Capacitatea administrativa scazuta, principalul risc in implementarea PNRR |
Actualitatea interna Publicat de Stelian DINCA 20 Apr 2022 11:24 |
Proiectele pe infrastructura de transport din Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR) sunt foarte bine scrise si coerente, dar trebuie sa ne tinem de ele, a declarat, marti, comisarul european pentru Transporturi, Adina Valean, la o conferinta de profil, citata de Agerpres.
"Ceea ce trebuie sa faca Romania este sa se tina de planurile pe care le-a asezat, le-a conceput la sfarsitul anului trecut, prilejuite in primul rand de existenta acestui Plan National de Redresare si Rezilienta. Cu ajutorul task-force-ului pe care l-am pus la dispozitia Romaniei si Bulgariei, planurile pe infrastructura din PNRR sunt foarte bine scrise, sunt coerente, dar trebuie sa ne tinem de ele. Avem acum, la inceputul perioadei de finantare, sume foarte mari la dispozitia Romaniei: 9,7 miliarde de euro prin PNRR, dedicate transporturilor, din care aproape 4 miliarde de euro pe feroviar, 3,5 miliarde de euro pe rutier, 600 de milioane de euro pentru metrou, circa 180 de milioane de euro pentru autobuze verzi. Avem apoi instrumentul financiar european care se cheama Connect Europe Facility cu 763 de milioane de euro garantat pana in 2024, plus alte linii financiare suplimentare din care se pot atrage bani prin competitie. Avem si fondurile de coeziune, de 1,5 - 2 miliarde de euro numai pentru transporturi. Deci, in total sunt pusi la dispozitie aproximativ 12 miliarde de euro pentru transporturi, dublu fata de perioada de finantare anterioara, 2014 - 2020. Alocarile pentru infrastructura feroviara sunt fara precedent, de aproximativ 5 miliarde de euro", a subliniat Valean.
Oficialul european a adaugat ca principala amenintare ce poate sta in calea implementarii planului investitional pe transporturi ramane capacitatea administrativa scazuta atat din cadrul institutiilor de stat, cat si din companiile care ar trebui sa depuna proiecte.
"La sfarsitul anului trecut Romania a adoptat acest PNRR, dar un jalon important din acest plan este adoptarea unui plan investitional pentru infrastructura de transport. El a fost adoptat in decembrie si inaintat Comisiei Europene pentru analiza. Planul e foarte ambitios, e bine conceput si daca ne tinem de el este cea mai mare oportunitate pe care o avem. Principala amenintare pe care o vad acum ramane capacitatea administrativa scazuta. Cand ma refer la capacitatea administrativa nu vorbesc numai despre persoanele de specialitate din minister sau institutii, dar si despre companiile care ar trebui sa depuna proiecte. Trebuie scrise caiete de sarcini, trebuie urmarite din punct de vedere managerial. Acest task-force e pregatit sa discute pe fiecare si sa gaseasca solutii atat de sprijin pentru capacitatea administrativa, care la randul ei poate fi finantata din fonduri europene, dar si sa depaseasca obstacole de natura administrativa care pot aparea", a subliniat Adina Valean.
Intrebata daca este posibila o renegociere a PNRR din partea Romaniei in relatia cu Comisia Europeana, Adina Valean a punctat faptul ca la "un plan pe termen lung, important este sa te tii de el, pentru ca altfel, daca il schimbi, practic, pierzi finantarile si oportunitatile".
"Era o greseala sa ne apucam sa schimbam ceva in PNRR, cel putin pe transporturi. Flexibilitate, probabil ca s-ar putea gasi la Comisie, daca in cele din urma Romania vine si spune "Uite, mi-am mai facut socotelile intre timp, mai ales cu toate modificarile existente acum, cu cresterea preturilor la materiale de constructii, lipsa de forta de munca...". Acestea sunt chestiuni care pot fi punctual discutate, nu e nimic batut in cuie, dar in ansamblu cred ca ar fi bine sa ne tinem de ce am stabilit sa facem", a spus comisarul european pentru Transporturi.
Harta marilor investitii de infrastructura in 2022 si proiectia pe termen mediu si lung in domeniul transporturilor sunt teme dezbatute, marti, in cadrul conferintei online cu tema "Upgrade Romania: Este nevoie de un pact national pe transporturi?".
|