C&W Echinox: Doar trei proiecte mari de retail vor fi livrate in 2021 in Romania |
Antreprenori & Dezvoltatori Publicat de Stelian DINCA 04 Feb 2021 13:50 |
Anul 2020 a fost caracterizat de o activitate crescuta in orasele regionale in ceea ce priveste livrarile de centre comerciale, dar volumul livrarilor de spatii noi se va reduce puternic in anul curent, potrivit datelor companiei de consultanta imobiliara Cushman & Wakefield Echinox.
In total, au fost livrate la nivel national noi spatii comerciale cu o suprafata cumulata de circa 126.000 mp in 2020, stocul de retail modern din Romania ajungand la 4,04 milioane de metri patrati, reflectand o densitate medie de 209 mp / 1.000 locuitori. Stocul cuprinde atat centre comerciale (57% din spatii), cat si parcuri de retail (36%) si galerii comerciale (7%).
Principalele livrari au fost reprezentate de componenta de retail a proiectului mixt dezvoltat de AFI Europe la Brasov, avand o suprafata inchiriabila de 45.000 mp, Shopping City Targu Mures (40.000 mp inchiriabili) dezvoltat de NEPI Rockastle si Dambovita Mall, primul proiect de retail modern din Targoviste dezvoltat de MAS Real Estate si Prime Kapital, avand o suprafata inchiriabila de aproximativ 33.000 mp.
Cele mai importante proiecte aflate in acest moment in constructie si a caror livrare este planificata in 2021 sunt extinderea centrului comercial Colosseum din zona de nord-vest a Capitalei, prima faza a centrului comercial de tip outlet Fashion House Pallady dezvoltat de Liebrecht & wooD si Sepsi Value Center din Sfantu Gheorghe, aceste proiecte insumand o suprafata inchiriabila de aproximativ 40.000 de metri patrati. Per total, ne asteptam ca livrarile de spatii de retail modern din acest an sa se ridice la aproximativ 60.000 de metri patrati, in scadere cu circa 50% fata de anul precedent.
Bogdan Marcu, Partner, Retail Agency, Cushman & Wakefield Echinox: „Finalizarea in 2020 a unor importante proiecte care intregesc oferta de retail din anumite orase regionale ne arata faptul ca principalii jucatori au in continuare apetit pentru noi dezvoltari in Romania, in ciuda actualului context pandemic ce a afectat predictibilitatea si sustenabilitatea veniturilor.
Performantele principalelor ancore ale parcurilor de retail, combinate cu o rezistenta superioara a acestor proiecte in perioada pandemiei, au creat bazele unei atentii exclusive a dezvoltatorilor catre acest gen de proprietati, lucru de altfel demonstrat atat de proiectele in constructie, cat si de cele aflate in diverse stadii de planificare. In plus, atat proiectele mixte, cat si cele de birouri si rezidentiale de mari dimensiuni, vor avea o componenta de retail din ce in ce mai consistenta, proximitatea si accesibilitatea devenind elemente esentiale in determinarea comportamentului de consum.”
|