NextUp: Statul roman trebuie sa amane amenzile e-Factura cu 6 luni |
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de AG&F 14 Mar 2024 12:56 |
Mediul de business solicita statului roman sa amane aplicarea amenzilor privind RO e-Factura, pana cand infrastructura ANAF va fi functionala si stabila 99,99%, chiar daca acest lucru ar presupune o amanare de pana la sase luni, transmite NextUp, una dintre principalele companii de software din Romania, care ofera solutii de automatizare a trimiterii facturilor in SPV. Solicitarea vine in contextul in care serverele ANAF sunt indisponibile ore intregi, zile la rand si nu recepteaza documentele transmise prin e-Factura de catre contribuabili.
Compania NextUp, care este in contact direct cu peste 6.000 de antreprenori si IMM-uri din intreaga tara, impactate de noile schimbari, a inaintat o adresa oficiala catre Ministerul Finantelor prin care solicita statului sa vina in intampinarea contribuabilului cu o infrastructura stabila si cu o capacitate adecvata pentru volumul mare de documente.
“Am solicitat statului roman sa amane aplicarea amenzilor privind e-Factura atat cat va fi nevoie, chiar si 6 luni sau pana in 2025 daca va fi cazul, pentru a pune la punct o infrastructura digitala functionala, nu una subreda cum este acum. Daca nu va rezolva problemele de digitalizare din curtea proprie, 1 aprilie nu este un termen realist pentru aplicarea amenzilor. Ca dezvoltator de software am implementat sistemul e-Factura in softurile noastre, dar in momentul in care documentele sunt transmise catre ANAF statul, de fapt, nu le primeste. Noi, din mediul privat, suntem pregatiti pentru a trimite e-Factura. De altfel, antreprenorii trimit documentele la timp, insa acestea nu sunt receptate de serverele ANAF care sunt indisponibile ore intregi, zile la rand. Prin urmare, aceasta amanare o cerem pentru a da sansa statului sa se pregateasca si sa nu mai faca teste pe spatele, timpul si banii mediului privat. Statul este cel care are nevoie de timp sa se pregateasca, mediul privat este deja pregatit pentru e-Factura”, declara Roxana Epure, Managing Partner NextUp, una dintre principalele firme de software din Romania, care automatizeaza sistemul e-Factura pentru transmiterea rapida, fara efort, a documentelor in SPV.
Mediul privat s-a adaptat, statul nu este pregatit pentru e-Factura
Pentru a se adapta rapid, pentru a reduce nivelul de stres provocat de e-Factura si pentru a evita posibile amenzi, cele mai multe firme din Romania folosesc un soft care transmite automat, din cateva click-uri, facturile in SPV. In ciuda acestei adoptarii masive, companiile se plang ca documentele nu ajung, de fapt, la ANAF din cauza problemelor tehnice care persista in infrastructura institutiei financiare.
Institutiile statului nu s-au pregatit pentru sistemul RO e-Factura inainte ca acesta sa devina obligatoriu pentru antreprenori, desi ar fi fost o decizie normala pentru o colaborare buna cu mediul de afaceri. Din aceasta cauza, exista consecinte semnificative pe care antreprenorii le resimt in munca de zi cu zi in activitate, puncteaza NextUp. Infrastructura si serverele ANAF nu sunt pregatite pentru a digera cantitatea enorma de informari si documente pe care mediul privat le trimite in acest moment. Gradul de adoptie e-Facturii este de 30% si in aceste conditii infrastructura ANAF nu face fata valului de documente, serverele blocandu-se in fiecare zi ore intregi.
De asemenea, s-a creat haos in primele luni ale anului, pentru ca antreprenorii nu sunt obisnuiti sa aiba o relatie directa cu statul - acest lucru se intampla pana acum prin intermediul contabililor. Prin aceasta noua abordare, conform careia antreprenorul sa fie in legatura cu ANAF prin SPV, au aparut o gramada de termeni care necesitau explicati inainte de lansarea sistemului pentru a preveni haosul care s-a creat in mediul privat.
