ANALIZA: Licitatiile publice – iluzii pentru arhitecti, oportunitati pentru antreprenori |
Arhitectura & Proiectare Publicat de Cornel Dinu 11 Feb 2013 11:40 |
Licitatiile publice organizate pentru investitiile realizate de institutiile de stat se dovedesc a fi neproductive pentru birourile de arhitectura/proiectare, din cauza conditiilor de participare. Ceea ce ar fi putut fi, teoretic, un sprijin important pentru revigorarea activitatii companiilor din bransa, in practica concursurile de atribuire a lucrarilor de constructii reprezinta numai elemente de frustrare pentru arhitecti si proiectanti. Specialistii din bransa dezaproba procedurile actuale ale licitatiilor publice, semnaland faptul ca acestea se transforma in adevarate oportunitati numai pentru antreprenori.
Este afectata calitatea constructiilor si se favorizeaza arhitectura mediocra Arh. Serban Tiganas, presedintele Ordinul Arhitectilor din Romania (OAR), considera ca licitatiile pentru proiectare si executie reprezinta adevarate dezastre pentru calitatea lucrarilor publice in special, desi sunt preferate de presedintii consiliilor judetene si de primari, care lucreaza, astfel, numai cu un singur partener. „Sistemul de achizitii publice bazat preponderent pe pretul cel mai mic, face ca ofertantii sa subliciteze in mod constant pentru a castiga contracte, ulterior incercand majorarea ofertelor prin propunerea de acte aditionale sau realizand lucrari pe masura preturilor ofertate”, subliniaza arh. Serban Tiganas. La randul sau, presedintele filialei Iasi - Vaslui a OAR, arh. George Carapanu, este de parere ca obiceiul ca proiectarea sa se oferteze la pachet cu executia este in detrimentul actului de creatie si al calitatii obiectivelor. “Antreprenorul ramane cel care gestioneaza licitatia si, din dorinta de a castiga, conditioneaza plastica arhitecturala, prin utilizarea unor materiale de constructie ieftine, modeste din punct de vedere calitativ etc. Cred ca aceasta procedura trebuie sa fie modificata, astfel incat arhitectii sa-si poata desfasura activitatea in cele mai bune conditii, liberi de astfel de constrangeri”, precizeaza arh. George Carapanu. In opinia arh. Mihai Suarasan, directorul general al biroului de proiectare Zeen Design Studio, din Bucuresti, licitatiile contin clauze ce favorizeaza, in general, companiile mari. Din aceasta cauza, accesul firmelor de arhitectura pe piata licitatiilor este limitat. “Promovarea criteriului de selectie constituit de pretul cel mai mic, si nicidecum de calitatea solutiei arhitecturale, este un impediment suplimentar. Acest fapt conduce incet, dar sigur, catre o arhitectura mediocra”, declara arh. Mihai Suarasan. Termene nerealiste si clauze financiare inacceptabile Arh. Bogdan Tofan, directorul general al biroului de proiectare Tofan Arkitect, din Bucuresti, sustine ca cele mai contraproductive proceduri birocratice de incadrare in conditiile de participare la unele licitatii sunt impunerea unor termene nerealiste si clauzele financiare inacceptabile. “Un birou de proiectare nu poate sa depuna garantii de participare la licitatii de dimensiunea celor solicitate, de multe ori, la procesele de tipul «design and build» (proiecteaza si executa), unde se inscriu antreprenorii care-si permit blocarea unor sume de bani atat de mari. Apoi, cerintele care specifica realizarea proiectului in 30 de zile sunt absurde. Nu poti face un proiect de calitate in 30 de zile decat daca urmaresti edificarea unui simplu adapost. Arhitectura este mai mult decat construirea de adaposturi. Fiind vorba despre o arta, aceasta trebuie tratata ca atare, acordand timp de gandire pentru creatie si imbunatatirea fiecarei solutii. In acest sens, consider ca activitatea de proiectare are nevoie de cel putin 90 de zile”, spune Arh. Bogdan Tofan. O alta problema este generata de obligativitatea, inclusa in regulamentele licitatiilor, ca proiectantul sa obtina avizele si autorizatiile de constructie. Aceasta practica este un abuz, in conditiile in care conform legislatiei beneficiarul este cel care are obligatia de a asigura documentatia necesara. Modul de organizare a licitatiilor afecteaza si urbanismul Dr. arh. Marius Voica, director al sucursalei Urbanproiect din cadrul Institutului National de Cercetare – Dezvoltare in Constructii, Urbanism si Dezvoltare Teritoriala “URBAN-INCERC”, din Bucuresti, evidentiaza inplicatiile negative pe care le are modul in care se organizeaza licitatiile publice asupra activtatii companiei. “Urbanismul este prin specificul sau un segment interdisciplinar, care necesita conlucrarea activa a specialistilor de diferite profesii, respectiv arhitecti, urbanisti, sociologi, geografi, economisti, ingineri etc. Imaginati-va ca majoritatea licitatiilor au drept unic criteriu de departajare, pretul. Chiar si explicand cu argumente aceste deficiente autoritatilor responsabile de aprobarea lansarii unor astfel de proceduri de atribuire a contractelor, acestea refuza sa ia in considerare oferta tehnica sau lucrari similare abordate in ultimii ani ca fiind criterii cuantificabile in stabilirea castigatorilor licitatiilor. Reprezentantii statului trebuie sa inteleaga ca nu este vorba de un obiect banal caruia ii poti determina valoarea doar prin pret, pentru ca se ajunge la situatiile in care sunt castigate astfel de licitatii de firme «de apartament», a caror oferta se situaza chiar si sub 30% din valoarea estimata initial de catre beneficiarul serviciilor”, conchide dr. arh. Marius Voica. |