OAR: Avizare Sistem de Informatii si Costuri in proiectarea de arhitectura (SIC) |
Arhitectura & Proiectare Publicat de Stelian DINCA 23 Nov 2021 11:38 |
Ordinul Arhitectilor din Romania anunta avizarea finala a Sistemului de Informatii asupra Costurilor in proiectarea de arhitectura (SIC) de catre cele doua institutii publice abilitate, conform legii, Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei si Ministerul Culturii.
Acest instrument complex este util atat arhitectilor, cat si clientilor lor din sfera privata sau publica, de exemplu autoritati centrale si alte institutii nationale, regionale sau locale implicate. El poate fi utilizat ca „instrument de cunoastere performant si corect, care pune bazele unei colaborari echitabile, oneste si profesioniste, asa cum trebuie sa fie arhitectura.” apreciaza arh. Alexandru Gavozdea, presedinte Ordinul Arhitectilor din Romania.
De ce SIC
Sistemul de Informatii asupra Costurilor in proiectarea de arhitectura este un sistem unic de referinta la nivel national, dezvoltat de Ordin in conformitate cu modificarile Legii 184/2001 introduse prin Legea 172/2010, care inlocuieste onorariile de referinta, stabilite in 2004 in locul tarifelor minimale, prezente anterior pe piata incepand din 2001.
Dezvoltarea SIC a demarat in spiritul directivelor Comisiei Europene care prevad renuntarea la orice reglementare ce poate ingradi libera concurenta. In contextul unei piete dereglementate, exista nevoia stringenta de a putea estima cat mai bine resursele ce trebuie alocate pentru realizarea unui obiectiv de arhitectura, nevoie resimtita atat de arhitecti, cat si de beneficiarii contractelor de proiectare si constructii.
Pentru a veni in intampinarea acestei nevoi, printr-o profunda analiza a modelelor dezvoltate de asociatiile profesionale ale arhitectilor din alte tari membre UE (Austria, Franta sau Belgia), OAR a demarat in 2010 realizarea SIC, dezvoltat incepand cu 2014 in parteneriat cu IMAS Marketing si Sondaje Bucuresti.
In ce consta SIC
Sistemul de Informatii asupra Costurilor in proiectarea de arhitectura este alcatuit din patru module, care ofera informatii detaliate despre Ce facem?, Cum facem?, Cat lucram? si Ce costuri avem?
Modulele SIC au fost dezvoltate de Grupul de lucru Profesie si Colegiul Director ale Ordinului, incepand cu anul 2010, si au fost dezbatute si aprobate de Consiliul National OAR.
1. Misiunile arhitectului, care alcatuiesc primul modul SIC, au fost elaborate de Grupul de lucru Profesie al OAR si aprobate in 2012. Documentul descriere si configureaza misiunile care este necesar sa fie indeplinite in cadrul proiectului de arhitectura in general si de catre arhitecti in special.
Misiunile Arhitectului au fost dezvoltate in conformitate cu rezultatele mai multor studii realizate de Consiliul Arhitectilor din Europa, cu practica romaneasca a birourilor performante si cu o permanenta atentie la legislatia si cadrul normativ in vigoare.
Ordinul recomanda tuturor arhitectilor membri sa utilizeze misiunile arhitectului in structurarea serviciilor proprii, sa transmita acest document clientilor si, de asemenea, sa il prezinte si sa il explice stagiarilor pe care ii au sub indrumare, pentru a contribui la cresterea calitatii mediului construit.
2. Modele contract proiectare
In acest moment, OAR pune la dispozitia membrilor si a publicului larg o serie de 3 modele de contracte pentru a putea fi utilizate in oricare din situatiile curente, dupa caz:
- Modelul de contract de prestari servicii in domeniul arhitecturii si urbanismului, rezultat din dezvoltarea si actualizarea formelor contractuale propuse anterior in publicatia „Exercitarea profesiei de arhitect” (ed. a II-a, Simetria, 2006) realizata de grupul de lucru OAR „Exercitarea profesiei si onorarii”.
- Modelul de contract de consultanta in domeniul arhitecturii si urbanismului este o varianta simplificata a contractului de proiectare, util pentru situatiile in care activitatea arhitectului este limitata la etape preliminare, de consultanta si analiza de urbanism, servicii de consultanta in autorizare si servicii de realizare concept initial.
- Modelul de contract de proiectare in domeniul arhitecturii si urbanismului pentru investitii cu anvergura foarte redusa reprezinta o varianta ce poate fi folosit de arhitect / client in situatiile de proiectare reduse ca impact, investitie, raspundere, precum proiectare imprejmuiri, reclame, copertine, instalatii temporare.
3. Platforma comuna de pre-calcul – PCPC este instrumentul care permite estimarea volumului mediu de munca necesar pentru realizarea unui proiect de arhitectura ce vizeaza o constructie noua.
Platforma se fundamenteaza pe un calcul obiectiv privitor la volumul de munca investit in executia contractelor de arhitectura din Romania si poate fi utilizata de orice persoana fizica sau juridica in calitatea sa de beneficiar al unui contract de proiectare si de orice arhitect care doreste validarea calculelor privitoare la volumul de munca necesar executiei unui contract.
4. Instrumentul de calcul al orei de proiectare este un instrument care se adreseaza doar birourilor de arhitectura si indica valoarea costului prestatiei, cu alte cuvinte serveste determinarii pretului de la care un proiect devine profitabil.
Prin birou de arhitectura se intelege oricare din formele de organizare a profesiei de arhitect din Romania: BIA, BAA, SC, SCPA.
Costul orar rezultat este particular situatiei biroului la un moment dat, in functie de costurile directe pe proiect, costurile generale ale biroului si cele legate de personal, si nu reprezinta un pret. Pretul contractului va fi stabilit de piata, prin negocierea intre partile contractante.
Ordinul Arhitectilor din Romania va continua campania de informare si instruire privind utilizarea Sistemului de Informatii asupra Costurilor in proiectarea de arhitectura. Prin popularizarea acestui instrument in randul arhitectilor, autoritatilor publice centrale si locale, precum si printre clientii proiectelor de arhitectura, Ordinul isi propune sa mareasca transparenta in practicarea profesiei de arhitect, sa dezvolte planificarea in arhitectura pe baza datelor si, nu in ultimul rand, sa genereze cresterea, pe termen lung, a cifrei de afaceri la nivelul profesiei.
Modulele Sistemului de Informatii asupra Costurilor in proiectarea de arhitectura pot fi accesate aici.
|