RATA de absorbtie a fondurilor europene este de 30%, respectiv 9,25 miliarde euro |
Actualitatea interna Publicat de Cosmin Dincu 05 Iul 2019 06:37 |
Romania a absorbit fonduri europene in valoare totala de 9,25 miliarde de euro, din alocarea 2014-2020, reprezentand o rata de 30%, dupa cum a declarat Roxana Minzatu, ministrul Fondurilor Europene, in cadrul unei conferinte sustinute la data de 4 iulie 2019, la ministerul de resort (MFE).
„Romania are o alocare totala de 31 miliarde euro in zona de politica de coeziune si zona agricola, iar din aceasta suma Comisia Europeana ne-a rambursat 9,25 miliarde euro, ceea ce reprezinta o rata de absorbtie de 30% la jumatatea anului 2019. Noi suntem cu absorbtia - absorbtia insemnand sumele deja rambursate de Comisia Europeana Romaniei - aproape de media europeana, care se situeaza la 33%. Deci, nu suntem de certat, ca sa zic asa. Imi doresc, insa, sa depasim media europeana si sa avem 100% absorbtie pana in 2023. Pentru acest an, ne propunem sa cheltuim 2,3 miliarde euro si monitorizam saptamanal indeplinirea acestui obiectiv. Totodata, as mai anunta ca au fost deschise apeluri de proiecte in valoare de 25 miliarde euro pana la aceasta data si, din aceste 25 miliarde euro puse pe masa, avem contracte de finantare semnate de 23,6 miliarde de euro, insemnand o rata de contractare de 79%”, a subliniat ministrul de resort.
In opinia Roxanei Minzatu, pentru urmatoarea alocare bugetara, respectiv 2021-2027, propunerea de buget pentru Romania este de 30,6 miliarde euro, dar aceasta suma va fi negociata intre Comisia Europeana si Parlamentul European. Cea mai mare alocare, de 17,3 miliarde euro, se va face prin Fondul European de Dezvoltare Regionala, urmand ca prin Fondul Social European sa fie alocata o suma de 8,5 miliarde euro, prin Fondul de Coeziune se vor acorda 4,5 miliarde de euro, iar pentru cooperare teritoriala este disponibila suma de 300.000 de euro.
Investitiile trebuie facute in zona de energie verde
Anterior acestei intalniri cu reprezentantii mass-media, Roxana Minzatu - numita in functia de ministru al Fondurilor Europene, conform Decretului nr. 507, publicat la data de 7 iunie 2019 in Monitorul Oficial nr. 462 – a sustinut o conferinta mai ampla la Bruxelles, unde a prezentat cateva elemente-cheie care vor guverna mandatul sau la MFE.
„Din discutiile pe care le-am avut cu oficialii Comisiei Europene a rezultat ca, la nivelul UE exista o serie de concepte, precum Greener Europe sau Smarter Europe, cu care toate proiectele viitoare ale Romaniei sa fie in concordanta si sa atinga angajamente pe care tara noastra le are de pe pozitia de stat membru al Uniunii Europene. Pentru fiecare tara exista niste obiective, adica trebuie sa avem grija ca noi sa cheltuim 30% in zona de energie verde... de fapt, sunt niste concepte - Greener Europe, Smarter Europe - adica tot ceea ce inseamna eficientizare energetica sau ecologie, respectiv biodiversitate, deci va trebui sa avem grija ca prin maniera in care ne gandim programele sa atingem si niste angajamente pe care le avem ca stat membru fata de UE. Daca finantam sanatatea, o putem finanta, dar trebuie sa avem grija sa finantam cladiri eficiente energetic... In felul acesta, va trebui sa jonglam cu obligatiile pe care le avem ca membru al UE si cu nevoile de a rezolva niste probleme in tara. Aceasta este arta de a gandi programe bune cu care sa se rezolve si nevoile din tara, dar cu care sa atingem si obiectivele pe care Uniunea Europeana le are in ansamblu. Speram sa reusim - si avem o echipa la Bruxelles foarte buna, in acest sens”, a subliniat ministrul de resort.
