Colliers: Retailul modern, in expansiune in 2025, sustinut de consum si investitii |
Antreprenori & Dezvoltatori Publicat de AG&F 18 Feb 2025 11:08 |
![]() In 2024 au fost livrati 167.000 de metri patrati de noi spatii de retail modern, in scadere fata de cei 221.000 de metri patrati din anul precedent, arata raportul anual publicat de Colliers. Chiar si in acest context, piata a ramas dinamica, depasind media anuala a ultimului deceniu, estimata la 140.000 de metri patrati. Comparativ, in anii pandemiei, incertitudinile economice au redus livrarile sub 100.000 de metri patrati atat in 2021, cat si in 2022. Pitestiul a fost orasul cu cele mai mari livrari de retail in 2024, consolidand tendinta dezvoltatorilor de a se concentra pe orasele mici si mijlocii. Cele mai importante proiecte finalizate in 2024 au fost in Pitesti, si anume Arges Mall, dezvoltat de Prime Kapital/MAS REI, cu o suprafata de 51.000 de metri patrati, si M Pitesti Park, dezvoltat de M Core, cu 24.000 de metri patrati. Astfel, aproape jumatate din stocul nou de retail modern a fost livrat intr-un singur oras, cu 140.000 de locuitori, ceea ce arata interesul crescut pentru aceste piete regionale.
Dinamica sectorului de retail se modifica
Cu toate acestea, in urmatorii ani, piata va trece printr-o schimbare de directie, subliniaza consultantii Colliers, explicand ca, pe masura ce dezvoltatorii isi indreapta atentia catre orasele mari, unde sunt in pregatire scheme de retail de mari dimensiuni, dinamica sectorului se va modifica. De asemenea, exista posibilitatea ca Bucurestiul sa revina in atentia marilor investitori, cu unul sau doua proiecte de anvergura in viitorul apropiat sau extinderi ale centrelor existente.
"Desi economia Romaniei a inregistrat o crestere modesta in 2024, estimata sub 1% din PIB, acest lucru nu reflecta o scadere a consumului. Dimpotriva, vanzarile de retail non-food au crescut cu aproximativ 14% in volum, atingand un nou record istoric. Datele oficiale pentru 2024 nu sunt inca disponibile, insa Eurostat indica faptul ca in 2023, consumul individual efectiv - un indicator care masoara cantitatea reala de bunuri si servicii utilizate de populatie, nu sumele cheltuite - a ajuns la 89% din media UE. Acesta este cel mai ridicat nivel din Europa Centrala si de Est, depasind inclusiv Polonia si Cehia. In plus, indicatorii nominali ai cheltuielilor confirma aceasta tendinta ascendenta. Analiza datelor Oxford Economics, bazata pe informatii din Eurostat, institutele nationale de statistica si estimari recente, ne ofera o perspectiva clara asupra evolutiei consumului in Romania in ultimul deceniu si jumatate. Un segment relevant este cel al imbracamintei si incaltamintei, care reprezinta o componenta majora a mixului de chiriasi din centrele comerciale. Aceasta categorie continua sa fie un motor al expansiunii retailului modern, reflectand atat schimbarile in comportamentul de consum, cat si atractivitatea pietei locale pentru investitori", explica Simina Niculita, Director | Partener | Retail Agency la Colliers.
In ultimii 15 ani, cheltuielile pe cap de locuitor din Romania au crescut semnificativ, de la o sesime din nivelul Germaniei la doar 20% sub cel al celei mai mari economii europene. Aceasta evolutie reflecta o imbunatatire constanta a puterii de cumparare, subliniaza consultantii Colliers. Romania a depasit toate economiile majore din regiune si chiar unele tari din Europa de Vest, precum Spania, in ceea ce priveste cheltuielile pe cap de locuitor pentru imbracaminte si incaltaminte. Aceasta tendinta confirma o crestere a consumului, sustinuta de venituri mai mari si de o piata de retail tot mai competitiva. Desi acest avans are un impact negativ asupra balantei de plati, deoarece Romania importa o mare parte din bunurile achizitionate de populatie, din perspectiva consumatorului, fenomenul este mai sustenabil decat in deceniul precedent. Spre deosebire de anii anteriori, cresterea consumului nu mai este alimentata predominant de credite de consum, ceea ce reflecta o economie mai echilibrata si o capacitate de cumparare consolidata.
