CBRE: 14 centre de retail, cu suprafata de 131.000 mp, urmeaza a fi livrate in 2022 |
Antreprenori & Dezvoltatori Publicat de Stelian DINCA 06 Apr 2022 11:05 |
Stocul modern de retail din Romania a ajuns la 4,02 mil. mp la finalul primului trimestru din 2022, iar anul viitor se contureaza ca fiind propice atat pentru parcurile de retail cat si pentru centrele comerciale, avand in vedere oferta noua si proiectele in constructie. Chiar daca la finalul anului precedent, compozitia stocului parea sa se schimbe, parcurile de retail castigand mai mult din ponderea totala, anul 2022 a debutat cu inaugurarea extinderii centrului comercial Colosseum de 16.500 mp. Ratele atribuite intre cele 2 formate dupi primul trimestru sunt: 37% din suprafata totala a stocului modern livrat este revendicata de parcurile de retail, in timp ce restul de 63% este atribuit centrelor comerciale, dar acest raport se va schimba pana la sfarsitul anului, luand in calcul numarul semnificativ de parcuri de retail in curs de finalizare.
Noile livrari inregistate de la inceputul anului ajung la 19.500 mp prin combinarea suprafetei generate de extinderea centrului comercial Colosseum din Bucuresti, dezvoltat de Nova Imobiliare, si suprafata Bailesti Retail Park din Bailesti, judetul Dolj, care contribuie cu 3.000 mp construiti de dezvoltatorul local Legabris Prest.
Cele mai multe dintre proiectele aflate in dezvoltare vor fi livrate in tara, orasele regionale fiind responsabile pentru 13 din cele 17 proiecte de retail care vor fi finalizate in 2022.
Pana la sfarsitul anului, se asteapta ca aproximativ 147.000 mp sa fie adaugati la stocul national modern de retail, din care 22% vor fi livrati in Bucuresti, in timp ce restul de 78% vor fi livrati in tara, atat in principalele centre regionale, precum si in orasele tertiare.
Conturate in ultimii doi ani ca fiind tipul preferat de dezvoltare de retail, parcurile de retail revendica 89% din proiectele cu data de finalizare in 2022, in timp ce restul de 11% este reprezentat de centrele comerciale. Mai mult, suprafata totala care urmeaza a fi livrata pe formatul traditional de retail (centru comercial) este generata de doar trei proiecte, dintre care doua sunt extinderi (ale Electroputere Parc din Craiova si Mall Alba din Alba Iulia) si doar un singur proiect este nou, respectiv AFI City, dezvoltat de AFI Europe in Bucuresti.
“Aceste 17 proiecte de dezvoltare de retail ale anului 2022 reprezinta un numar consistent de livrari pentru piata locala, dar este important sa intelegem ca exista inca o nevoie substantiala de spatii de retail, daca luam in considerare ca Romania inregistreaza una dintre cele mai scazute rate de neocupare din Europa (sub 3%). Si, in acest context, este important, de asemenea, sa observam un interes mai mare din partea investitorilor si a retailerilor pentru dezvoltari si operatiuni sustenabile si cu emisii zero de carbon” detaliaza Carmen Ravon, Head al Retail Occupier CBRE pentru regiunea CEE
In ceea ce priveste formatul de retail specializat (parcuri de retail), situatia se afla la polul opus. Din totalul de 14 proiecte cu o suprafata inchiriabila bruta combinata de circa 131.000 mp, estimate a fi livrate pana la sfarsitul anului, doar trei sunt extensii ale unor proiecte deja inaugurate (Shopping Park Tulcea, Baia Mare Value Center si Roman Value Center). Celelalte 11 dezvoltari, reprezentand marea majoritate, respectiv 91% din suprafata ce urmeaza a fi dezvoltata ca parcuri de retail, sunt proiecte de dimensiuni mici si mari, situate cu precadere in orase regionale.
2022 a inceput cu vesti foarte bune despre mult asteptatele intrari ale unor branduri in Romania
“Se contureaza un an remarcabil pentru retail, avand in vedere numele importante care au intrat si vor intra pe piata locala, si da, putem confirma ca retailerii considera Romania si regiunea CEE ca fiind cele mai bune destinatii pentru dezvoltarea afacerilor lor. Suntem adesea implicati in procesul lor de luare a deciziilor atunci cand doresc sa acceseze o noua piata. Este un efort foarte complex si o operatiune bazata pe date care uneori dureaza ani de zile, realizandu-se la un nivel de detaliu exceptional” explica Carmen Ravon, Head al Retail Occupier CBRE pentru regiunea CEE
Romania continua sa atraga retaileri internationali, iar anul acesta vom asista la intrarea pe piata a unor nume noi si indelung asteptate. Footlocker a lansat deja un magazin in AFI Cotroceni, in timp ce Primark si CyberJump si-au anuntat primele deschideri in Bucuresti in cursul acestui an, daca ar fi sa mentionam numele cele mai sonore. Dar exista o serie atractiva de alte branduri care urmeaza sa isi lanseze magazinele si care contine nume precum PokeHouse, Submarine Burger, Buddha Original, TEDI, FLO, Bath&Body works, Half Price (part of CCC group), JD Sports, sau Suwen Lingerie.
|