PSD: Romania beneficiaza de 360 kilometri noi de autostrada pana in decembrie 2025 |
Infrastructura Publicat de AG&F 27 Iun 2024 13:05 |
Pana in decembrie 2025, se vor deschide inca aproape 360 de kilometri de autostrada, fata de circa 970 de kilometri pe care se poate circula in prezent, anunta reprezentantii Guvernului condus de Marcel Ciolacu. Datele Companiei de Autostrazi arata ca aproape 320 de kilometri de autostrada sunt in constructie numai pe A7, Autostrada Moldovei, la care se adauga tronsonul Sibiu-Pitesti din A1 si Cluj-Oradea din A3. Noi orase sunt deja conectate la infrastructura moderna, spre exemplu Targu-Mures, care, in ultimii doi ani, a devenit un punct de interes pentru investitori prin deschiderea de noi fabrici.
Investitiile publice in infrastructura mare prognozate pentru anul in curs sunt cu 20% mai mari decat anul trecut. Pentru 2024, sunt prevazute peste 120 de miliarde de lei de la bugetul national si din fonduri europene, ceea ce reprezinta echivalentul a 7,2% din PIB. Romania se apropie astfel de tinta de 10% din PIB, anuntata de Premierul Ciolacu inca din mai 2023.
"Daca am reusit sa investim in 2022, an cu crize suprapuse, aproape 7% din PIB in economia romaneasca si in firmele antreprenoriale romanesti, in special in IMM-uri, avem ambitia ca de acum inainte sa fortam investitii anuale de 10% din PIB!”, spunea Marcel Ciolacu, in mai 2023, in cadrul evenimentului Romania Start-Up Revolution.
Anul trecut, valoarea investitiilor publice a fost de 101 miliarde de lei, adica peste 20 de miliarde de euro.
Investitiile in infrastructura rutiera vor fi preluate integral de CNIR
Implementarea proiectelor de infrastructura este accelerata si de faptul ca Ministerul Transporturilor a dat unda verde Companiei Nationale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) si a reorganizarii fostei entitati, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR). Astfel, vor exista doua entitati, CNAIR, care se va ocupa de intretinerea si administrarea infrastructurii existente, in timp ce Compania Nationala de Investitii Rutiere, CNIR, va prelua tot ceea ce inseamna investitii, drumuri expres, autostrazi, pasaje, variante ocolitoare.
"La ora actuala avem un ordin de ministru care nominalizeaza primele sapte proiecte ce urmeaza sa le preluam. Si, suplimentar, vom mai lansa noi un nou proiect, Bucuresti - Giurgiu. Astfel, cele sapte proiecte care au fost nominalizate in ordinul de ministru sunt Targu Mures - Targu Neamt, sectiunea de munte autostrazii A8. Aceasta la randul ei este cei 157 de km, ei sunt impartiti in 6 tronsoane. Doua dintre ele au fost deja lansate la licitatie de colegii din CNAIR. Celelalte patru cel mai probabil le vom lansa noi la in momentul preluarii. Avem autostrada Tangu Neamt - Iasi - Ungheni care are 93,3 km. Este in faza finala studiul de fezabilitate. Probabil noi ulterior vom lansa executia lucrarilor. Avem de asemenea Brasov-Bacau. Avem de asemenea Ploiesti - Brasov", a anuntat Gabriel Budescu, director general al Companiei Nationale de Investitii Rutiere.
Sarcina CNIR este de a accelera implementarea proiectelor prin urmarirea lor pas cu pas, evitandu-se situatiile in care prin licitatii repetate sau nerespectarea termenelor de catre constructori lucrarile sunt intarziate.
"Eu mi-am propus sa realizam obiective in termenele licitate si in conditiile de calitate licitate. Sa nu ajungem sa ne mai blocam, sa intarziem, cum au fost cazuri cand s-a ajuns la 4-6 ani in executia unui obiectiv, sau sa le relicitam de nu stiu cate ori. Imi doresc sa selectam constructor care sa poata executa aceste obiective, sa urmarim mult mai indeaproape contractul si pe partea aceasta de urmarire contract cam la fel cu amenziile de circulatie. In momentul in care constructorul stie ca este urmarit si se aplica penalitati inca de la bun inceput ca a depasit contractul cu 2-3 zile, o saptamana 2 saptamani, se aplica penalitati, el vede ca este urmarit si va face tot posibilul sa ramana in contract si sa-si indeplineasca cele asumate in contract", a precizat Gabriel Budescu.
Ministerul Transporturilor a cheltuit deja bugetul pe 2024 si a primit o suplimentare din Fondul de rezerva al Guvernului
In acest an, Ministerul Transporturilor si Infrastructurii a beneficiat de un buget de 30 de miliarde de lei, din care 20,4 miliarde de lei destinate bugetului de investitii din fonduri europene, ceea ce reprezinta o crestere de aproximativ 29% fata de nivelul din 2023. Sunt fonduri aferente PNRR, CEF si Programului Transport 2021-2027, din care cofinantarea asigurata de la bugetul de stat este de 11 miliarde lei.
Ministerul Transporturilor a cheltuit inca din primele 5 luni sumele alocate pentru intregul an, motiv pentru care a primit o suplimentare de circa 2,7 miliarde lei, a bugetului pentru investitii.
|