Partea de infrastructura de transport rutier a atras 1,25 miliarde euro de la UE
La nici o luna de la preluarea mandatului la MFE, Roxana Minzatu a prezidat, la Luxemburg, Consiliul Afaceri Generale - Coeziune din cadrul mandatului Presedintiei Romaniei la Consiliul Uniunii Europene, dar a reusit si sa evalueze anumite programe prin care se atrag fonduri structurale, acordand o atentie deosebita celor ce se refera la infrastructura de transport – si nu numai.
„Am facut o evaluare, de exemplu, in zona de infrastructura mare, unde avem de absorbit o tinta de aproximativ 400 de milioane de euro anul acesta. Noi avem o tinta clara, ca tara. Avem de cheltuit toti banii europeni alocati in aceasta perioada de finantare pana in ultimul an in care putem sa facem asta, adica pana in 2023. Deci, noi vrem sa cheltuim 100% din fondurile alocate Romaniei pana in ultimul an in care se poate face asta, anul acela fiind 2023, ca asa este si regula. Banii pentru 2014-2020 pot fi cheltuiti pana in 2023 si avem si niste tinte intermediare. Tinta pentru anul 2020 este undeva la 70%”, a avertizat ministrul de resort.
Potrivit Roxanei Minzatu, in cadrul Programului Operational Infrastructura Mare (POIM) s-a atras in perioada actuala de finantare (2014-2020) suma de 1,25 miliarde euro pentru zona de transport rutier, dintr-o alocare de aproape 5 miliarde euro. „In ceea ce priveste POIM, am reusit sa recuperam de la Comisia Europeana cam 1,25 miliarde euro pe zona de transport rutier mare, dintr-o alocare totala de circa 5 miliarde euro. Deci, aceasta este suma pe care noi deja am adus-o acasa. Voi avea discutii cu ministrul Transporturilor, Razvan Cuc, exact pe tema aceasta si cu oficialii Agentiei Nationala pentru Achizitii Publice. Mai precis, voi pune in discutie sumele pe care estimam ca le vor cere la rambursare CNAIR, Ministerul Transporturilor, pentru proiectele de autostrada pe care le avem in implementare, vom discuta ce proiecte au in licitatie, ce documente au in pregatire pentru perioada dupa anul 2021 (pentru ca aceste proiecte mari se pregatesc in ani si ne intereseaza sa pregatim cat mai timpuriu proiectele acestea mari, pentru ca dureaza). Deci, avem sume importante rambursate pe zona de autostrazi, din 5 miliarde euro, dar mai este”, a explicat ministrul de resort.
Conform Roxanei Minzatu, din analiza pe care a facut-o, nu au fost identificate proiecte care sa fie facturate anul acesta. „Facturi inseamna cheltuieli pe care sa le punem la absorbtie. Sunt proiecte in pregatire si vor produce cheltuieli din 2020 incolo. Si proiectele despre care auzim ca se depun la Comisia Europeana, ca au fost semnate contracte de finantare sau macar ca a inceput licitatia, pentru toate aceste proiecte mari vestile sunt bune, pentru ca fiecare etapa consuma timp. Nu sunt proiecte care pot sa fie pregatite in sase luni si de aceea, impreuna cu ministrul Transporturilor, incercam permanent sa evaluam ce facturi ne vor aduce la rambursare proiectele MT, ce proiecte se pregatesc pentru a fi lansate etc. Permanent, ne intereseaza ambele componente, vrem sa stim estimarea din timp, pentru ca nu sunt lucruri care se pot intampla de pe o zi pe alta”, a subliniat Roxana Minzatu.
***
Roxana Minzatu este licentiata in stiinte politice, in limba engleza, iar din decembrie 2016 este deputat de Brasov in Parlamentul Romaniei. Dupa o perioada in care a fost consultant in domeniu si manager de proiecte, actualul ministru de resort s-a specializat in atragerea de fonduri europene nerambursabile, avand deja experienta in acest sens, mai ales ca, in anul 2015, a ocupat functia de secretar de stat in Ministerul Fondurilor Europene si ulterior a devenit presedintele Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice.
|