Masuri pentru imbunatatirea procesului de solutionare a contestatiilor la licitatii |
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de AG&F 08 Apr 2024 14:03 |
Curtea de Conturi recomanda completarea legislatiei privind remediile si caile de atac in materie de atribuire a contractelor de achizitie publica (Legea 101/2016) cu masuri sanctionatorii, cu scopul de a preveni intarzierea depunerii de catre autoritatile contractante a documentatiei necesare solutionarii contestatiilor.
Curtea a analizat procesul de solutionare a contestatiilor din perspectiva duratei de timp, in cadrul unei misiuni de audit al performantei realizate la Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC). Misiunea s-a desfasurat in perioada ianuarie-iunie 2023 si a vizat activitatea de solutionare a contestatiilor de catre CNSC in intervalul 2020-2022. In cadrul misiunii, echipa de audit a beneficiat de sprijinul oferit de experti ai Centrului de Excelenta in Audit al Oficiului de Responsabilitate Guvernamentala al Statelor Unite ale Americii (GAO).
Auditul a urmarit determinarea perioadei alocate efectiv pentru solutionarea contestatiilor in materie de achizitii publice, factorii care afecteaza durata procesului de solutionare a contestatiilor si, dupa caz, actiunile care ar putea fi intreprinse pentru realizarea cu celeritate a acestui proces.
Analiza Curtii de Conturi a relevat ca durata medie (27 de zile) a procesului de solutionare a contestatiilor a inregistrat, in general, valori conforme cu termenele reglementate, cu toate ca acest indicator a fost influentat de valorile minime si maxime ale perioadelor inregistrate in realizarea procesului. In unele cazuri, procesul de solutionare a contestatiilor pe cale administrativ-jurisdictionala in materie de achizitii publice a fost afectat de intarzieri, ajungand pana la o limita maxima de 655 zile. Intarzierile inregistrate au fost generate de un cumul de factori externi.
Pornind de la valorile maxime inregistrate, auditul a identificat factorii care au influentat procesul de solutionare a contestatiilor in termenele reglementate, astfel:
Transmiterea cu intarziere a dosarului achizitiei de catre autoritatile contractante
Publicarea cu intarziere in SEAP a contestatiei de catre autoritatile contractante
Contestatii formulate in cascada
Pentru imbunatatirea procesului de solutionare a contestatiilor privind achizitiile, Curtea de Conturi recomanda:
***
Raportul de audit al performantei cu tema Procesul de solutionare a contestatiilor pe cale administrativ-jurisdictionala analizat din perspectiva duratei de timp este public si poate fi accesat aici.
|