AmCham: Ultimii ani in care avem acces la finantare majora pentru convergenta cu UE |
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de AG&F 27 Sep 2024 11:00 |
![]() ![]() Pentru fiecare din cele 10 sectoare, principalele recomandari vizeaza directii precum:
1. Fiscalitate In corelare cu recomandarile privind echilibrarea macro-bugetara, cele privind politica fiscala reflecta nevoia de masuri care sa reduca deficitul bugetar si nivelul datoriei publice. Pentru intervalul 2024 – 2028 obiectivele pe care le consideram prioritare sunt revenirea la un sistem de cota unica de impozitare, aplicat echitabil si uniform, cresterea gradului de colectare a taxelor si impozitelor, optimizarea digitalizarii sistemului fiscal, implementarea bugetarii multianuale, eliminarea impozitului minim pe cifra de afaceri, si stimularea activitatilor de cercetaredezvoltare-inovare. Directia, ritmul de implementare pentru fiecare dintre acestea va avea impact asupra competitivitatii economice a Romaniei si eforturilor de pozitionare ca hub regional de investitii, asupra capacitatii Romaniei de a face fata transformarilor globale si provocarilor tot mai complexe.
2. Economie digitala Pentru a recupera decalajele acumulate in domenii cheie ale digitalizarii, Romania trebuie sa accelereze transformarea digitala si trecerea catre un model de crestere bazat pe inovatie. In acest sens, foarte importanta va fi valorificarea la maximum a celor 6 miliarde euro disponibile prin PNRR pentru a dezvolta infrastructura 5G, sistemele cloud si serviciile publice digitale. Pentru a evita intarzieri si fragmentari de responsabilitate in livrarea proiectelor strategice, subliniem importanta unor organisme de coordonare cu expertiza in domeniu, personal si finantare adecvate, si putere de decizie. Recomandarile vizeaza si alte aspecte critice, cum ar fi cresterea nivelului de competente digitale ale populatiei, cresterea numarului de spcialisti IT inclusiv prin predarea timpurie a competentelor digitale in scoli care sa directioneze un numar mai mare de elevi catre specializari STEM. Nu in ultimul rand, Romania trebuie sa faca progrese in domeniul securitatii cibernetice si sa se alinieze standardelor UE si SUA inclusiv in procesul de adoptare a inteligentei artificiale.
3. Energie Romania trebuie sa accelereze tranzitia energetica pentru a asigura dezvoltarea sustenabila si modernizarea economiei. O prioritate-cheie este cresterea capacitatii de productie de energie regenerabila, alaturi de diversificarea surselor de energie curata. Acest lucru necesita atat extinderea infrastructurii de productie, cat si promovarea cercetarii in domeniul energiei verzi. Romania dispune de un cadru normativ bine definit, insa coerenta legislatiei si reglementarilor trebuie imbunatatita. Este esential sa se stabileasca calendare clare si obiective masurabile pentru implementarea politicilor energetice si climatice.
4. Mediu si sustenabilitate Pentru a-si atinge obiectivele asumate in materie de mediu (zero emisii nete pana in 2050), Romania are nevoie de un pachet cuprinzator de politici, reforme institutionale, investitii publice, sprijin financiar. In cea ce priveste economia circulara, recomandarile AmCham vizeaza gestionarea deseurilor, protejarea capitalului natural, investitii strategice in decarbonizarea sectoarelor esentiale. Pentru a neutraliza emisiile provenite din sectoare unde reducerea acestora este dificila, cum ar fi agricultura, Romania trebuie sa asigure protectia padurilor virgine si a parcurilor nationale. In egala masura, consideram importante consolidarea guvernantei in domeniul protectiei mediului si a sustenabilitatii, imbunatatirea capacitatii administrative si tehnice, modernizarea infrastructurii, stabilitatea si coerenta legislativa.
5. Sanatate In primul rand, consideram necesar sa fie abordate cu prioritate provocarile cu care se confrunta sistemul sanitar, prinpolitici care sa scada rata mortalitatii cauzate de boli prevenibile, politici de reducere a deficitului de specialisti, reducerea intervalului pentru acces la medicamente de ultima generatie. Un alt set important de recomandari se refera la finantarea sistemului de sanatate, unde Romania se situeaza sub media europeana ca procent alocat din PIB, dar si ca nivel al cheltuielilor cu sanatatea/cap locuitor. Cresterea accesului la servicii medicale de calitate, in mod echitabil, si la tratamente inovative, nu va fi posibila fara cresterea graduala a alocarii bugetare ca procent din PIB, investitii in preventie si screening, un grad ridicat de absorbtie a fondurilor europene sau revizuirea politicii de acces la diagnostic si tratament intr-un stadiu cat mai avansat biologic al boliiintre altele.
