BCG: Cinci provocari majore cu care se vor confrunta liderii de afaceri in 2025 |
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de AG&F 25 Feb 2025 13:34 |
![]() “Modul in care liderii vor gestiona aceste schimbari va fi definitoriu pentru viitorul lor, influentand decisiv succesul sau declinul afacerii in anii urmatori”, a declarat Laszlo Juhasz, Managing Director si Senior Partener la BCG.
Cele cinci provocari majore se pot grupa astfel:
Tarife, competitivitate si ascensiunea Sudului Global
In 2025, cresterea tarifelor comerciale va deveni o realitate pe multe piete, influentand lanturile de aprovizionare, accesul la piete si costurile companiilor. Presedintele american Donald Trump a promis deja majorari tarifare, existand riscul unor represalii comerciale de ambele parti, accentuand interventia statului in economie. In acest context, liderii de afaceri trebuie sa anticipeze impactul asupra strategiilor lor pentru a mentine competitivitatea. In paralel, Sudul Global – format din 133 de economii emergente din India, Asia de Sud-Est si Africa – isi consolideaza influenta economica, oferind noi oportunitati de crestere pe aceste piete.
Inteligenta artificiala
La doi ani dupa succesul ChatGPT, inteligenta artificiala si modelele generative de invatare automata raman prioritati strategice pentru 75% dintre liderii de afaceri, fiind incluse in top trei obiective pentru 2025. Desi investitiile in IA sunt masive, beneficiile financiare nu sunt inca clare, iar succesul depinde de implicarea directa a liderilor de companii. Pentru a maximiza impactul, BCG recomanda concentrarea pe un numar redus de initiative cu potential ridicat si adaptarea companiilor la schimbarile necesare, ceea ce poate duce la o implementare de 2,3 ori mai eficienta si un ROI superior.
Costul in crestere al inactiunii climatice
Tranzitia catre reducerea emisiilor si adaptarea la schimbarile climatice ramane o provocare globala. In timp ce UE, Japonia si China accelereaza tranzitia verde, SUA par sa relaxeze reglementarile in domeniul energiilor regenerabile. Lipsa de actiune expune companiile la riscuri climatice tot mai mari, iar BCG estimeaza ca fenomenele meteo extreme ar putea reduce EBITDA-ul global cu 25% in urmatorii 25 de ani. Cu toate acestea, multe companii subestimeaza impactul economic al schimbarilor climatice, riscand pierderi financiare majore din cauza dezastrelor naturale.
Managementul costurilor ca motor al cresterii
O gestionare eficienta a costurilor nu doar imbunatateste performanta actuala, ci asigura si viitorul companiei, iar 67% dintre liderii intervievati de BCG considera ca economiile trebuie reinvestite in inovatie si crestere. Totusi, 40% dintre executivi se simt nepregatiti pentru un posibil soc economic in 2025, iar multi dintre ei nu reusesc sa atinga obiectivele de reducere a costurilor. BCG avertizeaza ca masurile rapide si impuse rigid nu sunt sustenabile, recomandand o abordare pe termen lung prin reconfigurarea modelelor operationale. O cultura a constientizarii costurilor, bazata pe transparenta si implicarea echipei, este esentiala pentru construirea unei organizatii eficiente si rezistente.
Rolul de unificator
Polarizarea politica si sociala poate patrunde in mediul de lucru, afectand coeziunea echipelor si performanta companiilor. Liderii de afaceri pot juca un rol de unificatori, transformand companiile in medii sigure pentru angajati, unde colaborarea, dialogul civilizat si siguranta psihologica sunt prioritare. Pentru a reduce diviziunile, liderii trebuie sa monitorizeze subiectele politice si sociale controversate si sa elaboreze strategii pentru gestionarea acestora in cadrul companiei. Ei pot cultiva o cultura a tolerantei si pot stabili un cadru clar despre cand si cum sa se implice in probleme sensibile, in concordanta cu valorile si obiectivele organizatiei.
“Anul 2025 va testa liderii de afaceri in moduri fara precedent. Cei care adopta o abordare proactiva, investesc strategic in tehnologie, gestioneaza costurile cu viziune pe termen lung si raman flexibili in fata schimbarilor economice si climatice vor avea sansa de a-si consolida pozitia pe piata”, a adaugat Laszlo Juhasz. “In schimb, cei care reactioneaza lent sau ignora aceste transformari risca sa fie lasati in urma.”
|