Agenda Constructiilor
Luni, 22 Iulie 2024
RAWLPLUG
Home - Stiri - Afaceri, Juridic, Finante & Impozite - Mazars: Tranzactiile M&A in 2024 - adaptarea la un peisaj fiscal in continua schimbare
Mazars: Tranzactiile M&A in 2024 - adaptarea la un peisaj fiscal in continua schimbare
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de AG&F 21 Mai 2024 13:08
Intr-un peisaj in continua schimbare, marcat de numeroase perturbari globale, majoritatea cumparatorilor sunt in mod natural predispusi sa adopte o abordare prudenta, avand in vedere varietatea de factori care le pot afecta puterea de cumparare. De la conflicte geopolitice si inflatie la rate ridicate ale dobanzilor si lipsa fortei de munca, impreuna cu schimbarile in comportamentul consumatorilor si reformele fiscale extinse, presiunea asupra lor este in crestere. In plus, exista o tendinta accentuata catre o mai mare transparenta fiscala si financiara, in timp ce agenda de sustenabilitate impune noi provocari si cerinte.
Cu toate acestea, potrivit celui mai recent studiu al nostru, „Investing in CEE: Inbound M&A report 2023/2024”, tranzactiile din Europa Centrala si de Est (CEE) s-au mentinut la un nivel ridicat, numarul acestora ajungand la 1.097.
"La nivel local, valoarea tranzactiilor a caror valoare a fost anuntata aproape s-a dublat fata de 2022, totalizand aproximativ 4,1 miliarde de euro. Sunt insa si numeroase alte tranzactii care nu au fost comunicate si care contribuie semnificativ la cresterea valorii, dar mai ales a numarului de tranzactii locale. Acum, piata de M&A din Romania se numara printre primele patru din regiune, in ceea ce priveste volumul tranzactiilor, castigand din ce in ce mai multa vizibilitate in fata investitorilor internationali si dezvoltand o baza puternica de investitori locali.”, a mentionat Razvan Butucaru, Partner, Financial Services & Advisory Leader, Mazars in Romania.
 
Importanta unui mediu fiscal in evolutie in realizarea unei tranzactii
In general, in cadrul unei tranzactii, un cumparator se concentreaza asupra elementelor fundamentale ale afacerii si a performantelor financiare ale acesteia. Scopul sau este sa inteleaga modul in care afacerea pe care urmeaza sa o achizitioneze a functionat pana in momentul achizitiei. Desi uneori aspectele fiscale sunt considerate mai putin importante in ecuatia unei tranzactii, in special in cazul tranzactiilor mici, experienta practica arata ca problemele fiscale descoperite dupa achizitie aduc adesea provocari in gestionarea riscurilor si pot afecta chiar si conditiile initiale ale tranzactiei. Din acest motiv, in cadrul procesului de tranzactie este cruciala realizarea unei analize de tip „due diligence” fiscala.
In plus, in contextul actual fiscal in schimbare, caracterizat de introducerea unor noi niveluri de complexitate in tranzactii, o astfel de analiza devine si mai esentiala, deoarece aceasta nu se rezuma doar la identificarea riscurilor fiscale istorice, ci poate oferi si perspective asupra rezilientei afacerii in fata reformelor fiscale ample si a necesitatii unei digitalizari accelerate a functiei fiscale.
"Romania continua sa se confrunte cu un deficit bugetar si cu o colectare ineficienta a taxelor, generand modificari dese ale legislatiei fiscale. In acest context, exista un consens tot mai larg intre factorii de decizie asupra necesitatii imperioase de a digitaliza intr-o masura mai mare autoritatile fiscale romanesti. S-au facut pasi semnificativi in aceasta directie, mai ales in ceea ce priveste implementarea raportarii SAF-T, RO e-Factura si RO e-Transport.”, a mentionat Lucian Dumitru, Tax Partner, Mazars in Romania.
Desi importanta digitalizarii pentru colectarea taxelor este larg recunoscuta, procesul de implementare intampina diverse obstacole, de la constrangeri tehnologice la probleme birocratice in sectorul public. Aceste aspecte adauga o incertitudine suplimentara pentru contribuabili in privinta aplicarii cerintelor de raportare si determina o lipsa de claritate pentru companii in estimarea costurilor exacte ale conformarii cu noul cadru digital pentru obligatiile fiscale.
Vanzatorii motivati trebuie sa fie proactivi in cautarea celei mai bune afaceri posibile. Ajustarea pretului solicitat intr-o tranzactie necesita justificarea valorii afacerii, care trebuie sa includa nu doar potentialul acesteia, ci si calitatea managementului organizational.
Din experienta noastra, functia de administrare fiscala devine din ce in ce mai importanta in acest proces. Ambele parti acorda o atentie sporita stadiului de digitalizare al acestei functii in timpul procesului de due diligence. Se analizeaza implementarea actuala, instrumentele folosite sau planificate si daca acestea asigura o conformitate fiscala interna eficienta si conforma dupa achizitie.
Lucian adauga: „In plus, evolutiile la nivelul UE, cum ar fi propunerea de directiva de stabilire a normelor de prevenire a utilizarii abuzive a entitatilor fictive ca vehicule folosite pentru a beneficia de scutirile de la retinerea la sursa in temeiul Directivei privind societatile-mama si filialele, al Directivei privind dobanzile si redeventele si al conventiilor de evitare a dublei impuneri, vor genera niveluri suplimentare de complexitate in structurarea achizitiilor, deoarece investitorii vor trebui sa isi evalueze structurile de grup existente in anticiparea acestor masuri si, in acelasi timp, sa implementeze strategia de achizitii viitoare.”
Prin urmare, adoptarea unei structuri fiscale eficiente reprezinta cea mai proactiva abordare pentru gestionarea afacerilor si obiectivelor financiare ale partilor interesate, asigurand in acelasi timp conformitatea cu schimbarile cadrului fiscal aplicabil.
 
