A inceput constructia liniei de metrou din Cluj, o investitie de 2,7 miliarde euro |
Infrastructura Publicat de Elena Icleanu 06 Iun 2024 16:23 |
Lucrarile de constructii la prima magistrala de metrou (Magistrala 1) din afara Bucurestiului au inceput, ieri, la Cluj-Napoca. Investitia ajunge la 13,69 miliarde lei (circa 2,7 miliarde euro), cea mai mare parte a acesteia urmand a fi asigurata de la bugetul de stat (peste 10 miliarde lei). Din Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR) a fost alocata pentru proiect suma de 1,48 miliarde lei, peste doua milioane de lei constituie sprijinul Uniunii Europene, iar circa 49 milioane de lei reprezinta contributia primariei din Cluj-Napoca (inclusiv 7,8 milioane de lei, TVA).
Durata de realizare a investitiei este de 96 luni, respectiv pana in anul 2031.
"Metroul se va integra cu alte doua lucrari mari: Spitalul Regional de Urgenta - de aceea am inceput din Floresti, si nu din cartierul Sopor, asa cum era prevazut initial, pentru a asigura un acces suplimentar la unitatea medicala, si Centura Metropolitana Cluj - care include largirea DN 1 de la 4 la 6 benzi, cu banda dedicata pentru autobuze, ambulante si taxiuri. Un alt tronson, intr-o etapa ulterioara, vizeaza prelungirea metroului pana la Gilau. (…) 2031 este termenul de realizare a intregii magistrale, 2026 - termen intermediar pentru primele sapte statii", a declarat Emil Boc, primarul municipiului Cluj-Napoca, la inaugurarea lucrarilor.
Antreprenor general este asocierea Gulermak Agir Sanayi Insaat Ve Taahhut AS - Gülermak Spólka Z Ograniczona Odpowiedzialnoscia - Alstom Transport SA - Arcada Company SA, avand ca subcontractanti si terti firmele: Sixense Solutions, Prospect Technical Studies, Siemens Mobility, Prelchim, YDA Insaat Sanayi ve Ticaret AS, Muzeul National de Istorie a Transilvaniei, Arhimar, Teknik Muhendislik AS, Tekfen Insaat ve Tesisat AS, Tekfen Mühendislik AS, Pirotehnic OSB, Vertatel International, Like Consulting si Octagon Fundatii Speciale.
Valoarea contractului de proiectare si executie a lucrarilor de infrastructura (structura de rezistenta, cale de rulare, finisaje, sisteme de instalatii), automatizarea traficului si racordarea la reteaua de energie electrica pentru Magistrala 1 este de 10,78 milioane de lei (circa 2,2 miliarde euro), inclusiv TVA.
Linie de peste 21 km, 19 statii si un depou
Proiectul consta in proiectarea, constructia, echiparea si punerea in functiune a unei linii de metrou usor in zona metropolitana Cluj-Napoca, in lungime de 21,03 km si avand 19 statii si un depou, dotate cu facilitati pentru buna integrare a sa cu celelalte sisteme de mobilitate. Traseul liniei de metrou usor incepe din zona rezidentiala din Floresti. Astfel, primele statii vor deservi zonele de locuinte, apoi zonele multifunctionale desfasurare in jurul viitorului Spital Regional de Urgenta, respectiv al centrului comercial din apropiere. Cu urmatoarele statii se va intra pe teritoriul municipiului Cluj-Napoca, acestea deservind cartierul Manastur, apoi linia va urma magistrala rutiera vest-est, traversand centrul orasului pana in Piata Marasti. De aici, o linie va continua spre zona industriala Muncii, iar o alta va deservi cartierele Gheorgheni si Sopor.
"Vor fi construite doua tuneluri circulare, fiecare avand o cale de rulare si un diametru interior de 5,5 metri. Ambele tuneluri vor fi forate cu doua echipamente specializate in asemenea lucrari, mici uzine Tunnel Boring Machine. In prima parte a liniei de metrou, intre statiile Tara Motilor si Manastur, tunelurile vor avea o adancime de 26-67 metri, plecand din statia Sf. Maria in Piata Marasti si, mai departe, spre Europa Unita la 16-27 metri, iar a treia sectiune, pana in Muncii, de 20-29 metri.
Sistemul de metrou la cheie va avea cea mai moderna tehnologie de automatizare a traficului, de nivelul 4, incluzand un centru de control integrat care sustine functionarea fara mecanic si servicii de transport de mare capacitate, in acest caz, intre 15.000 si 21.000 de pasageri / ora / sens, cu intervale de succedare a trenurilor de 90 de secunde", a precizat Serban Iorga, seful proiectului din cadrul Alstom, care a lucrat la constructia metroului din Riad timp de patru ani inainte de a se alatura echipei de la Cluj.
Compania Alstom, cu o experienta de 30 de ani in Romania, se va ocupa de integrarea sistemului, solutiile de semnalizari, telecomunicatii si electroalimentare, construirea caii de rulare, instalarea panourilor de siguranta de pe peroane, centrul de control si siguranta a traficului, precum si de implementarea in intregul sistem a unei solutii de securitate cibernetica.
"Clujul va avea prima linie de metrou complet automatizata din Romania, cu tehnologia Alstom de inalta performanta deja utilizata la Madrid, Milano, Lyon, Paris sau Amsterdam. Proiecte recente de metrou in care Alstom are un rol important includ Montreal REM, Riyadh Metro, Atena Linia 4, Dubai Metro Route 2020 si multe altele", au transmis reprezentantii Alstom.
Contractul de supervizare este in curs de atribuire
Licitatia pentru atribuirea serviciilor de supervizare aferente proiectului de constructie a liniei de metrou din Cluj (etapa I) este inca in desfasurare, etapa de evaluare fiind incheiata la 30 mai 2024. Castigatorul urmeaza a fi anuntat in perioada imediat urmatoare, urmand a fi selectat din cei 6 participanti la procedura, respectiv:
Valoarea contractului de consultanta este de 211,5 milioane de lei.
Studiul de fezabilitate pentru linia de metrou a fost elaborat de asocierea formata din companiile SWS Engineering SPA, Systra si Metrans Engineering, valoarea contractului depasind 30 de milioane de lei.
|