6. Fonduri structurale Desi s-au facut progrese in utilizarea finantarii europene, nivelul de absorbtie si ritmul de implementare al proiectelor este sub pontetial, ceea ce impune nevoia de imbunatatire a capacitatii administrative, dar si optimizari la nivel de reglementare – de la reducerea birocratiei, la modernizarea sistemului de aprobare. Cu privire la PNRR in mod special, consideram necesare o serie de masuri care sa duca la cresterea atat in volum, dar si in calitate si impact al proiectelor finantate prin acest program. Intre acestea: alocarea fondurilor europene complementar cu scheme de ajutor de stat; finantarea proiectelor cu valoare adaugata mare, cu efect multiplicator in economie; replicarea modelelor de succes locale si din alte jurisdictii si asigurarea predictibilitatii, stabilitatii si coerentei cadrului de reglementare, ca factor de incurajare a investitiilor
7. Piata muncii Semnalam din nou faptul ca deficitul ingrijorator de forta de munca, amplificat de scaderea demografica, emigrare si un sistem educational ineficient, are nevoie de interventii tintite, dar si de politici strategice pe termen lung. Intre acestea: cresterea calitatii sistemului de educatie; masuri pentru integrarea in piata muncii in special a tinerilor din categoria 16 – 25 de ani care nici nu studiaza, nici nu muncesc; masuri care sa faciliteze integrarea, respectiv revenirea in piata muncii a femeilor, in mod deosebit din comunitati vulnerabile; cresterea capacitatii de procesare a solicitarilor in crestere de muncitori extracomunitari; investitii in infrastructurile esentiale care sa reduca disparitatle e dintre regiuni, una din cauzele pentru care deficitul de capital uman este concentrat in principalii poli economici.
8. Piete de capital Consolidarea pietei de capital, ca alternativa pentru finantarea afacerilor, trebuie sa fie o prioritate.In viziunea AmCham Romania, cateva dintre masurile care se impun in aceasta directie sunt: activarea capitalului disponibil pentru finantarea companiilor romanesti, clasificarea Romaniei ca economie emergenta de catre MSCI; adoptarea de politici care sa stimuleze listarea companiilor cumulat cu simplificarea infrastructurii pietei de capital, a procedurilor si a costurilor asociate listarii pe Bursa. Educatia financiara joaca un rol vital, de aceea recomandam cresterea nivelului de alfabetizare financiara, prin programe educationale si campanii de informare, care sa rezulte in decizii financiare informate si in folosirea mai eficienta a resurselor, pentru ca, pe termen lung, sa fie sprijinita stabilitatea financiara a Romaniei.
9. Guvernanta Corporativa Un cadru solid de guvernanta este esential pentru atragerea investitiilor si mentinerea increderii in piata. Pentru o economie care tinteste o dezvoltare sustenabila, un cadru legal si institutional robust, transparent si echitabil este o conditie esentiala. In mandatul 2024 – 2028, consolidarea guvernantei corporative trebuie sa fie o prioritate cu atat mai mult cu cat vor fi ani definitorii pentru obiectivul aderarii la OCDE. De asemenea, Romania va trebui sa fie pregatita sa adopte noi reglementari care sa incurajeze companiile sa integreze durabilitatea si responsabilitatea sociala. Pentru realizarea ambelor obiective este nevoie de o abordare integrata si colaborare intre ministerele si agentiile de stat implicate.
10. Turism Pozitionarea sectorului de turism din Romania ca un motor de crestere economica are nevoie sa treaca de la vorbe la fapte. A devenit stringenta nu doar asumarea strategiei pe termen mediu si lung de consolidare a competitivitatii sectorului turismului din Romania (adoptata de curand), dar insotirea acesteia de o foaie de parcurs concreta si operationala, bugete de promovare marite, personal responsabil de implementare cu criterii de performanta cuantificabile, termene de executie. Principalele recomandari vizeaza actiuni pe urmatoarele paliere: brand de tara puternic & strategie de promovare operationala; dezvoltarea conceptului de turism identitar & produse turistice de nisa; organizatii de management al destinatiilor functionale si reducerea economiei gri in sectorul de turism. O mai buna profilare a Bucurestiului, ca destinatie turistica si de afaceri, este mult asteptata de intreaga comunitate de business. Desi nu este o analiza exhaustiva, Prioritati pentru Romania 2024- 2028 ofera o radiografie a starii de fapt si un inventar de masuri care trebuie sa fie pe agenda dialogului public privat si adoptate cu prioritate pentru ca Romania sa-si realizeze potentialul de prosperitate socio-economica, intr-o maniera sustenabila pe termen mediu si lung. AmCham Romania va promova recomandarile in consultarile viitoare cu decidentii responsabili cu stabilirea parcursului Romaniei pentru anii urmatori si cu implementarea masurilor recomandate.
|