AMA Design: Peste 70% din proiectele ultimilor 2 ani au fost de tip Design & Build |
Arhitectura & Proiectare Publicat de Elena Icleanu 21 Iul 2022 06:25 |
AMA Design, birou de arhitectura si design interior specializat in amenajarea spatiilor office, are in executie, in aceasta perioada, o serie de proiecte de reorganizare a spatiilor de lucru, in contextul in care majoritatea companiilor au renuntat la o parte din spatiile inchiriate si isi regandesc strategia de workplace. In paralel, biroul are proiecte si in zona comerciala de horeca, spatii care au avut un impuls neasteptat dupa pandemie, dupa cum remarca arh. Anda Manu, Managing Partner al companiei. In cele peste doua decenii de la infiintarea AMA Design, fondatoarea a adunat in jurul sau o echipa cu o experienta unica in domeniul de office design privind organizarea si optimizarea spatiului, eficientizarea costurilor si implementarea proiectelor. Portofoliul lor include mai mult de 200 de proiecte realizate cu o suprafata de peste doua milioane de metri patrati, circa 30 dintre acestea fiind sedii ale unor companii multinationale din diverse industrii, majoritatea in Romania, dar si in strainatate. Printre cele recent realizate se numara birourile pentru Endava, Cushman & Wakefield Echinox, Playtika, ING, Ursus Breweries, Finastra si IBM.
Interviu cu arh. Anda Manu, Managing Partner AMA Design si specialist cu o experienta profesionala de 22 de ani in domeniul de arhitectura si design.
- Cum ati depasit perioada pandemiei, in care majoritatea companiilor au optat pentru lucrul de acasa si s-a redus, practic, numarul proiectelor noi?
- Ca dupa orice criza, oportunitatea de inovare este mult mai mare, asadar ne-am extins serviciile si in nisele adiacente businessului nostru si am completat partea de design si proiectare cu Workplace Strategy si Project Management. Practic, putem livra acum proiectele noastre "la cheie", dovedindu-se o optiune de succes pentru clientii nostri. Peste 70% din proiectele pe care le-am avut in ultimii doi ani au fost implementate in acest mod, adica prin Design & Build, majoritatea companiilor preferand aceasta varianta de "all inclusive" in domeniu. Avantajul a fost ca au redus mult costurile de implementare, alegand ca managementul de proiect sa fie facut chiar de noi, creatorii proiectului, care am stiut mereu care sunt optiunile viabile de optimizare a timpului si, mai ales, a costurilor de executie. A fost, astfel, mult mai usor sa pastram calitatea proiectului livrat, pentru ca am stiut exact ce, unde si cand sa balansam din punct de vedere al costurilor fara sa alteram rezultatul final.
In continuare, cred ca cine nu se reinventeaza nu va putea trece usor de noua criza iminenta care deja isi arata efectele. Ma refer aici la noul context generat de conflictul de la granita, cu efectele asupra inflatiei si intreruperile din lanturile de aprovizionare. Specializarea este (si va ramane) pentru noi factorul cheie care ne-a propulsat in topul jucatorilor din domeniul de office design. Iar cu cat poti oferi mai multe servicii care usureaza procesul clientului de a isi derula proiectul, cu atat mai mult are toata lumea de castigat - noi ca implementatori, clientii ca investitori, dar mai ales proiectul, ca rezultat final.
- Ce efect au asupra activitatii companiei cresterile de preturi din ultima perioada?
- Ca sa putem tine in control bugetul de implementare, am recomandat clientilor nostri sa achizitioneze de la inceput absolut toate finisajele si materialele, chiar daca unele puteau fi cumparate ulterior. Securizarea stocurilor a fost una din cele mai bune solutii, chiar daca platile au fost facute cu procente de 50% de avans si termene de plata extrem de scurte (sub o saptamana, ceea ce este absolut inedit in acest domeniu). Cererile de proiectare au fost mari, pe masura infuziei monetare in piata pe care o stim cu totii. Mare parte din proiectele noastre sunt deja in faza de bugetare si implementare si, datorita consultantei pe care o oferim, consideram ca riscurile investitiei de implementare sunt minimizate.
- Ati observat schimbari in ceea ce priveste cererea de sisteme cu eficienta energetica ridicata, pentru amenajari?
- Cresterile de pret pentru gaze si electricitate au facut, desigur, atat proprietarii de cladiri, cat si chiriasii sa aleaga atent produsele care au consum mic energetic sau amprenta de carbon redusa. Aceasta se aplica mai ales in proiectarea generala de cladiri si mai putin in domeniul de design interior. Acolo unde, insa, putem alege lampi, echipamente AV si electrocasnice cu consum redus, sau alte sisteme adiacente (care nu sunt deja incluse in infrastructura cladirii), facem o selectie atenta si recomandam in functie de bugetul alocat.
- Ce alte tendinte remarcati in designul si amenajarea spatiilor de lucru?
- Ce este de remarcat in organizarea spatiilor de lucru este dorinta oamenilor de a se reintoarce la altfel de birouri. Da, multi s-au obisnuit deja cu aceasta comoditate de a lucra de oriunde insa, aproape in orice business, exista si momentul in care interactiunea si colaborarea fizica devin absolut necesare. De aceea, birourile vor ramane inca multa vreme o necesitate, insa vor fi organizate ca niste huburi de colaborare, cu suprafete mai mici si foarte bine optimizate pentru o utilizare multifunctionala. Si, pentru a incuraja interactiunea, aceste huburi trebuie sa fie construite cu materiale si mobilier premium, confortabil si dotate cu tehnologie de ultima generatie. Altfel nu vor fi atractive, oamenii vor prefera sa ramana online, iar lipsa interactiunii intr-o echipa sau comunitate de companie isi va vedea efectele rapid prin deteriorarea culturii si a inovatiei, cu repercusiuni asupra businessului in sine.
- Cum se manifesta tendinta de digitalizare in acest domeniu de activitate?
- Digitalizarea este deja prezenta in arhitectura si se va dezvolta in directia vizualizarii 3D in timp real, facand astfel coordonarea intre entitatile de proiect mult mai eficienta. Dar asta nu va inlocui inca prezenta umana, care ramane factorul creativ in orice proces. Consider ca, momentan, inteligenta artificiala optimizeaza cu succes latura operativa, de analiza si raspuns, dar nu se poate substitui emotiei umane care este parte a creativitatii. Vom lansa, in curand, o astfel de solutie in serviciile noastre si anume de vizualizare interactiva a organizarii spatiului. Aceasta va oferi clientilor nostri capacitatea de a intelege mult mai bine optiunile propuse si a alege mai usor solutia cea mai buna pentru nevoile lor de business.
|