Agenda Constructiilor
Vineri, 26 Aprilie 2024
hilti
Home - Stiri - Oportunitati & Comunicate - EULER HERMES: Cu investitii in infrastructura devenim un hub de tranzit regional
EULER HERMES: Cu investitii in infrastructura devenim un hub de tranzit regional
Oportunitati & Comunicate Publicat de Stelian DINCA 26 Iun 2018 10:21
Potrivit studiului realizat de Euler Hermes, sectorul transporturilor trece printr-o perioada favorabila, legata direct de contextul economic, in principal de cresterea consumului privat, care in 2017 a crescut cu mai mult de 10%. Aproape un sfert din exportul total de servicii al Romaniei din 2017, care insumeaza 20 miliarde de euro, a fost realizat de ramura transportului rutier de marfuri
Cu toate acestea, infrastructura ramane o piedica majora pentru dezvoltarea sectorului si, in sens larg, a economiei nationale (cu doar 800 km de autostrada si alti 60 km previzionati a se inaugura in 2018). Calitatea infrastructurii este unul dintre factorii considerati in indicii care masoara competitivitatea economiilor, cum ar fi si Indexul Competitivitatii Globale al WEF, in care in 2017 Romania pierde sase pozitii fata de 2016, fiind clasificata pe locul 68 din 137 tari
Din estimarile recente, nevoile de investitii in infrastructura de transport a Romaniei depasesc 70 miliarde de euro, in timp ce resursele disponibile pana in 2030 (conform Masterplanului de transport) sunt de 36 miliarde de euro. Solutiile de finantare ar fi utilizarea instrumentelor financiare, asa cum sunt fondurile structurale, cat si cele din Fondul European de Investitii Strategice, precum si utilizarea parteneriatului public-privat pentru o orientare mai buna a proiectelor catre nevoile concrete de dezvoltare a economiei.
Piata transporturilor este dominata de transportul rutier si de industriile conexe, si in mod firesc este axata pe spatiul comunitar (mai mult de 90% din transporturile efectuate).
Industria ramane fragmentata in ciuda avantajelor pe care le-ar aduce consolidarea pentru finantare si investitie in tehnologie. Exista la acest moment mai mult de 35.000 de firme (si PFA-uri) care opereaza peste 180.000 de vehicule, angajand aproximativ 360.000 de soferi profesionisti, dar sub 100 de firme au mai mult de 100 de camioane. In Romania, industria transportatorilor este estimata la 5 - 6 miliarde de Euro, reprezentand 5% din Produsul Intern Brut.
Cresterea sectorului este condusa de serviciile integrate de depozitare si transport (care servesc retailul-ul modern aflat in continua expansiune), curierat (datorita comertului electronic piata de curierat a crescut la peste 400 milioane de euro in 2017) si transport de piese si subansamble auto (in linie cu dezvoltarea accelerata a industriei automotive).
Transportatorii romani sunt in continuare competitivi din punct de vedere al pretului in raport cu pietele din Europa de Vest, dar cu toate acestea avantajul se erodeaza din cauza cresterilor de costuri (aferente politelor RCA si salariului minim pe economie) si aplicarea reglementarilor Europene (timpul de repaos obligatoriu si regulile privind detasarea angajatilor). Suplimentar, cresterea economica aduce cu sine si un deficit de forta de munca calificata, ceea ce limiteaza oportunitatile de dezvoltare date fiind investitiile reduse in automatizare si sisteme IT in domeniu (inca vazute ca fiind inutile si prea costisitoare).
Jucatorii mari de pe piata, cu cateva exceptii care se concentreaza in principal pe transport (Aquila >200 milioane euro CA/2017, Carrion Expedition, Transmec Oradea), livreaza in general servicii integrate de transport si depozitare (Havi Logistics, Tibett, DB Schenker, DHL, Karl Heinz Dietrich) sau servicii de curierat (Fan Courier >130 milioane de euro CA/2017, Urgent Cargus > 85milioane de euor
CA/2017, DHL >54 milioane de euro CA/2017). Privind in ansamblu, piata de curierat a atins 430 milioane euro in 2017.
Valoarea limitelor de credit subscrise de Euler Hermes in sectorul transportului se situeaza la 2% din totalul limite subscrise in Romania din punct de vedere valoric. Numarul limitelor de credit reprezinta 5% din total, cu un trend crescator, sustinut de evolutia pozitiva a sectorului. Conform Studiului Euler Hermes Industria Transporturilor in Romania (), perioada medie de incasare in sectorul transporturilor este estimata la 62 de zile, fata de media pe tara de 68 de zile.
Expunerea Euler Hermes Romania este dominata de catre un antreprenor local cu o baza de logistica diversificata, iar restul pietei ramane destul de fragmentat.
Surse:
- Institutul National de Statistica
- Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania
- World Economic Forum Global Competitiveness Index 2017-2018
- Major Companies in Romania 2018 report by ZF&Deloitte
- Studiul Euler Hermes Industria Transporturilor in Romania
Analiza SWOT:
Puncte forte
- Preturi competitive fata de Europa de Vest;
- Acces facil la piata unica ca membru UE;
- Romania are potential pentru a deveni un hub de logistica in regiune (cu o suprafata de depozitare de aproximativ 5 milioane de mp pana in 2020);
Puncte slabe
- Piata fragmentata limiteaza accesul la finantare pentru CAPEX si potentialul de economii de costuri;
- Nivel scazut de automatizare si informatizare;
- Tarifele mai mari din transportul international determina companiile locale sa utilizeze camioanele noi in afara tarii, cu impact negativ asupra calitatii aerului si sigurantei traficului din Romania, unde raman vehicule vechi si poluante;
Oportunitati
- Cresterea economica datorata consumului si expansiunea retail-ului modern / e-commerce-ului;
- Investitii punctuale in infrastructura ar putea transforma Romania intr-un hub de tranzit pentru Europa de Sud-Est;
- Investitiile chineze in infrastructura (‘One Belt One Road’), de care ar putea beneficia si Romania daca viitoarea cale ferata China - Europa de Vest ar trece prin tara noastra;
Amenintari
- Infrastructura slaba reduce profitabilitatea si creste timpii de livrare;
- Industria este vulnerabila la contractia consumului care este probabila datorita cresterii costurilor la credit si a taxelor;
- Costul asigurarilor si conformitatii cu normele UE;
- Accesul din ce in ce mai dificil la forta de munca calificata;
- Pretul petrolului in crestere, estimat la un nivel de minim 80 de dolari/barilul in 2018.
 
ABONARE REVISTERAWLPLUGALLBIMSISECAM
ROCKWOOL 196
Editia
MARTIE/APRILIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 181 (Martie-Aprilie 2024)
 

Autentificare

romania fara hospice
GHID de INSTALARE
theda mar
EDIT-Structural
noark
MAKITA
siniat
quadratum
strabag nivel 1
ness project
CDS
viarom
concelex
Acvatot 2019
ERBASU CONSTRUCT
CONCEPT STRUCTURE
leviatan
rigips
Ubitech

Parteneri

AHK 2022
top 500
HABITAT
FPSC_2019
ef-de-n
top 500
AICPS_30
ROGBC 2016
top 500
econet

pereti cortina si tamplarie aluminiu exigeretamplarie aluminiu Termopan Salamander