.
Un avantaj competitiv real il pot obtine acele companii care reusesc sa treaca dincolo de pietele locale si sa creeze valoare in mod sustenabil in mai multe tari. Aceasta este o provocare majora care depaseste resursele individuale ale unei companii: pentru succes, este esentiala dezvoltarea constienta a resurselor de competitivitate ale regiunii si asigurarea unui cadru de reglementare si piata favorabil si de incredere.
Europa Centrala si de Est – recuperarea decalajelor
Din pacate, niciuna dintre companiile din Europa Centrala si de Est nu a reusit sa ajunga in fruntea listei BCG Value Creators, desi regiunea are numerosi performeri remarcabili. Despre conditiile si retetele succesului pe pietele internationale scrie Laszló Juhasz, partener senior responsabil pentru Europa de Est in cadrul BCG.
Tarile din Europa Centrala si de Est (Cehia, Croatia, Slovacia, Slovenia, Polonia, Romania si Ungaria) au trecut printr-un proces istoric de convergenta. In 1990, PIB-ul per capita din regiune reprezenta doar 27% din media UE; in prezent a ajuns la 45%, potrivit analizelor BCG si ale Bancii Mondiale. Intre 2000 si 2024, tarile regiunii au inregistrat o crestere medie anuala a PIB-ului de 3,1% (in termeni reali si la cursul euro din 2015), de 2,5 ori mai rapida decat cea a zonei euro. In medie, 55 miliarde de euro de capital strain au intrat anual in regiune, dintre care 17 miliarde proveneau din UE. Excedentul comercial anual al regiunii s-a ridicat la 26 miliarde de euro, iar volumul total al exporturilor a atins 730 miliarde de euro.
Intre 2005 si 2025, costul muncii pe ora a crescut cu 330% in regiune, insa productivitatea a crescut doar cu 51%, iar rezerva de forta de munca (calculata pe baza populatiei apte de munca si a ratei somajului) a scazut cu 70%.
“Cresterea salariilor si a ocuparii fortei de munca este binevenita – totusi, modelul de convergenta bazat pe forta de munca ieftina si abundenta s-a epuizat. Principalul motiv este scaderea rezervelor de forta de munca si ingustarea decalajului dintre productivitate si cresterea costului muncii”, a spus Laszló Juhasz.
Exemple de companii regionale de succes
Exista mai multe cai spre succesul international. Una este integrarea in lanturi valorice globale, prin filiale locale specializate (furnizori, unitati de productie, centre de servicii), cum sunt cele ale Bosch, Samsung, Audi, Suzuki, Microsoft sau IBM.
A doua cale este reprezentata de campionii locali care se extind international, fie organic, fie prin achizitii. Exemple: MOL, OTP, Richter, Videoton (Ungaria), Orlen (Polonia), Podravka (Croatia), Kolektor (Slovenia).
A treia cale este cea a inovatorilor globali: ESET (Slovacia), BioTechUSA, Hell, Graphisoft (Ungaria), Avast (Cehia), CCC (Polonia – cel mai mare retailer de incaltaminte din Estul Europei).
Un exemplu de extindere globala prin achizitii este Dacia. Brandul a fost achizitionat in 1999 de Renault. De la 55-70.000 de masini anual, s-a ajuns la 676.000 vehicule vandute in 2024 in 40 de tari. Renault a investit 2,2 miliarde euro in Dacia si a reusit sa o repozitioneze ca un brand fiabil cu un raport calitate/pret foarte bun.
Un alt exemplu este grupul ceh EPH, condus de Daniel Kretinsky, care detine Sparta Praga si este actionar principal la West Ham United. EPH activeaza in energie, productie industriala, media, logistica si servicii postale, avand in 2024 o cifra de afaceri de 23,3 miliarde euro. Detine, printre altele, compania de curierat GLS si a achizitionat recent Royal Mail, posta britanica fondata de Henric al VIII-lea. Kretinsky mizeaza pe industrii considerate de altii depasite – si a avut dreptate.
Pasul urmator – dezvoltarea de bunuri si servicii cu valoare adaugata mai mare
In ciuda succeselor internationale obtinute, doar 27% dintre cele mai mari 120 de companii din Europa Centrala si de Est sunt actori internationali cu sediu local – in comparatie cu 74% in Europa de Vest. In Vest, doar 16% sunt filiale ale multinationalelor, in timp ce in Est, proportia este de 31%. In plus, 41% dintre companiile mari din regiune opereaza exclusiv pe piata interna, fata de doar 10% in Vest.
“Este clar ca regiunea trebuie sa depaseasca rolul de centru de productie sau servicii si sa se orienteze spre activitati cu valoare adaugata mai mare. Cheia cresterii viitoare consta in companii independente, globale, orientate spre inovatie”, a adaugat Juhasz.
Raportul intregral poate fi accesat la acest link.
|