SUPERBRANDS: Reputatia a devenit un obiectiv prioritar pentru companii |
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de AG&F 23 Oct 2024 12:51 |
Superbrands Romania, program derulat de catre agentia BDR Associates, anunta incheierea primei faze a editiei curente. Au fost identificate brandurile comerciale si de business eligibile pentru statutul de Superbrand, prin reputatia si cultura lor de branding, impecabile. Procesul de evaluare a fost asigurat cu sprijinul membrilor Consiliului Superbrands, format din 30 de reputati specialisti si lideri in business din diferite companii, impreuna cu Ipsos, partenerul oficial al Superbrands, in Romania.
“Reputatia a devenit un obiectiv prioritar pentru branduri, in Romania, iar comunicarea de brand se dovedeste esentiala in consolidarea pozitiei in piata, cresterea prestigiului si castigarea increderii consumatorilor sau a partenerilor de afaceri. Atingem un reper exceptional pentru programele din Romania, sarbatorind in 2025, 20 de ani de continua contributie la pozitionarea reputationala a brandurilor in piata, iar brandurile cu origini romanesti urca urias, de la an la an, in preferintele consumatorilor sau devin redutabili parteneri de afaceri. Este o onoare pentru agentia noastra sa dezvolte programul dedicat Romaniei, in cadrul Organizatiei Globale Superbrands, asigurandu-i credibilitate si longevitate in piata locala”, declara Catalina Rousseau, Presedinte & CEO al BDR Associates si Country Manager Superbrands Romania.
Principalele concluzii ale etapelor de evaluare, ale jurizarii si cercetarii de piata
Clasamentul Consumer Superbrands si evolutii: Desi este stiut faptul ca Superbrands nu urmareste un top si ca toate brandurile votate ca eligibile pentru statut se bucura de recunoastere egala, si editia din acest an prezinta un clasament reprezentativ pentru tendinta de diversificare a categoriilor aflate in topul preferintelor consumatorilor romani. Astfel, dintre sutele de branduri declarate eligibile pentru statutul Superbrand, clasamentul principalelor 20 de marci, conform votarii, include in 2024 marcile: Visa, Strongbow, Dedeman, Glovo, FAN Courier, Dr. Max, Untold, Uber, Lidl, eMAG, Revolut, Bolt, olx.ro, Kaufland, Netflix, Pampers, Nike, McDonald’s, Ikea si Banca Transilvania. 10 dintre ele provin, majoritar, din categoriile servicii si comert.
Servicii financiare: Este pentru prima data cand un brand de servicii financiare se claseaza pe primul loc in lista Consumer Superbrands pentru Romania. Acest loc este ocupat in editia curenta de catre Visa, care a urcat 3 locuri fata de editia din 2021, in timp ce Revolut si Banca Transilvania completeaza clasamentul primelor 20 de branduri calificate ca eligibile pentru statut de Superbrand, in domeniul lor de activitate. Aceasta noua evolutie a clasamentului poate fi interpretata ca fiind corelata cu perioada de crize suprapuse pe care o traversam, determinand consumatorii sa acorde o atentie sporita gestiunii finantelor proprii si ale gospodariei.
Branduri romanesti: Marcile romanesti continua sa fie relevante, intr-o piata dominata de branduri internationale. Dedeman, FAN Courier, Untold, eMAG si Banca Transilvania se regasesc intre primele 20 de branduri validate ca eligibile pentru statut de Superbrand, in 2024. Per total, o treime (32%) dintre brandurile astfel validate sunt marci create in Romania, reprezentand o pondere similara cu valul anterior al studiului.
Tehnologia, catalist pentru branduri: Activitatea a 7 dintre primele 15 branduri comerciale calificate pentru statutul de Superbrand, de la livrarea de produse alimentare si servicii de transport persoane, pana la servicii financiare sau streaming audio-video este facilitata de internet sau de aplicatii dedicate.
Branduri votate ca sustenabile: In opinia consumatorilor participanti la studiu, Lidl si Kaufland reprezinta cele mai sustenabile marci prezente pe piata din Romania, fiind urmate de Coca-Cola si Carrefour. Au fost definite ca sustenabile acele marci care respecta cel mai bine criteriile ESG (Environmental, Social, and Governance/ Agenda de mediu, sociala si guvernanta corporativa).
Alte evolutii notabile: In acest an remarcam prezenta in lista brandurilor eligibile pentru statutul de Superbrand in Romania a unui lant de farmacii - Dr. Max, precum si intrarea in premiera, in clasament, a brandului Untold, cel mai mare festival de muzica din Romania, pozitionat in primele 10. De asemenea, Lidl, liderul pietei romanesti de retail alimentar urca tot printre primele 10 branduri eligibile, in timp ce categoria Restaurante, lanturi fast-food si cafenele accede intre primele 20, prin intermediul McDonald’s. In mod surprinzator, marca de cidru Strongbow a evoluat pana pe pozitia a doua a listei de branduri comerciale eligibile ca Superbrand.