“Problema cel mai des intalnita este ca serverele ANAF nu sunt disponibile. Este adevarat ca sunt detalii pe care le pun la punct de la o saptamana la alta, de la o luna la alta, in SPV, probleme pe care le-au rezolvat. Totusi, singura problema care ramane constanta si pe care, din pacate, nici ANAF si nici Ministerul Finantelor nu o adreseaza este problema infrastructurii, care nu este disponibila. Nu putem transmite informatii pentru ca serverele nu sunt disponibile. Schimbarea infrastructurii ANAF nu este o chestiune care sa se rezolve de pe o zi pe alta. Cel mai inteligent ar fi fost sa se fi rezolvat inainte ca acest sistem sa intre in functie si sa fie obligatoriu. Acum, avand in vedere aceasta situatie, nu vedem alta solutie decat ca statul sa isi ia timp sa rezolve aceste probleme si sa repuna obligativitatea de a amenda, acolo unde va fi cazul, atunci cand va fi pregatit, chiar daca va depasi termenul de 1 aprilie sau posibilul nou termen pe care il au in vedere, 1 iulie”, subliniaza Roxana Epure, Managing Partner NextUp.
In cazul in care statul roman va lua o decizie in acest sens, reprezentantii NextUp sunt de parere ca amanarea aplicarii sanctiunilor se va face in pasi, pe cateva luni, pe 3 luni, respectiv ulterior cu inca 3 luni, pana cand serverele ANAF vor fi complet pregatite sa primeasca documente.
Firma de software NextUp a transmis anterior ca sistemul RO e-Factura a generat cel mai mare haos din ultimul deceniu in mediul antreprenorial, statul roman fiind nepregatit sa gestioneze schimbarea pe care o impune si dand dovada de incompetenta in digitalizare prin erorile multiple ale acestui sistem. Totodata, compania a subliniat ca statul esueaza din nou in a dezvolta o relatie buna cu contribuabilii, invinovatindu-i pe acestia pentru blocaje pe care el insusi le-au creat prin gestionarea rudimentara a implementarii e-Factura.
La ce munca si riscuri se supun contribuabilii
Considerata de multi antreprenori o munca in plus, transmiterea facturilor prin e-Factura are loc instantaneu cu softul potrivit. Completarea manuala a datelor pentru fiecare factura pe site-ul ANAF poate dura si 10 de minute, in functie de numarul de linii de pe factura si abilitatea utilizatorului de a completa datele necesare rapid.
Fiecare factura de vanzare emisa de catre contribuabil va trebui incarcata in SPV. Fara un soft, acest lucru se desfasoara in felul urmator: pentru fiecare factura emisa, este necesara conversia din PDF in XML, apoi accesarea SPV si incarcarea XML-ului in SPV. De asemenea, trebuie accesat si verificat des SPV pentru facturile asteptate de la furnizori - fiecare factura va trebui descarcata in format XML si apoi convertita in format PDF. Acest lucru va ingreuna considerabil munca, mai ales ca tot acest proces anevoios va trebui efectuat in termen de 5 zile de la emiterea unei facturi, pentru a evita eventuale amenzi. In schimb, cu un soft potrivit cum este NextUp, facturile sunt transmise in SPV cu un singur click, in doar o secunda, si sunt descarcate automat din SPV odata primite de la furnizori.
NextUp este dezvoltatorul unui soft ERP care ii scuteste pe antreprenori de timp cu birocratia, cum este e-Factura. Softul NextUp este adaptat afacerilor locale si folosit cu precadere in retailul online, retailul traditional, productie, distributie si servicii, pentru a automatiza activitati repetitive consumatoare de resurse si a optimiza procesele si previziunile de business. NextUp are peste 6.000 de clienti, cu o medie de 5 utilizatori per companie.
|