OAR sustine pastrarea claselor de arhitectura in liceele cu filiera vocationala |
Arhitectura & Proiectare Publicat de Elena Icleanu 26 Ian 2021 06:41 |
Ordinul Arhitectilor din Romania (OAR) reactioneaza ferm fata de decizia de desfiintare a claselor cu specializarea arhitectura din cadrul invatamantului preuniversitar - filiera vocationala, decizie luata unilateral de catre inspectoratele scolare judetene. Pentru a-si manifesta punctul de vedere, OAR a transmis o scrisoare catre prof. univ. dr. ing. Sorin Campeanu, ministrul Educatiei si Cercetarii, in care isi exprima ingrijorarea legata de aceasta decizie unilaterala si reanalizarea acesteia.
"Am aflat cu deosebita ingrijorare despre decizia luata unilateral de catre inspectoratele scolare judetene de desfiintare a claselor cu specializarea arhitectura din cadrul invatamantului preuniversitar - filiera vocationala. Va solicitam reanalizarea de urgenta a acestei decizii de a elimina clasele cu specializarea arhitectura, luand in considerare impactul complex pe care acest domeniu il are asupra societatii, arhitectura reprezentand componenta esentiala a mediului construit in care ne desfasuram intreaga activitate, intelegerea si cunoasterea acestuia, inca din perioada formarii preuniversitare, fiind un deziderat universal. Limitarea si eliminarea educatiei preuniversitare de arhitectura prin decizii cantitative, nefundamentate, este regretabila, fiind necesara o analiza pertinenta a formatiei vocationale", noteaza scrisoarea semnata de Alexandru Gavozdea, presedintele OAR.
In contextul lansarii de catre Comisia Europeana, in luna noiembrie 2020, a proiectului New European Bauhaus, un plan major paneuropean de reconsiderare si punere in valoare a patrimoniului arhitectural existent, de stimulare a arhitecturii de calitate si de crestere a culturii cetatenilor asupra mediului construit, specialistii gasesc ca decizia in cauza este contra curentului.
"Arhitectura este o profesie liberala aflata in slujba oamenilor cu influenta asupra societatii, care trebuie inteleasa nu doar de catre profesionistii care termina universitatile de profil, dar si de catre publicul larg, fapt care incepe din educatia preuniversitara. Invatamantului preuniversitar de arhitectura, care se bucura de o traditie de peste 145 de ani in Romania, ii revine rolul important de a asigura baza culturala necesara intelegerii mediului construit, indiferent de directia profesionala pe care o aleg ulterior tinerii. Scopul educatiei de arhitectura la nivel liceal trebuie sa fie inzestrarea elevilor cu un set de competente cognitive - cunostinte, atitudini - valori si aptitudini - abilitati si deprinderi, care sa ii ajute in viitor ca adulti in a rezolva aspectele vietii creativ, ca cetateni cu discernamant si implicati in mediul lor de viata, dar si de a sprijinii elevii care aleg o profesie din domeniul constructiilor", se mai precizeaza in scrisoare.
OAR lanseaza, pe aceeasi cale, Ministerului Educatiei, o invitatie la dialog pe tema invatamantului preuniversitar vocational, alaturi de toate partile interesate, in speranta unei contributii comune la reasezarea acestuia in spiritul nevoilor societatii si tendintelor europene actuale.
|