Principalele domenii si provocari fiscale intr-o tranzactie
"Pe masura ce digitalizarea autoritatilor fiscale romanesti este in plina desfasurare, se contureaza si perspectivele unor controale fiscale mai agresive. Aceasta combinatie amplifica nivelul de solicitare pentru subiectele predispuse la interpretari in timpul verificarilor fiscale. O practica frecvent intalnita este contestarea substantei tranzactiilor efectuate de contribuabili sau a sarcinii clasice a probei care revine acestora in ceea ce priveste natura si ratiunea de afaceri din spatele fiecarei cheltuieli care afecteaza baza de impozitare.”, a mentionat Cristian Botezatu, Senior Tax Manager, Mazars in Romania.
Avand in vedere impactul potential major al unor astfel de rezultate, este esential ca atat vanzatorii, cat si cumparatorii sa identifice si sa abordeze problemele cheie cu care se pot confrunta obiectivele, discutandu-le in avans pentru a eficientiza procesul. Pentru cumparatori, acest lucru presupune efectuarea unei diligente adecvate pentru evaluarea potentialelor riscuri fiscale. In acelasi timp, vanzatorii ar trebui sa adopte o abordare mai proactiva, realizand analize fiscale preliminare pentru a descoperi posibilele probleme care ar putea aparea in timpul procesului de due diligence. Acest lucru ofera posibilitatea de a incepe solutionarea problemelor identificate inainte de finalizarea tranzactiei si de a echilibra terenul de joc in timpul negocierilor cu un potential cumparator.
Cumparatorii pot utiliza diverse mecanisme pentru a se proteja impotriva potentialelor riscuri fiscale dupa incheierea tranzactiei, inclusiv negocierea unor termeni specifici, impunerea de garantii si conditii prealabile, sau ajustarea pretului tranzactiei. Totusi, implementarea acestor masuri depinde de acordul ambelor parti.
Mai jos, evidentiem cateva dintre cele mai discutate subiecte legate de fiscalitate pe care Mazars le-a identificat prin intermediul proiectelor de asistenta in tranzactii:
 
Actiuni care trebuie intreprinse inainte de incheierea tranzactiei
Procesele de investigare in domeniul fiscal si nu numai pot scoate la iveala diverse aspecte legate de fiscalitate, incepand de la discrepante minore de conformitate fiscala pana la consecintele fiscale ale masurilor convenite sa fie luate de catre vanzator inainte de finalizarea tranzactiei, fie ele de natura legala sau altfel. Este esential ca partile implicate sa evalueze meticulos fiecare aspect si sa includa in documentele tranzactiei masurile de protectie adecvate. Acestea ar trebui sa cuprinda formularea corecta a actiunilor, masurile necesare, responsabilitatile partilor implicate si posibilele consecinte fiscale, precum si ajustarile de pret corespunzatoare.
 
Costuri de tranzactie
Tranzactiile implica adesea costuri cu diversi consilieri terti, inclusiv consilieri fiscali, financiari, juridici si tehnici, pentru activitatile pregatitoare si ulterioare incheierii tranzactiei, precum si comisioane de succes. Este important ca partile implicate sa identifice si sa gestioneze aceste costuri corect, deoarece ele pot fi nascute sau convenite sa fie suportate de catre tinta. Este esential sa se faca distinctia intre aceste costuri si cheltuielile obisnuite ale afacerii. Alternativ, costurile pot fi atribuite sau refacturate catre beneficiarii economici, cum ar fi vanzatorii, daca au fost suportate in trecut, sau pot fi prevazute obligatii similare in viitor pentru vanzatori.
 