![]() "In ultimii 10 ani, salariile din Romania au inregistrat o crestere constanta, depasind in mod sustinut rata inflatiei, cu exceptia unei scurte perioade in timpul pandemiei. Analizand datele istorice, se observa ca puterea de cumparare a salariului mediu a inceput sa creasca din 2014, iar in prezent este de doua ori mai mare in termeni reali, ajustat la inflatie. Un alt aspect relevant este gradul redus de saturatie al pietei locale in ceea ce priveste prezenta marcilor internationale. Acest lucru se reflecta in profitabilitatea si eficienta ridicata a sectorului de retail, unde indicatorii de performanta sunt semnificativ mai mari decat in alte tari. Astfel, Romania ramane o piata atractiva atat pentru expansiunea brandurilor deja existente, cat si pentru noi investitii in retail", completeaza Liana Dumitru, Director Retail Agency la Colliers.
Randamentele operationale brute sunt avantajoase
Performanta sectorului se reflecta in randamentele operationale brute care pozitioneaza Romania in topul clasamentelor europene in domenii precum imbracaminte, incaltaminte, produse farmaceutice si cosmetice, jucarii. Tendinta brandurilor noi de a intra pe piata romaneasca s-a mentinut si in 2024, cu o vizibilitate tot mai mare a marcilor regionale din Polonia, Cehia, Turcia, in acelasi timp, brandurile internationale analizeaza oportunitati de extindere in Romania, consolidand astfel dinamica pozitiva a pietei.
Una dintre cele mai importante lansari a fost cea a Froo, supermarketul de proximitate detinut de Żabka Group, cel mai mare lant de acest tip din Polonia, care a deschis peste 50 de magazine in doar sase luni, marcand o expansiune rapida pe piata locala. In sectorul de cosmetice, Rituals Cosmetics si Kiko Milano si-au facut intrarea pe piata, in timp ce segmentul de moda si accesorii s-a extins prin brandurile Budmil si Bogner, iar industria ospitalitatii si restaurantelor a fost completata de Happy Restaurants si Hesburger, diversificand astfel oferta disponibila pentru consumatorii romani.
Consultantii Colliers se asteapta ca aceasta crestere a vanzarilor din 2024 sa aiba un impact pozitiv asupra chiriilor bazate pe vanzari, in timp ce volumele totale se mentin peste nivelurile pre-pandemice. Gradul de ocupare al centrelor comerciale ramane ridicat, iar noile proiecte, inclusiv parcurile de retail din orasele mici, au fost bine primite de piata. Centrele comerciale dominante se confrunta cu o cerere puternica, avand liste de asteptare pentru chiriasi si foarte putine spatii disponibile. Aceasta dinamica le ofera proprietarilor posibilitatea de a optimiza mixul de chiriasi, facilitand un ritm sanatos de rotatie si adaptarea ofertei la cerintele pietei.
"Pe termen lung, sectorul de retail din Romania are un potential ridicat de expansiune, sustinut de consumul in crestere, insa riscurile economice si geopolitice pot influenta ritmul dezvoltarii. Desi Romania a trecut printr-o recesiune severa in 2009-2010, piata s-a redresat rapid, iar vanzarile de retail au depasit media europeana din 2014 pana in prezent. Desi stocul de retail modern este sub nivelul tarilor vest-europene, cererea puternica din partea retailerilor indica oportunitati semnificative de extindere, consolidand atractivitatea pietei pentru dezvoltatori, respectiv pentru investitori finali", conchide Simina Niculita, Director | Partener | Retail Agency la Colliers.
Pentru 2025, Colliers estimeaza livrari de peste 200.000 de metri patrati de noi spatii comerciale, incluzand extinderea Mall of Moldova din Iasi (62.000 metri patrati) si redeschiderea Agora Mall din Arad (35.000 metri patrati). In plus, NEPI Rockcastle, Iulius si Prime Kapital/MAS REI revin la dezvoltarea centrelor comerciale dominante de mari dimensiuni, de peste 100.000 metri patrati suprafata inchiriabila, dupa o perioada axata pe parcurile de retail.
|