"Peisajul brandurilor votate ca eligibile pentru acest statut, in Romania, in 2024, indica marea diversitate de optiuni disponibile pentru consumatori, schimbarea comportamentelor de achizitie si consum, in pas cu dezvoltarea sectoarelor tertiar - servicii si, respectiv, cuaternar - tehnologia informatiei , dar si evolutia ‘economiei timpului liber’, plasand la varf festivaluri. Consecventa in comunicarea de brand este confirmata de Visa, clasata pe primul loc in acest an, brandul regasindu-se intre primele patru branduri comerciale eligibile pentru statutul de Superbrand, in trei editii anterioare, in timp ce Dedeman, FAN Courier, eMAG sau Banca Transilvania continua sa fie cele mai apreciate marci romanesti”, mentioneaza Dorian Cazacu, Senior Client Director la Ipsos Romania.
Business Superbrands - eligibilitatea brandurilor de business a fost evaluata si votata de catre Consiliul Onorific al Superbrands Romania: Etapa a doua de evaluare a brandurilor de business, incluse pe listele constituite de catre Ipsos a avut loc in a doua jumatate a lunii septembrie. In cadrul unei sectiuni dedicate, cei 30 de lideri in business si specialisti in branding, membri ai Consiliului, au desemnat ca fiind eligibile pentru statut de Superbrand, cele mai importante marci care ofera produse sau servicii catre companiile prezente in Romania, pornind de la o lista care a inclus 698 de branduri de business, din 30 de categorii, de la agribusiness, tehnologii, banking sau consultanta specializata, la solutii pentru automate de vanzare, case self-checkout si bancomate. Pentru brandurile de business, selectia a luat in calcul, in premiera pentru Romania, si criteriul sustenabilitatii. Este a treia editie a categoriei Business Superbrands, derulata in Romania, de la lansarea programului Superbrands in piata locala, 2005.
Clasamentul Business Superbrands: Dintre sutele de branduri de business evaluate, principalele 20 operationale in Romania, care depasesc cu mult media evaluarilor in categoriile din care fac parte, reprezinta diverse domenii de activitate: Colliers, NEPI Rockcastle, Mastercard, John Deere (IPSO Romania), Visa, One United Properties, Bitdefender, Globalworth Group, Amcham - American Chamber of Commerce in Romania, Bog'Art, DHL International Romania, FAN Courier, Strabag, Bosch, Siemens, Vodafone Romania, Google, Digi Romania/ RCS & RDS, Banca Transilvania si Henkel Romania. Din perspectiva marcilor care au obtinut cele mai mari scoruri absolute, lista este completata de Dante International (eMAG), Husqvarna, Carrefour Romania, Porsche Leasing Romania IFN, 3M, BVB - Bucharest Stock Exchange, OMV Petrom, Procter & Gamble Romania, Microsoft Romania, Farmacia Tei/ Bebe Tei, Philip Morris Trading si Ikea.
Visa, FAN Courier, Banca Transilvania, eMAG si Ikea reusesc performanta de a obtine unele dintre cele mai bune evaluari in ambele sectiuni ale acestei editii a programului, Consumer si Business Superbrands.
***
Lista brandurilor eligibile pentru statutul de Consumer Superbrand a fost obtinuta in baza metodologiei internationale Superbrands, care cuprinde doua etape importante. In prima etapa, Consiliul Superbrands, alcatuit din 30 de profesionisti din diferite industrii, precum management, marketing, publicitate, comunicare, branding, media, consultanta, a asigurat selectia calitativa a listei de branduri constituite de catre Ipsos Romania, evaluand 1.804 branduri comerciale din 61 de categorii. Criteriile luate in considerare in procesul de selectie au fost reputatie, incredere, calitate si diferentiere pe piata. In urma acestei selectii, 968 de branduri calificate au fost incluse in cercetarea de piata, realizata online in randul consumatorilor, de catre Ipsos, pentru Superbrands Romania, pe un esantion reprezentativ de 1.500 de consumatori romani, din mediul urban.
Separat, reprezentantii Consiliului Superbrands au votat brandurile de business, luand in calcul si sustenabilitatea (criteriul ESG). Lista completa a brandurilor votate ca eligibile, atat pentru sectiunea Consumer cat si pentru sectiunea Business, va fi publicata in volumul Superbrands Romania, editia 2024, care va fi lansat in 2025.
Dintre acestea, acelor branduri invitate sa intre in Program si in Cartea Superbrands li se va conferi Stamp-ul Superbrands, pentru 2024, pe care il vor putea utiliza pe termen nedeterminat, in campaniile lor de promovare. De asemenea, ele vor fi onorate cu trofee la Gala aniversara de 20 de ani a Superbrands, ce va avea loc la inceputul anului 2025.
|