Perioadele deschise pentru verificari fiscale
Vizibilitatea asupra termenului de prescriptie aplicabil in verificarile fiscale ofera cumparatorului o intelegere clara a modului in care riscurile fiscale istorice pot afecta tranzactia dupa achizitie. De asemenea, trebuie sa se ia in considerare potentialele perioade de suspendare sau reinnoire a termenului de prescriptie ca urmare a rectificarii declaratiilor fiscale. Istoricul inspectiilor fiscale ar trebui, de asemenea, sa fie analizat pentru a identifica zonele de risc raportate de autoritatile fiscale romane si gradul de conformare ulterioara, schimbarile in practici etc., ale societatii tinta. Investitorii trebuie sa fie constienti de acest aspect in timpul evaluarii posibilelor limitari de timp pentru eventuale revendicari fiscale fata de vanzator(i).
 
 
Reclasificarea potentiala in scopuri de impozitare a salariilor
Acest lucru poate implica recalificarea activitatilor desfasurate de persoanele fizice independente in beneficiul societatii achizitionate, din activitati independente in activitati dependente, ceea ce poate genera obligatii suplimentare de plata pentru societatea tinta in calitate de angajator presupus. Aceste cazuri au o frecventa crescuta in functie de sector, in special in domeniul serviciilor IT, al serviciilor medicale/clinice sau chiar al ingineriei. Cumparatorii se grabesc sa includa masuri de protectie specifice in acest sens, insa ar trebui sa ia in considerare si consecintele ulterioare inchiderii tranzactiei ale unor astfel de acorduri. In ceea ce priveste partea negativa, acomodarea costurilor suplimentare ulterioare inchiderii cu impozitele pe salarii poate avea un impact semnificativ asupra evaluarii intreprinderii.
 
Tranzactiile cu partile afiliate
Dificultatile se pot traduce in costuri si eforturi semnificative dupa procesul de achizitie, in cazul in care societatea tinta nu dispune de o documentatie completa si conforma privind preturile de transfer. In plus, pot exista dificultati practice in accesarea sau obtinerea de informatii din trecut de la vanzator(i) pentru tranzactiile cu partile afiliate, ceea ce face ca procesul de pregatire a documentatiei necesare mentionate sa fie mai dificil. Pe baza acestor considerente, se recomanda ca intocmirea documentatiei preturilor de transfer pentru perioadele anterioare tranzactiei sa ramana in responsabilitatea vanzatorului (vanzatorilor) sau, cel putin, ca documentele tranzactiei sa prevada obligatia acestuia din urma de a sprijini acest proces dupa incheierea tranzactiei, in special in timpul unui control fiscal.
 
Deductibilitatea cheltuielilor cu serviciile si documentatia justificativa aferenta 
Acest subiect ramane un domeniu de interes permanent pentru inspectorii fiscali, in special in cazul achizitiilor achizitionate de la parti afiliate. Ca si in cazul documentatiei preturilor de transfer, procesul de obtinere a documentatiei justificative pentru serviciile achizitionate de catre tinta de la societatile din grup in perioadele anterioare tranzactiei, poate fi la fel de laborios si implica resurse suplimentare din partea societatii si chiar a cumparatorului. Prin urmare, recomandarea este ca acest tip de cheltuieli sa fie documentate in prealabil de catre vanzator(i), ca parte a tranzactiei, pentru a oferi confort in ceea ce priveste potentialele riscuri fiscale in ceea ce priveste deductibilitatea fiscala in scopuri corporative si de TVA.
"De asemenea, multe alte domenii fiscale pot prezenta un interes semnificativ pentru autoritatile fiscale din Romania, in functie de specificul afacerii si sectorului in care activeaza. Astfel, este crucial sa identificam si sa evaluam aceste aspecte in avans, inclusiv cuantificarea lor si negocierea impactului asupra pretului tranzactiei. Aceasta ar trebui sa fie o etapa esentiala in procesul de achizitie.”, a adaugat Cristian.
Indiferent de marimea companiei achizitionate sau de industria in care aceasta activeaza, aspectele fiscale si modul in care acestea sunt abordate in contextul tranzactiei vor fi adesea de interes, avand un impact semnificativ asupra conditiilor si pretului tranzactiei, precum si asupra costurilor fiscale efective dupa incheierea tranzactiei.
 
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
ABONARE REVISTEALLBIMSISECAMhilti
ROCKWOOL 196
Editia
IUNIE/IULIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 183 (Iunie/Iulie 2024)
 

Autentificare

romania fara hospice
GHID de INSTALARE
theda mar
SIGM
Ubitech
concelex
leviatan
SSAB
viarom
siniat
CDS
quadratum
Acvatot 2019
ness project
strabag nivel 1
Arduro
ERBASU CONSTRUCT
noark
MAKITA
BogArt
konsent
rigips
CONCEPT STRUCTURE
EDIT-Structural

Parteneri

top 500
AHK 2022
HABITAT
FPSC_2019
econet
ef-de-n
ROGBC 2016
top 500
AICPS_30
top 500

pereti cortinatamplarie aluminiu Termopan Salamander