Finantare PNRR pentru reabilitare 13 baraje la Administratia Nationala Apele Romane |
Info-Santiere Publicat de Elena Icleanu 18 Oct 2024 11:19 |
Ministrul Mediului, Apelor si Padurilor, Mircea Fechet, a semnat un contract de finantare in valoare de 1,18 miliarde lei, prin Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR), prin care vor fi reabilitate 13 baraje ale Administratiei Nationale "Apele Romane" (ANAR).
"Modernizarea acestor baraje reprezinta lucrari extrem de importante, pentru ca protejeaza sute, mii de case si localitatile din aval de inundatii. Protejam astfel localitati, bunuri, case, care ar fi in pericol in caz de inundatii. Avem prin PNRR sume consistente pentru investitii in managementul apei, care ne vor ajuta sa fim mai operativi in lupta cu schimbarile climatice", a precizat Mircea Fechet.
Acest proiect, elaborat sub coordonarea secretarului general al MMAP, Avram Alexandru, vizeaza doua subinvestitii:
• reabilitarea liniilor de aparare existente in conformitate cu Directiva privind inundatiile si cu Strategia Nationala pentru Managementul Riscului la Inundatii;
• reabilitarea acumularilor existente care necesita interventii de urgenta pentru exploatarea in conditii de siguranta.
Barajele care vor fi modernizate sunt: Gilau - Apele Romane Somes-Tisa; Lesu - Apele Romane Crisuri, Surduc - Apele Romane Banat, Nodul hidrotehnic Mures - Apele Romane Mures; Frumoasa - Apele Romane Olt; Maracineni, Lacul Morii, Budeasa, Buftea - Apele Romane Arges-Vedea; Lacul Rosu (judetul Harghita) - Apele Romane Siret; Cazanesti, Cucuteni si Solesti - Apele Romane Prut-Barlad.
Anterior, au fost aprobati indicatorii tehnico-economici pe baza DALI (care au beneficiat de finantare tot prin PNRR - etapa I).
In prezent, ANAR are in administrare 83 de baraje si acumulari din categoriile de importanta A si B (exceptionala si deosebita) si 339 de baraje si acumulari din categoriile de importanta C si D (normala si redusa).
Dupa 1990, au fost puse in functiune 5 acumulari din categoriile A si B de importanta (patru din acestea fiind incepute inainte de 1990 si una realizata integral dupa 1990) si 38 de acumulari permanente si nepermanente din categoriile de importanta C si D (realizate integral dupa 1990).
In ultimii ani, 12 baraje mari (A+B) au beneficiat de finantare din diverse surse (de la buget, externe sau din surse proprii) fiind astfel reabilitate si modernizate.
|