TRANSGAZ: Proiecte de aproape 5 miliarde euro programate in 10 ani |
Info-Santiere Publicat de Elena Icleanu 26 Mai 2020 05:00 |
In perioada 2020-2029, Transgaz are planificate investitii de aproape 5 miliarde euro in dezvoltarea sistemului national de transport (SNT) al gazelor naturale si in extinderea si modernizarea depozitelor de inmagazinare, conform planului de dezvoltare a retelei. Acesta cuprinde proiecte de anvergura menite sa reconfigureze reteaua de transport al gazelor naturale care, desi extinsa si complexa, a fost conceputa intr-o perioada in care accentul se punea pe aprovizionarea cu gaze naturale a marilor consumatori industriali si crearea accesului acestora la resursele concentrate in centrul tarii si in Oltenia, precum si la unica sursa de import. Rezultatele modelarii, din proiectul Strategiei Energetice a Romaniei 2019-2030 cu perspectiva anului 2050, estimeaza consumul brut de energie in 2030 la 394 TWh (crestere cu 4% fata de 2015). Consumul resurselor energetice ca materie prima urmeaza sa creasca cu 35%, in timp ce consumul si pierderile aferente sectorului energetic vor scadea cu 4 TWh.
BRUA I si II. Investitiile planificate in urmatorii zece ani pentru extinderea retelei de transport al gazelor naturale au o valoare cumulata de 4,12 miliarde euro, cel mai important proiect fiind BRUA, ce prevede realizarea infrastructurii necesare transportului de gaze naturale pe coridorul Bulgaria - Romania - Ungaria - Austria. Prima etapa a proiectului, cu o valoare de 478,6 milioane de euro, se afla in constructie si urmeaza sa fie finalizata in octombrie 2020.
Prima etapa a proiectului consta in constructia conductei Podisor - Recas (32” x 63 bar), cu o lungime de 479 km si trei statii de comprimare a gazelor, la Podisor, Bibesti si Jupa. Fiecare statie va fi echipata cu doua agregate de comprimare (unul in functiune si unul in rezerva), cu posibilitatea de asigurare a fluxului bidirectional de gaze. La finalizarea proiectului, capacitatea de transport al gazelor naturale spre Ungaria va ajunge la 1,75 miliarde mc /an, iar spre Bulgaria, la 1,5 miliarde mc /an.
Spre deosebire de BRUA Faza I, care este considerat un proiect de securitate a aprovizionarii, BRUA Faza II este considerat un proiect comercial, iar decizia finala de implementare se va lua doar daca proiectul este comercial viabil. Aceasta etapa propune construirea conductei Recas - Horia (32” x 63 bar), cu o lungime de aproximativ 50 km, amplificarea celor trei statii de comprimare (Podisor, Bibesti si Jupa) prin montarea unui agregat suplimentar de comprimare in fiecare statie, precum si amplificarea statiei de masurare a gazelor existente SMG Horia. Dupa implementarea acestei etape, capacitatea de transport spre Ungaria ar ajunge la 4,4 miliarde mc /an, iar cea spre Bulgaria se va mentine la 1,5 miliarde mc /an.
In cazul etapei a doua a BRUA, s-au realizat proiectul si documentatia tehnica si a fost obtinuta autorizatia de construire. Valoarea totala a investitiei va ajunge la 74,5 milioane de euro, daca proiectul va fi realizat.
Proiect de 376 milioane de euro pentru preluarea gazelor din Marea Neagra. Dezvoltarea pe teritoriul Romaniei a Coridorului Sudic de Transport pentru preluarea gazelor naturale de la tarmul Marii Negre reprezinta un obiectiv major al Transgaz, ce consta in construirea unei conducte telescopice de transport al gazelor naturale pe ruta Tuzla - Podisor, cu o lungime de 308,3 km, care sa faca legatura intre resursele de gaze naturale disponibile la tarmul Marii Negre si coridorul BRUA. Conducta va fi amplasata in zona de sud-est a tarii, iar traseul acesteia urmeaza directia generala de la sud-est spre vest, traversand judetele Constanta, Calarasi si Giurgiu.
Constructia conductei este planificata sa inceapa in 2020, valoarea investitiei fiind de 371,6 milioane de euro.
Conform proiectului Strategiei Energetice a Romaniei 2019-2030 cu perspectiva anului 2050, productia de gaze naturale va scadea, dupa ce atinge un nou varf de 132 TWh in 2025, ca urmare a productiei din Marea Neagra, la 96 TWh in 2030 si la 65 TWh in 2050. Deoarece productia onshore este de asteptat sa scada, mentinerea unui grad redus de dependenta fata de importuri este conditionata de dezvoltarea rezervelor descoperite in Marea Neagra.
Dezvoltarea SNT in zona de nord-est a Romaniei. Avand in vedere necesitatea imbunatatirii alimentarii cu gaze naturale a regiunii de nord-est a Romaniei si tinand seama de perspectiva oferita de conducta de interconectare dintre Romania si Republica Moldova (Iasi-Ungheni) ...
Varianta integrala a articolului este inclusa in editia Mai a revistei Agenda Constructiilor. Pentru informatii suplimentare, click aici! |